Federsel - Blog | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Federsel Muž, 51 let / Kamenický Šenov

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Federsel si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Blog

Lyžaři vibrujících měst - Pavel KLusák

22. ledna 2011

Zdá se, že nejen mezi zdejšími muzikanty, ale i v českém publiku už dozrála první generace, která přirozeně přijímá novou hudbu. Tu, jejímž jádrem není melodie (jako v popu 60. let), ani rytmus (jako v taneční klubové hudbě), ale sám zvuk, zvukový detail.

Co způsobilo ten posun a co se z něj o sobě můžeme dozvědět? Zčásti se tu dál rozvíjí příběh ambientní hudby, košatí však do mnoha nových žánrových podob - od náročné abstrakce po nový pop. Temně romantickou „hudbu rozkladu“ rozvíjí Jan Klamm v duu No Pavarotti, které vystoupilo mimo jiné na festivalu Creepy Teepee. Petr Ferenc recykluje zvuk starých elpíček v gramofonovém duu s Michalem Brunclíkem Birds Build Nests Underground. Tomáš Procházka se s Ferencem sešel v „easy listening noise“ skupině Radio Royal, dále je členem kapel B4 a Gurun Gurun i divadel Handa Gote a Buchty a loutky. Architekt Ivan Palacký je nejvýraznějším českým volným improvizátorem poslední dekády a tvoří nejabstraktnější pól ve škále oslovených hudebníků.

Mezi povzdechy, že by Češi měli být světovější, se vytrácí, že právě tato nová alternativa se dobře etablovala: nejen koncertně, vydává i společné nahrávky s Evropany či Japonci. Všichni se sešli tento týden na koncertním happeningu Art’s Birthday, pořádaném rozhlasovou Evropskou vysílací unií.

* LN Vzpomínáte si, kdy vás „hudba zvuků“ osobně zaujala, lapila?

Ivan Palacký: U mě je intimní vztah k abstraktním zvukům taková celoživotní ponorná řeka. Jako mladší a starší žák jsem závodně lyžoval. Této poněkud absurdní činnosti bych určitě zanechal mnohem dřív, kdyby nebylo parádních svištivých zvuků, které lyžař při sjezdu vydává. Navíc jsem za ta léta tréninku rozeznával různé odstíny toho základního zvuku (v mlze, mrazu, za „azúra“). Celé se mi to několikrát za život připomnělo když jsem narazil na skupiny, které pracovaly jenom s hluky. Zlom nastal, když jsem měl v devadesátých letech kapelu Sledě, živé sledě a s ní jsme - díky francouzskému manažerovi - podnikli několik turné po Evropě. Tehdy jsem viděl, že to, co si doma zkouším pro sebe na kazetovém magnetofonu, můžu dělat i na pódiu a kupodivu to zajímá ještě i někoho jiného. Petr Ferenc: V roce 1999, když jsem proposlouchal kompletní diskografii Captaina Beefhearta. Měl jsem pocit, že všichni ostatní rockeři jsou ve srovnání s ním krotcí, nedůslední a jaksi nemají chuť svůj žánr narušovat. K elektronické hudbě mě pak přivedl náhodně viděný koncert Legendary Pink Dots, kde mi došlo, že neživé zvuky mají co do sdělnosti a emocí stejný potenciál jako hra na „opravdové“ nástroje. To si pak člověk uvědomí obrovské možnosti barev těchto zvuků, což je pro experimentální elektronickou hudbu charakteristické: big beat má své kytary, klasika své smyčce a bere se to jako víceméně daná věc. Jan Klamm: Pro mě osobně bylo na začátku okouzlení industrialem a noisem. Tehdy, je to asi deset let, jsem si poprvé připustil, že bych se mohl sám pustit do zvukové tvorby. Klíčový okamžik nastal zhruba před třemi roky, kdy jsme pod hlavičkou KLaNGundKRaCH začali pořádat koncerty zahraničních kapel, třeba The Skaters nebo projektu Sudden Infant. To, co jsem od nich slyšel, silně konvenovalo s naším sílícím přesvědčením, že jediný opravdu svobodný přístup k hlukové hudbě a ke zvuku vůbec je vymanit se z žánrových omezení a vstoupit do nečistých vod. Zvuk mých kapel se dostával buď do psychedeličtějších poloh (Kaspar von Urbach), anebo se posouval směrem k volné improvizaci (RUiNU). Zásadní bylo setkání s neagresivním přístupem k hlukové hudbě a americkou lo-fipsychedelickou scénou. K té lze počítat i Jorge Boehringera (Core of the Coalman), který už několik let žije v Praze a úzce s námi spolupracuje.

