Když už jsme se dostali s tou záměnou ohledně VHS a Extrakt tak daleko, že se to nám samotným plete, dospěl jsem k názoru, že čas dozrál. Dozrál ve smyslu potřeby napsat pár slov o Extraktu, který, ač existoval v původní sestavě
pouhé dva roky, se některým jedincům natolik vryl pod kůži, že dodnes chodí na něco, co by se v nejlepším případě mělo nazývat „Tyl hraje covers původně coverované Extraktem“.
Všechno to začalo koncem roku 1980, když tehdy úspěšný Rotor došel na konec své existence. Příčinou bylo legální vystěhování kapelníka Stuchlíka do Rakouska. Odešla i hvězda Rotoru, Hanka Křížková, a zbylí členové Rotoru, Miloš Hamperger, Sláva Vojta a
Zdeněk Stuchlík, začali hledat něco nového. Jednou v neděli večer přišli do domu v Havlíčkově ulici, kde tehdy bydlel Tyl a zrovna nebyl v hostinci Na Růžku, což se stávalo pouze ve vyjímečných situacích, jako třeba když tehdejší manželka
měla narozeniny nebo porodila dítě.
Tyl byl tehdy členem Park X, který se vbrzku měl stát Parkánem, ale bylo to všechno nějak problematické. Zjednodušeně řečeno, Park X měl problém s Tylem a Tyl měl problém s Parkem X. A tak když se Hamperger a Stuchlík zeptali, zda Tyl má zájem,
Tyl řekl ano, stejně jako o něco dříve či později Vladimír Pajer, do té doby aktivní ve Vodňanech.
Extrakt zdědil po Rotoru zkušebnu, která byla v Pionýrském domě. Nazkoušelo se rychle, protože všichni měli zájem a reportoár se skládal z různých odnoží metalu a nové vlny, zejména Judas Priest, Accept, Aerosmith, Thin Lizzy, trochu AC/DC,
Foreigner, Saxon, Angel, Rory Gallagher ale take Trio a prehršle vlastních písní, s jednou výjimkou novovlnných. Autorem všech věcí vlastních byl Stuchlík, kromě jedné od Pajera. Jedna věc byla ovšem na tehdejší tancovačkovou scénu poněkud nevšední;
téměř všechny písně obdržely český text a všechny ty texty byly součástí nekonečného příběhu tří buranů, Vény, Ládi a Bédi (původně Tyl ale posléze i další autoři textů většinou psali ze života, takže se nejednalo o nic složitého). Tématický soubor se
občas nazýval „Ro(c)k na vsi“.
První vystoupení se odehrálo začátkem roku 1981, krátce poté, co Tyl a Park X se rozešli; jednou zapomenutou epizodou je, že se krátce, asi týden, jednalo o tom, že se k Extraktu přidá i J. Trojan. A proč Extrakt? Elementární – protože
v Extraktu se sešli jedinci ze třech předchozích skupin, ze kterých se „vytáhli“.
Zcela zásadní pro existenci Extraktu byla přízeň pana hostinského v Doubravici. Tohle se odehrávalo v době těsně po vyhlášeni režimního útoku proti bigbítu; k vyhlášení došlo v legendárním článku „Nová vlna se starým obsahem“,
zveřejněným ve stranické publikaci Tribuna. Je jedno proč a s jakými konexemi se pan hostinský rozhodl podporovat Extrakt, výsledkem bylo, že Extrakt nalezl azyl v Doubravici u Strakonic, kde se hrálo velice často. Ovšem Extrakt jezdil i jinam,
a postupně se začalo jezdit i mimo jižní Čechy.
Z vlastní tvorby byly pozoruhodné „Nešlapte na kabely“ kde Tyl hrál na trubku, byť pouze stupnici Cdur, „Automobil příznak přepychu“ a „Léto“. Extrakt zdědil část příznivců Parku X, v té době už Parkánu, a vztahy Extraktu a Parkánu nebyly nikdy
přátelské což, vzhledem k tomu že obě skupiny byly pod tlakem cenzorů z takzvaného Okresního kulturního střediska, bylo směšné.
Někdy v létě, nejspíše v červenci roku 1982 byl Stuchlík předvolán na „kulturní odbor“, kde ježidědek Fix s ježibabou Šubrtovou vládli rukou přímo stalinskou. Stuchlík byl obviněn, že jeho soubor je antisocialistický a přinejmenším je třeba se
zbavit Tyla. V této době vzniklo rozhodnutí opustit ČSSR – pro všechny ten zákaz byl už poněkolikáté, pro Tyla posedmé.
Extrakt se vzpamatoval a ještě pokračoval do konce roku 1982. Poslední produkce se odehrála po Vánocích 1982 a od té doby Stuchlík odmítal nabídky na tancovačky, neboť se předpokládalo, že někdy zjara Stuchlík a Tyl odjedou aby se už nevrátili. Stuchlík
odjel legálně v dubnu do Rakouska, Tyl rovněž legálně 8. června 1983 do Jugoslávie. Nevrátil se ani jeden. Stuchlík se dal umění, včetně hudby, Tyl začal coby učedník u řezníka.
Historie Extraktu ale má pokračování. Tyl, ze kterého se za oceánem zcela nečekaně stal auditor, dostal nabídku práce v Praze. Jednoho dne koncem roku 1995 zavolal Tylovi M. Sosna, kterého Tyl kdysi trénoval v týmu fotbalových žáků Slavoje
Volyně. Sosna nabídl auditorovi návrat do bigbítu. Trvalo ovšem dalších téměř deset let než repertoár VHS Volyně obsahoval tolik extraktovských covers, že VHS občas byli požádáni aby vystoupili coby Extrakt. Kapelník Stuchlík vydal svolení, ač sám se do
Extraktu vracet nehodlal, a tak se Extrakt zase objevil v jihočeských sokolovnách, hospodách, i když to je tak nějak přání otcem myšlenky.
Ale kdo ví, vzhledem k tomu, že Tyl a Stuchlík občas zkouší ve Vídni v restauraci Boehmerwald (spolu s majitelem Jiřím Stuchlíkem), třeba to ještě bude někdy jinak.
Doplněno v listopadu 2011
A bylo......v dubnu 2011 se ve Volyni v bowlingu znovu sešli Extrakt v sestavě z roku 1982 (bez Slávy V.) a protože se jim vystoupení líbilo, dohodli se na pokračování po 29 letech........... No a po koncertě ve Volyni se podařilo dát dohromady
vystoupení 18.11.2011 v RC Habeš ve Strakonicích, což už je ale ne historie, ale současnost a uvidíme,jakým směrem se to pohrne dál, ale mám pocit, že to bude víc než jeden koncert,tak se nechte všichni překvapit.....