Report - 15.10.2010, Wait To Scream, Děčín (Biograffs)
Popravdě jsem si celkem odvykl cokoliv psát a deset minut přemýšlel, jak začít. Informatika deformuje slohový střevo, musím s tím něco dělat! Protože si GS udělala na rukou uzel, jak se pořád snaží udržet v chodu všechny ty vařečky, hrnce, nože a struhadla, nemůže tím pádem psát a musím to vzít na sebe! Tak tedy pár slov (jak já doufám, že jich bude pár) k páteční Wait To Scream akci v děčínském klubu Biograffs. Šlo o první koncert DA v tomto klubu. Změna majitele, provozního a celková rekonstrukce prostor a aparatury si přímo říkala o to, aby byla podpořena ze strany lidí a místních pořadatelů. A přestože úpravy ještě zdaleka nejsou hotové, už teď lze vidět markantní rozdíl, hned co návštěvník udělá první krok do dveří, klidně i se zavřenýma očima. Vážení, ano, Biograffs už totiž nesmrdí plísní, jako tomu bývalo. Navíc zdi jsou úhledně vymalované, celková koncepce prostor se změnila, přibyly ozdobné oblouky, různé svítilničky, zmizel příšerný sloup z pódia, které zdobí nová aparatura atd. Pokud ještě někdo neměl tu čest nebo na „rybárnu“ dávno zanevřel, doporučuji jít ověřit, zda-li vaše předsudky již náhodou nejsou mylné. Ale ke koncertu samotnému… Vše šlo podle plánu až do pátečního rána, kdy píše Oles z Collapse Beneath It, že jejich bubeník včera trochu přehnal stagediving na Hell On Earth tour v Praze, skočil z pódia a… dopadl na zem. Hlavou. S otřesem mozku ho prý vezla sanita do špitálu a propustku měl naneštěstí dostat až v sobotu ráno, tedy po koncertě. Snad to nebude znít jako fráze když řeknu, že zdraví je přednější a i když mě absence CBI moc mrzela, hlavní je, že se vše obešlo bez trvalejších následků. Páteční ráno jsem tedy místo snídaně začal s hromadným posíláním emailů všem kapelám, které mě napadly a mohly by pomoci se záskokem. Buried Near Roses, přestože hráli na minulé akci DA a teď nedávno ještě v Benšově na nabídku obratem přistoupili a během třiceti minut se dokázali vzájemně obvolat a potvrdit účast. Klobouk dolů a velký dík, kluci! V šest přijel Urbi, naložili jsme, co bylo třeba a začalo martyrium s rozměňováním drobných ke vstupu. Všude víceméně jedno velké fuck-off, nikdy by mě nenapadlo, že nakonec dostanu čtyřicet dvacetikorun v trafice. Nikdy předtím jsem s tím takový problém neměl. Ale aspoň že tak, měl jsem jít holt do banky no. V sedm dorazili Morokweng a Poslepu, půlhodinku na to Flowers s kompletní nástrojovkou a nakonec i Buried. Esa v tu chvíli teprve vyrážela na cestu, což bylo v plánu.
V půl deváté bylo vše připravené, dozvučilo se a Morokweng ve spešl kostýmkách odstartovali svůj set. Naprosto splnili mé očekávání. Melancholické i agresivní, uhlazené i uřvané. Hugův zpěv je v melodické i té hrubší poloze prostě skvěle posazený. Písničky mají hlavu i patu, jsou promyšlené, melodie originální a neotřelé. Trochu mě mrzí, že ještě nebyl tolik vychytaný zvuk. Paiha, ač dělal co mohl a patří mu za celý večer obrovský dík, se v průběhu večera s aparaturou i mixem seznamoval a při Morokweng bedny určitě nehrály to nejlepší, co mohly. Hlavně zpěvy to chvílemi dost odnášely, nicméně můžu stokrát kapelám říkat, že aparáty nesmí překotlit, jinak z toho pod pódiem bude jedna velká koule :). Zvlášť, když na pódiu stojí Ampeg 8x10 a dvě Mesy Boogie. Snad jediné, co bych Morokweng vytknul je Beverly Hills 90210 cover. Nemáte to zapotřebí, kluci :).
Po Morokweng nastupují zaskakující Buried Near Roses. Já tou dobou musel suplovat u vstupu, a tím pádem jsem tentokrát z jejich setu moc neviděl. Ale to málo, co jsem alespoň slyšel, znělo dobře. Prostě klasická breakdown tancovačka se vším všudy. Na nic víc si kluci nehrajou. Kdo s tím má problém, jeho věc. No a pak se stala ta VĚC. Jebanova hlava, resp. jeho zesilovač :) se odporoučel zrovna, když kluci hecovali publikum a kotel se rozestoupil ke stěnám sálu. Wall of death už se ale nekonala. Kluci sbalili a zklamaní odcházeli. Kdo se na ně těšil, bude mít možnost v prosinci s Apostate a dalšími.