* LN Čím to je, že pro poměrně „obyčejné“ klubové posluchače je hra s čistou materií zvuku čím dál přirozenější?

Ivan Palacký: Města dnes vibrují víc než kdy jindy v historii. A nám se to nutně propisuje do těl. Petr Ferenc: Lidé žijí v čím dál hlasitějším světě. Ještě v předminulém století se za hudbou muselo někam, kde se provozovala živě. Dnes se na nás valí mnohem víc zvuků než v době, kdy se ještě nekomunikovalo přes internet. Proč například Skype při každé aktivitě tak odporně pípá? Já vím, že se to dá vypnout, ale výchozí nastavení je s kraválem... A pak jsou tu mobily se všemi možnými vychytávkami i města plná aut. Kolik současných posluchačů žilo aspoň jeden den v tichu nepřerušovaném elektronickými audioinformacemi? Jan Klamm: Nemám zrovna pocit, že by tenhle přístup byl v poslední době všeobecně přijatelnější. Koncerty, které pořádáme nebo na kterých hrajeme, mají pořád dost omezenou návštěvnost. Jiná věc je, že z určitých postupů se staly v posledních letech trendy a některé z dříve výsostných noisových strategií začaly pronikat i do pop-music.

* LN To je docela významné. Ještě před pár lety jsme se smáli, že noise, hluková hudba, je nezcizitelná mainstreamem, že ji nemůže kooptovat Nike do reklamy nebo Madonna do klipu. Rychle se však ukázalo, že noise v lehce barevnější, emotivní formě může být bez problému trendovým příznakem na nezávislé popscéně. Oblíbené kapely jako Salem ho používají coby patinu, zálibné přihlášení k nedokonalým médiím. Působí to podobně jako opotřebovanost nových značkových roztrhaných džínů. Co znamená noise, šum a hluk v hudbě pro vás?

Tomáš Procházka: Pro mě je noise dobrý jako očistná lázeň. Noise nemusí být nahlas, já prosazuju takový kavárenský noise, nebo „chamber noise“. Nejde o rámus, jde o kvalitu zvuku, který se musí dolovat a obrábět doopravdy, žádné digitální papundekly středního proudu. Já mám rád ty špatné zvuky. Ty se ještě nedají emulovat. Navíc v mém případě to není úplně tak, že bych hrál, já spíš pomáhám zvuku na svět, jen to tak koriguju. Takže pro mě má noisové hraní vždycky určitý meditační rozměr.

* LN Kromě starých elpíček vzali BBNU do hry i magnetofonové kazety a „véháesky“. Co vás na starých médiích láká?

Petr Ferenc: Na kazetách a videokazetách nás přitahovalo i to, že se dnes všichni tváří, jako by tyhle „podřadné“ formáty neexistovaly. Martin Ježek se v gumových rukavicích hrabe ve videopřehrávačích, manipuluje s poškozenými kabely, přikládá magnety. My hráči máme každý dva walkmany s možností změny rychlosti přehrávání a na kazetách zvuk stažený ze starých nalezených VHS, které pouští Ježek. Pražská premiéra bude 24. února v kině Oko.

* LN Kromě zvukového „smetí“, šumů a nezřetelných náladotvorných zvuků znějí v proudech vaší hudby i konkrétní slova. Čím vás lákají staré instruktážní, relaxační nebo literární nahrávky?

Petr Ferenc: Slova jsou taky zvuky, jen je jejich použití nápadnější. Vyrábět improvizační experiment z elpíček hudby Hradní stráže, členů Svazu československých skladatelů, obskurního diska a jazzu a terénních nahrávek z Tyrolských Alp je přece stejně bizarní jako pouštět si záznamy opilého Vítězslava Nezvala či dámy telefonující do rozhlasové seznamky. Slovo je méně abstraktní, takže „vtípek“ je v takovém případě zřetelnější. Když nám ale jindy na gramofonu dokola přeskakuje slovo „spolupráce!“ nebo běží deska v čínštině, má pak mluvené slovo funkci spíš akustickou.

