Federsel - Blog | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Federsel Muž, 52 let / Kamenický Šenov

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Federsel si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Blog

Tomáš Procházka – mezi hudbou a divadlem

Upraveno:

Působit souběžně v různých uměleckých oblastech, či je přímo propojovat, je poměrně běžná záležitost. Jen málokomu se to však daří s takovými výsledky, jako v případě Tomáše Procházky.

 

Když začátkem srpna letošního roku koncertovalo v Brně duo Radio Royal, mnozí návštěvníci byli překvapeni, že za touto skupinou stojí kromě Petra Ference i Tomáš Procházka. Množství uměleckých projektů a iniciativ (a zejména jejich výsledky), s kterými je spojen druhý  jmenovaný, je až zarážející.

Divadlo i hudba v krajních polohách

Foto převzato z Freemusic.cz

Tomáš Procházka vystudoval katedru alternativního a loutkového divadla pražské DAMU, což do určité míry symbolizuje celou jeho tvorbu. Procházka totiž zkoumá tradiční umělecké oblasti jako je hudba nebo divadlo v jejich okrajových částech. Jako člen divadla Buchty a loutky rozvíjí své studium na DAMU, spolek Handa Gote, jenž  před šesti lety spoluzakládal, pro změnu propojuje divadlo se zvukovými instalacemi nebo živou hudbou.

Hudbu, a to v různých podobách, lze rozhodně považovat za plnohodnotnou součást jeho uměleckého vyjádření. Nejznámější z mnoha projektů Tomáš Procházky je bezesporu uskupení B4, které oživuje zvuk starých analogových nástrojů. Jakkoli jsou B4 okrajovou záležitostí, v kontextu dalších hudebních aktivit Tomáše Procházky stojí relativně nejblíže širším vrstvám posluchačů nezávislé hudby. Improvizační přístup B4 přináší až nečekaně přívětivý zvuk s ozvěnami krautrocku. Další hudební aktivity jsou však plně okrajovou záležitostí – v Radiu Royal jde o specifickou podobu noisu, v Gurun Gurun o elektroakustickou hudbu, čistě sólový projekt Federsel označuje sám Procházka za „radikální kuchyňskou psychedelii“.

Experiment jako východisko i výsledná forma

Tomáš Procházka je nepřehlédnutelnou postavou české hudebně-divadelní scény. Jestliže pro valnou část umělců je experiment tvůrčí tabu, pro Procházku je základním východiskem jeho tvorby i výslednou formou. Nejjasněji je tento přístup vidět v Handa Gote, kde rovnocenně propojuje zvuk s vizuálním složkou plnou dadaistických rekvizit a masek. Nakonec i v hudbě je výše zmíněný přístup čitelný. Improvizovaná hudba, jejímž různým formám se Procházka ve svých projektech věnuje, je již ze své podstaty založena na experimentu a jakémsi druhu kutilství s předem nejasným výsledkem.

Pokud jsme v poslední době svědky výraznějšího vzestupu experimentálnějších tendencí do často stojatých vod tuzemské hudby a divadla, tak za výrazného nositele těchto změn lze považovat právě Tomáše Procházku.

On Gurun Gurun and the Japanese sound of a Czech outfit

On Gurun Gurun and the Japanese sound of a Czech outfit

Gurun Gurun - s/t Pictures.png Click image for more pictures
Artist: Gurun Gurun
Label: Home Normal
Year: 2011
Format: CD

My my, this is quite a new direction for Home Normal, and it is certainly refreshing that labels allow themselves the choice to generally just release great music and defy being classified as a particular sort of label. With Hawgood’s affinity for Japanese culture clear in your mind, and particularly the dazzle of the child-like and curious aspects of Japanese music, it’s quite easy to see Gurun Gurun would trigger the right strings in the label owner’s heart. The real surprise however is that Gurun Gurun are neither Japanese or have ever been to Japan, but is a Czech ensemble, who including notable guest musicians such as Sawako, Moskitoo and Rurarakiss, all on vocals, add up to close to a dozen members with the core based around members (Tarnovski and Knoflicek) from Miou Miou and Federsel of various experimental, improvisational bands and art groups. Add to that instruments by Artem Vartanian and Floex whose clarinets delicately complemented the hushed vocals of Rurarakiss on ‘Kodomo’ amidst the fray of glitchy electronics. Daniel Meyer treads the violin with expert ease and lends a feeling of eerie and fun to complement the softly lullabic, pop melodies of the core trio who have composed a selection of tracks that feel very diverse but also coherent.

Associations naturally are drawn to Japanese experimental and improv pop bands due to the vocals obviously but also the choice of instrumentation and that inherent playfulness that resides in every melody. Glockenspiel and percussion, ‘fun’ glitchy electronics and lots of samples flitting in and out at the most opportune moments, and the base melodies based around electric and acoustic guitars and piano/keyboards.

At first listen through, I felt the album had a bit of a samey sound to it, that I lost interest after a few songs, but you just have to ignore such silly thoughts. This isn’t an interview and you have to be open to later impressions and thus having had the album on the headphones alot since then, you come to recognise the diverse qualities and various little details that make each track stand apart but also the red line to glue them together to give that feeling of a seamless, sonic trip that Tarnovski, Knoflicek and Federsel expertly have distilled from the myriad of musicians and sounds they had available.

Definitely a contender for album of the year!

 

http://www.soundscaping.net/soundspot/325/on-gurun-gurun-and-the-japanese-sound-of-a-czech-outfit