Prostřední kapelou večera byli děčínští Poslepu na cestě. Začali hrát tuším kolem jedenácté, ne tedy úplně podle plánu. Skluz byl částečně záměrný a daný okolnostmi, částečně se trochu zpozdila zvukovka. Na děčínském nábřeží probíhala fireshow a bylo domluveno, že začátek koncertu se trochu posune směrem k půlnoci, jelikož kvůli koncertu byla fireshow naopak posunuta směrem k podvečeru. Snad to nikomu moc nezkřížilo plány. Poslepu odehráli, řekl bych dobrý set, jen z toho mála, co jsem slyšel. Paiha se přesunul od mixu za bicí a možná i díky tomu sám sebe nestihl tolik dozvučit, čímž bicí lehce zanikaly. Náhodou jsem se přimotal k rozhovoru party kluků před klubem, kteří pak Poslepu řádně kritizovali. Jenom opravdu netuším, jestli šlo o kritiku kladnou nebo zápornou. Rozhovor vypadal zhruba takhle: „Ty voe ta kapela, co teď dohrála, ta byla ÚPLNĚ!!!“, kamarád: „No to jo no! Některý pasáže byly fakt (kýve hlavou).“ Pořád jsem čekal na přívlastek, který by to rozseknul. Nepřišel :-D. Takže jestli se klukům kapela líbila nebo ne, se asi už nikdo nedozví, možná to sami neví :)).
Došlo na tolik očekávané Flowers For Whores. Na tomhle místě jim musím ještě jednou poděkovat, že všem kapelám zapůjčili aparaturu, moc to usnadnilo moji roli v přípravách. Jejich předem avizovaný krátký set mě totálně rozložil. Když jsem přišel na sál, překvapil mě skvělý zvuk, lehce nabasovaný, což vůbec nevadilo. Jednoznačně nejlepší zvuk večera doplněný o maximální nasazení Ivana za mikrofonem. Přísahal bych, že se mi s každým úderem kopáku nafukovala hlava a hrudní koš se prohýbal jak kdyby byl z plastu. Podíval jsem se na Paihu, ten se smál a vyřkl něco ve smyslu: „Já už jsem se na to vysral…,“ přičemž gestikuloval nad mixákem, kde byly všechny posuvníky úplně na doraz. Vtip večera :-D. Absence jedné kytary oproti studiovým nahrávkám nevadila, mnohdy jsem ji ani nezaznamenal. Na mluvený slovo mezi písničkami evidentně lidi už nejsou zvyklí, což je špatný, zvlášť když je to k věci, k textům, k významu postojů té kapely. Třeba to mladé perspektivní kapely zase naučí publikum vnímat, resp. chtít vnímat.
Během Flowers dorazili i Esáci a ze mě spadl poslední kámen. V klubu bylo kolem půlnoci ještě poměrně dost lidí, i přesto, že zhruba polovina chtěla spíš pít, slavit a dělat bordel než se bavit muzikou. Co k tomu dodat - jejich volba. Esazlesa byla prostě výjimečná. Byla výjimečná stejně, jako když jsem ji slyšel posledně. To není muzika, to jsou nálady linoucí se z reproduktorů. Můžu dát jejich hudbě tolik přívlastků a stejně nedokážou vyslovit to, co ve mně tahle parta sympaťáků vzbuzuje. Prostě husí kůže, mráz po zádech, takový ty podivný nádechy jako když brečíte a snažíte se mezi natahováním popadnout dech. Úplně nejradši bych si jejich koncert poslechl přikrytej ručníkem někde v rohu, jako to dělaj v přestávkách vždycky tenisti nebo atleti, když se soustředí na výkon :). Mohla by bejt klidně úplná tma, mohl bych tam bejt sám. Já bych byl TAK spokojenej :). Víc nemám co říct. Skvělý!
Druhej den ještě proběhl oběd na Poště s Esákama, Wes a Hynkem, což byli vesměs nocležníci z Reného doupěte (ne, to není hanlivý :), navzájem jsme se vyprovodili, zamávali, rozloučili a událost s nálepkou „Wait to Scream“ byla u konce. Nemůžu opomenout, že nás celý večer ochotně krmila GreenSister gulášem, kterého s Eliškou tentokrát udělali opravdu kotel. Nehledě na to, že jedna miska svojí konzistencí vydala za dva hluboký talíře :). Z mého pohledu vydařený večer, nicméně měřítkem úspěšnosti koncertu jsou vždy a pouze vaše ohlasy a kritika. Pokud máte potřebu se projevit nebo jste něco viděli třeba jinak, tak to jedině uvítám :). Na závěr zopakuju to, co už jsem někde psal: „Děkuju všem, co přišli na koncert a chovali se tam jako lidi.“ Velký dík také samozřejmě patří celému kolektivu DA.
fotky od Lusiet: http://athi.rajce.idnes.cz/
DALŠÍ AKCE PROBĚHNE 26.11.2010 OPĚT V KLUBU BIOGRAFFS. VYSTOUPÍ:
KISSING THE GRAVESTONE, THE MEGAN SHORE, ATTIC VANITY a RED WEED.
Driver