* LN Všichni jste v živém propojení s mezinárodní scénou. Zdá se, že tu funguje komunitní spojení a přirozený zájem, který český mainstreamový pop z podstaty nezažívá, byť o úspěchu „venku“ sní. Jak to funguje?

Ivan Palacký: Na základě jakéhosi těžko popsatelného spiklenectví, kdy si určitý okruh hráčů nemusí nic moc vysvětlovat, aby si rozuměl. Mockrát jsem už veřejně deklaroval, že tohle tiché spojenectví patří k tomu nejhezčímu, co mě v životě potkalo. Ale aby to nevypadalo jako úplná selanka: rozdělení Západ-Východ v určité míře pořád existuje a pořád je velmi těžké být „venku“ rozpoznatelný bez podpory jasně vymezené domácí scény. Já jsem to zkusil se svým „hybridním“ přístupem na pomezí hudby a architektury a jsem za určitou odezvu vděčný. Petr Ferenc: Komunitní spojení po léta výborně funguje v hardcorových a industriálních kruzích, to ale není úplně náš případ. Hráváme na festivalech zaměřených na noise, industrial, improvizaci, takzvanou ubran electronics i současnou vážnou hudbu. A samozřejmě na filmových přehlídkách. Jednotlivé spolupráce jsou ale vždycky výsledkem konkrétního setkání. S italskými My Cat is An Alien jsme se skamarádili během jejich pobytu v Praze, vystoupení s britským kontrabasistou Johnem Eckhardtem na vážnohudebním cyklu Krása dneška je dílem dramaturga Davida Danela. Hra na gramofon nás spojuje se švýcarským Strotterem, s nímž brzy natočíme společnou nahrávku. Jan Klamm: Při setkání s některými zahraničními projekty jsme pocítili velkou spřízněnost, často mnohonásobně větší než s hudebníky, kteří nám jsou geograficky blíž. Dnes máme už poměrně širokou síť kontaktů, která hodně usnadňuje organizaci koncertů i další spolupráci. Zjednodušeně řečeno: víme, na koho se obrátit, když je potřeba. A platí to i obráceně. Petr Ferenc: Popová scéna ze své podstaty sní o komerčním úspěchu v zahraničí a ten se v případě té české nedostaví. Proč by taky měl, copak je třeba vyvážet do Anglie indie kytarovky nebo Csákovou? V experimentálním podzemí to funguje jinak, roli hraje touha poznat, jak to chodí venku, a najít spřízněné duše mezi tvůrci a jejich publikem. Nejsme gastarbeiteři ale výletníci.

* LN Na závěr fakticky a pro lepší představu: Můžete vyjmenovat váš současný instrumentář?

Tomáš Procházka: V Radio Royal hraju na prázdný mixpult, i když po nějakém čase zkoumání už neberu „prázdnotu“ tak puristicky. Mám do mixu zapojená různá stará pásková echa a další krabičky a skřípání z těch nestandardních zapojení, to je můj nástroj. Teď k tomu ještě přidávám drobnosti jako generátor nebo magnetofon s pásky z popelnice. Petr hraje v našem duu na dva gramofony s různě preparovanými deskami, kaoss pad a kazeťák. Petr Ferenc: V BBNU hrajeme na dva až čtyři gramofony, občas se objeví casio, walkmany, minidisk. K tomu probíhá manipulace s filmy - 8, 16 a 35 mm. Ivan Palacký: Pletací stroj Dopleta. Rozeznívám ho různými drobnými objekty, třeba větráčky. Jan Klamm: No Pavarotti: Kytara, hlasy, staré magnetofonové mikrofony, kontaktní mikrofony, loopery, efektové pedály, walkmany, rádia, oscilátory, sampler Yamaha, drobné bicí nástroje - tamburína, zvonky, xylofon.... Občas něco přibude, občas něco zmizí.

