Hudbu poslouchám od útlého mládí. První co si vybavím, je dětský hit "Holky z naší školky". Ta písnička se mi líbila zřejmě proto, že tehdy jsem byl v mateřský školce. Na našem starým gramci značky Tesla jsem si hodně pouštěl desky Beatles, Simon &
Garfunkel a taky Dádu. S prvním magičem přišla změna stylu. Poslouchal jsem hlavně dance (DJ Bobo, Loft, Pharao, Scooter...), taky legendární U96, LA Style, Misteria nebo Dance 2 Trance. Časem mi tenhle zvuk už moc neříkal, víc jsem se zajímal o
alternativnější styly. Na krátkou dobu jsem podleh i symfonickému elektru (klasická hudba + elektronické zvuky). Zlom nastal, když jsem poprvé naladil Rádio1 a objevil jsem pro mě dosud utajený projekty a styly. Začalo to s Björk, Groove Armada,
Leftfield, Propellerheads, Tribal Drift, Significant Other, Hypnotix, Kraftwerk nebo Lamb. V současnosti mě nejvíc baví hiphop, rnb, drum and bass a downtempo. Snažím se mít velkej rozhled v muzice, takže se nebráním většině stylů. Rád si poslechnu jazz
(George Clinton, Joe Zawinul), pop (REM, Nelly Furtado), downtempo (Thievery Corporation, Cafe del Mar kompilace), filmovou hudbu (Ennio Morricone, Phil Glass), českou (EOST, Lenka Dusilová), psytrance (Cosmosis, Dynamic), trance (BT, Juno Reactor,
Schiller), drum and bass (Ed Rush, Optical, TeeBee, Aphrodite, Nookie, DJ Suv), electro (Emmanuel Top, Dynamix II), house (Junior Jack, Trentemoller). Nevím, jestli je to náhoda nebo se chovám trendově, ale poslední rok dva poslouchám hodně hip hop a rnb.
Především Timbaland a The Neptunes. Ale občas se mi do playlistu dostane třeba Premier, Ultramagnetic MCs, Mobb Deep, Alchymist, Nas, Non Phixion, Method Man a instrumentálky od Dr DRE a Scotta Storche. Často poslouchám jen instrumentální verze, protože
rap moc nemusím. Úplně první krůčky s tvorbou hudby na počítači jsem udělal někdy kolem roku 1994. Tehdy jsem do svého obstarožního Atari 800 XE naloadoval geniální hudební program Chaos Music Composer. O skládání jsem nevěděl vůbec nic, takže mi chvíli
trvalo než jsem pochopil co a jak. Mojí zvukovou premiérou byla syntezátorová bicí linka, která se linula z mono reproduktoru černobílé televize Tesla. Časem jsem se naučil tvořit vlastní zvuky a skládat melodie. Pravda, v programu, který nabízel 3 mono
kanály a možnost vytvořit vpodstatě asi tak 5 rozdílných zvuků, to nebyly žádné symfonie). Tento pionýrský průjem je dosud archivován na magnetofonových kazetách, které v té době sloužily jako úložiště počítačových dat. Dokonce stále mám i stařičký
funkční 8bit Atari 800 XE, ale nemám potřebnou dávku odvahy pustit si ty zvukový výtvory ;-). K tvorbě hudby s pomocí zvuků skutečných nástrojů jsem se dostal až v roce 1997, když jsem si pořídil první PC (tehdy masakrózní Pentium 150). Chvíli jsem se
plácal s fm syntézou, než jsem objevil velmi populární programy ScreamTracker a hlavně FastTracker. Hned asi po 2 měsících skládání jsem se moh chlubit asi 50 hudebními moduly. Poslouchat se to ale moc nedalo. Nikdy jsem to nepočítal, ale zřejmě jsem v
trackerech vytvořil asi tak 150 modulů, kvalita dost špatná... dodnes si stojím tak za 5 skladbama. Některé se objevily na CD příloze časopisů SCORE a LEVEL v oblíbené rubrice "Od čtenářů". Po nějakém čase mi bylo v trackeru těsno, takže jsem přešel na
ModPlug Tracker, který běžel pod Windows a měl oproti FT2 naprosto luxusní možnosti. Na přelomu století si získával čím dál tím větší popularitu další hudební program - Fruityloops. I v něm jsem chvíli tvořil, ale nebylo to stále ono. Na konci roku 2001
jsem si pořídil program Reason, který je přesně ušitý na můj způsob tvorby hudby. Obsahuje vše potřebné (drum machine, sampler, efekty...), skvěle se ovládá a navíc dává velkou svobodu v možnostech syntézy zvuku a zapojení komponent. V současnosti
kombinuju Cubase LE a Reason 3, které mám propojeny přes ReWire rozhraní. V praxi to vypadá tak, že 90% skladby dělám v Reasonu, v Cubase mám jen navěšený pluginy na mastering (vystačím si s Izotope Ozone) a občas stopy vokálů. VST nástroje vůbec
nepoužívám. Sem tam nějaký zkusím, ale to je asi tak všechno, v žádným tracku jsem ale ještě VSTi nepoužil (nepočítám-li éru Fruityloops a ModPlug Trackera). Všímavý čtenář zřejmě namítne "a kde jako teda bereš nástroje, hm?". Odpověď je prostá. Mám
obrovskou databanku zvuků. I Reason sám má v sobě mnoho kvalitních nástrojů, a když k tomu připočtu několik desítek gigabajtů mé skromné sbírky multivzorků, tak mi jako výsledek vycházejí slušné možnosti ;-). Co se týče samplování, tak věřte, že sampluju
minimálně. Obvykle jen z legrace (např. track Madonna, do you remember). Občas si ze starých skladeb vystříhnu kopák, hajtku, vokál nebo ruch, ale co se týče melodií, tak těm nechávám jejich majestátní neposkvrněnost. Vím, že samplování je pro hiphop
typický, nicméně mě tenhle způsob tvorby nepřitahuje.