Potřeba někam patřit
Postmoderní doba ve spolupráci s hudebním průmyslem znehodnotily hudební žánry, ale nikdo si to ještě tak moc neuvědomuje. Společnost (hlavně média) si na jejich užívání zvykla, proto vymýšlí stále nový názvy pro nový škatule. Hudba se bohužel rozděluje podle toho, jak zní.
V hudbě se subkultury tvoří nejčastěji na základě žánru a to mě sere. Mnohem důležitější je pro mě přístup. Vždycky, když ve zkušebně hrajeme novej song, při jehož zkoušení vyjde najevo, že jsou to vlastně Radiohead (v nějaký svojí variaci), uvědomím si, že ačkoli to zní jako konkrétní hudební vzor, jsme stejně podobnější kapele z Čech, která má k muzice stejnej přístup. Prostě kapele, která si nahrává doma v obýváku nebo ve studiu na jeden take (stejně je to furt dost drahý), jezdí ve svý polorozpadlý dodávce za cesťáky po klubech a hospodách, kde vlastně není tak důležitý, kde je stage a kde hlediště, a jejíž členové se v pondělí ráno vzbudí a jdou do práce nebo do školy.
A co je to vlastně DIY? Vždyť valná většina kapel v ČR to děla přesně tak, jak je to napsaný výše, ale označit je jako DIY? „Udělej si sám“ je pro mě důležitý i v procesu komponování a aranžování samotný hudby. Cílem by mělo být opuštění hudebních škatulí, snažit se bejt originální a udělat si svůj vlastní žánr. Druhým rozměrem je pak přístup a způsob prezentace. Prostě uvědomění si toho, co dělám, v jakejch podmínkách to dělám, pochopení vlastních možností a limitů a jejich plný využívání a nepokrytý prezentování.
Český amaterský a nezávislý kapely, tvoří svým způsobem scénu. Specifikum je, že si to nechtějí moc přiznat a to je trochu škoda. Už jen proto, že je pak posluchač chápe ve stejným kontextu jako světový kapely (často jejich vzory) a pak si stěžuje, že to zní nahovno. Musí to bejt skvělý, tvořit jednu subkulturu s Mars Volta nebo indie kapelama ze severní Anglie, ale já se narodil na maloměstě v severovýchodních Čechách.
m.D., Masterpiece