***

Pro mě je noise dobrý jako očistná lázeň. Nemusí být nahlas, já prosazuju takový kavárenský. Nejde o rámus, jde o kvalitu zvuku. Tomáš Procházka Radio Royal

PAVEL KLUSÁK

 

http://www.lidovky.cz/lyzari-vibrujicich-mest-080-/ln_noviny.asp?c=A110122_000089_ln_noviny_sko&klic=240952&mes=110122_0

 

Největší práce není mít nápady

publikováno: 07. 08.  rubrika:hudba - rozhovory  autor:JJ

B4Polí5: Začněme od základů: odkud ses vzal, kdes vyrostl, co dělají rodiče a jak to vlastně bylo s tím vším tvým hraním od počátku?
Tomáš Procházka:
Jako já osobně? Já jsem vyrostl v Kamenickém Šenově - městě skla. Rodiče byli samosebou skláři. Já jsem měl být taky sklář, ale z nějakého důvodu jsem vystudoval dopravní průmyslovku, pak jsem to šel napravit na DAMU. Divadlo mě dnes živí a hudba je můj koníček, který mě občas přiživí, ale do kterého spíš investuju. Můj táta a táta Davida Freudla spolu byli na sklářském učňáku. “Freudl! Ten byl dobrej!”, řekl mi k tomu táta. Tak jsem s Davidem založil kapelu. Ale to bylo až potom. Nejdřív jsem hrál folk, potom punk a ještě potom takovej new wave/jazz/rock. Všechno se to dělo v Novém Boru, kde máme dodneška zkušebnu.

P5: Jakou genezi měla B4? Nakolik je B4 oddělitelná od Handa Gote?
TP:
Poprosil jsem Davida, kterého jsem trochu znal, jestli by se mnou nechtěl nahrát hudbu k divadlu. Naštěstí tenkrát souhlasil. Pak jsme byli jednou, každý se svojí kapelou, na festivalu v Turnově. Jedna kapela nepřijela a pořadatel si zoufal. “Tyhle mají přece kapelu!”, ukazovali na nás kamarádi. tak jsme museli vystoupit. Hráli jsme dvacet minut, všechno šlo přes delay a vystoupení skončilo strašnou zpětnou vazbou. Název jsme neměli, B4 je název presetu toho delaye, co dělal tu vazbu. Po nějakým čase se začli lidi ptát, kdy zase bude hrát B4. Tak jsme to tak nechali. Přibrali jsme Leoše Kropáčka na bicí a já si koupil bezpražcovou basu. To bylo někdy v roce 1999. Od samýho začátku jsme byli ovlivnění elektronickou hudbou, ale chtěli hrát všechno ručně. Věděli jsme taky že budeme jenom improvizovat. A od začátku to byl psychedelic plus nějaký přísady. Většinou nám lidi říkali, že něco takovýho ještě neslyšeli, ale nevěděli jsme jestli je to pochvala, nebo výtka. David Singer s náma hrál na housle asi pět let, během tý doby nám poprvé někdo řekl, že zníme jako Can. To jsme neznali, ale rychle jsme si to oblíbili. Od tý doby všem říkáme, že hrajeme krautrock. Přísady, který do něj přidáváme, jsou hlavně noise, ale i disco, minimalismus nebo country. Dneska hrajem zase ve čtyřech, s Karlem Žďárským na basu a já hraju na kytaru. Snažíme se používat jenom staré nástroje a přístroje, protože je máme rádi a zní daleko líp než ty nové.
B4B4 je od Handa Gote oddělitelná dobře, je to samostatná jednotka. Funguje jako část HG, jako její hudební motor. Ale hudba a divadlo se při tom přirozeně prolíná. Za oběma projekty je především zvídavost, radost ze zkoumání a překračování všemožných hranic. Handa Gote jsme založili někdy v roce 2004, ze začátku to bylo spíš pohybové divadlo, potom spíš technologické a visuální divadlo, teď je to crossover všech možných žánrů a stylů, které se potkali někde na půdě postdramatického divadla.

P5: Co Vaše vedlejší projekty a další kapely, kolik a jaké to jsou?
TP:
Já kromě divadla Buchty a loutky, působím ve skupině Gurun Gurun, kterou založili Jára Tarnovski a Tomáš Knoflíček z Miou Miou. Potom mám postindustriální projekt Radio Royal s Petrem Ferencem. Taky hraju sám jako Federsel, je to takovej kavárenskej noise, nebo abstraktní elektronika. Leoš hraje v alternativní skupině Swayambu, potom s folkovými Zhasni a taky v kultovní kapele Candát, to je totální freak out s rybářskou tématikou. V Candátu hraje i David Freudl. Karel hraje ve skupině Sousedi a taky různě hostuje.

P5: B4 zdánlivě nezapadá do standardních žánrů, jaký vlastně máte k tvorbě přístup? Odkazuji také k našemu rozhovoru - "zahraj špatné sólo".
TP:
My improvizujeme. Naživo, ale i ve studiu. Když tam jdeme, nemáme většinou žádný materiál, během pěti-šesti dnů vymyslíme a nahrajeme všechny ty skladby, dál už se to jenom míchá. Největší práce není mít nápady, ale nemít nápady, který vycházejí z toho co do nás hustí komerční rádia, televize atd. Člověk má v sobě všechna ty hudební klišé, třeba i z dětství. Pak si někde přečteš, že nejlepší kapela je U2, nebo že Beatles jsou nejlepší kapela všech dob. Střední proud je mor, kterej všechno rozloží, všichni budou hrát stejně, zpívaj stejně přes Autotune, šikovnej producent jim to pak všechno zažehlí, aby to bylo pěkný. Z pěknej věcí mě většinou bolí hlava. Taky z těchhle důvodů jsme se právě předháněli, kdo zahraje to nejhorší sólo. Je to celkem těžký. Ale byla to hrozná sranda. Ty žánry to jsou taky berličky. Já moc nechápu že se někdo rozhodne že bude hrát třeba jenom reggae. To mu ty ostatní žánry nechybí? Mě se líbí všechno. Jenom to nesmí být ten střední proud, že hraješ aby to bylo hezký, aby to mělo úspěch.

P5: Proč název Ringo George Paul John?
TP:
No, to už jsem asi naznačil. To měla být špatná deska, tak jsme hledali i špatnej název. Myslím, že jsme ho našli.

http://www.polipet.cz/aktualita.php?id=322

Federsel: Improvizace je radikální akt svobody (Rozhovor na Freemusic.cz )

 

Multiinstrumentalista a hudební experimentátor Tomáš Procházka má prsty v projektech B4, Handa Gote nebo Gurun Gurun. Těm posledně jmenovaným nedávno vyšlo u japonského labelu Home Normal debutové album, což je jistě dobrý důvod k rozhovoru.

FederselKdo zná pseudonym multiinstrumentalisty a hudebního experimentátora Tomáše Procházky, určitě už narazil na projeky Gurun Gurun, B4 nebo Handa Gote, ve kterých Federsel působí. Právě nedávný rozruch kolem vydání eponymního alba Gurun Gurun u Home Normal a jejich live performance v rámci jednoho z večerů Menu v Hradci Králové dal vzniknout tomuto rozhovoru.

Nedávno jste vydali debutové album s elektronickým improvizačním projektem Gurun Gurun, kdo vlastně všechno Gurun Gurun dnes je a jak vás napadlo dát se dohromady?

GG je projekt, se kterým přišli Jára Tarnovski a Tomáš Knoflíček, když přestala fungovat jejich předchozí skupina Miou Miou. I v názvu můžeš cítit určitou návaznost. Chvíli působili jako duo a pak pozvali mě k nahrávání tohoto CD. To pak krásně zmasteroval Ondřej Ježek a pak s námi začal i hrát. Materiál na druhé album jsme už nahrávali ve čtyřech. Myslím, že teď po nějaké době, kdy jsme hledali formu pro živé hraní, se náš zvuk ustálil a ujasnilo se víceméně i nástrojové obsazení.

Je většina skladeb na albu opravdu improvizace, nebo jde spíš o postupně „vyprodukované“ tracky?

Mám dojem, že se všude poctivě uvádí označení semi-improvizační. Takže ve většině případů byla na začátku nějaká pevná kostra, která se překryla velkým množstvím improvizovaného materiálu. Další fáze procesu byla samozřejmě postprodukce, čištění, řekl bych taková artikulace toho materiálu. Nakonec to doplnili ještě hosté, takže se materiál opravdu postupně dost proměňoval. Každopádně živá vystoupení se blíží stům procent improvizace.

Jaký má pro tebe improvizace vlastně smysl? Je to fascinující hra s náhodou, nonverbální propojení jednotlivců v čase a prostoru či nechuť produkovat „hotové“ písně s jasnou strukturou?

Improvizace je takový radikální akt svobody. Nechuť produkovat konfekční hudbu je u mě zásadně přítomná, nemám sílu ji ani poslouchat, natož pak vytvářet. To není žádné dobrodružství. Při improvizaci samozřejmě otvíráš dveře náhodě, což je očistné. Čistit je třeba. Poslouchal jsem a poslouchám spoustu hudby a mám hlavu plnou chytlavých refrénů nesmyslných písní. Občas je musím vyhnat nějakým extrémním hudebním sportem.

FederselJak jste se vlastně dostali k londýnsko-japonskému labelu Home Normal, který vám album vydal a ke spolupráci s japonskými vokalistkami?

No...Jára s Tomášem měli sen, že budou mít japonskou zpěvačku a že vydají CD v Japonsku. To se jim po usilovné práci podařilo zařídit. Z toho vyplývá, že mít sny je dobrá věc. Možná je taky dobré říct, jak se dá album v Čechách pořídit: distribuci zajišťuje v ČR Polí pět a bude k dostání v jejich prodejně Rekomando.

Hudba Gurun Gurun mi trochu připomíná laptopový glitch-pop japonské provenience, který před lety reprezentovali takové projekty jako Tujiko Noriko nebo Aoki Takamasa, který u Home Normal vydal své album Indigo Rose. Byl to záměr, nebo spíš shoda náhoda?

To určitě nebyl záměr, ale patrně se pohybujeme v podobných vodách, takže i výsledek se může podobat. Ale je to možná spíš tou vzdáleností, a tím, že k nám běžně nedolehnou všechny věci z poměrně pestré japonské scény. Je dost projektů podobnějších GG než zrovna Tujiko Noriko.

Má název Gurun Gurun něco společného s Majkou z Gurunu a vůbec s oblibou sci-fi filmů osmdesátých let?

Jasně. Myslím že všichni z GG jsou velcí příznivci obskurní kinematografie.

Svoje věci vydáváš pod hlavičkou improvizačního projektu B4, který letos taktéž vydal album Ringo George Paul John na Polí5 nebo divadelně-performačního uskupení Handa Gote. Jak se vlastně liší přístupy k tvorbě u těchto projektů?

B4 se někdy zjednodušeně prezentují jako retro projekt, pro mě je to spíš objevování skrytého potenciálu starší hudby a hlavně starých nástrojů a přístrojů. Analogová elektronika tě přinutí jinak myslet a ten způsob analogového myšlení já mám rád. Taky nás vede nějaký zvukový ideál, který je dost široce rozprostřen od filmové hudby Zdeňka Lišky nebo Ennia Morriconneho, až po raný Kraftwerk nebo neo-krautrockových skupin jako jsou například Stereolab. Do toho všeho přidáváme velkou dávku noise a obecně chaosu. Na nahrávce potom ten chaos trochu zredukujeme, aby si ho třeba někdo pustil víc než jednou. Nicméně ho tam musí trochu zůstat, abych to zase já vydržel při míchání poslouchat. Handa Gote je založeno na podobných principech – přístupu “ recycle, reuse, reinvent” - a taky na práci s volnou formou a spoustou odkazů, které nakonec lidi můžou nebo nemusí číst.

Jak ses vlastně k experimentální muzice dostal? Jaké skupiny či jedince považuješ za důležité pro tvůj hudební vývoj, kteří zásadně posunuli tvoje hudební myšlení?

Asi z nutnosti se bránit tomu moru středního proudu, který proniká vším. Noise, free impro, abstraktní elektronika, tam ještě lze zažít hudbu a zvuk v surovém stavu. Taky mě přitahuje estetika chyb a nedokonalosti, a s tím se dá v experimentální hudbě bohatě pracovat. Moje asi první zásadní deska byla od Pink Floyd Dark Side of the Moon ve velmi raném věku, později potom přišel objev Franka Zappy.

Pak ještě později Matmos a zjištění, že se dá v hudbě pracovat konceptuálně. Taky mám rád brazilského vizionáře Toma Zé a trio Martin, Medeski and Wood, kvůli nekompromisnímu zvuku. Další mí oblíbenci jsou The Books, Buffalo Daughter a samozřejmě skupina Can a celá krautrocková scéna. Z toho vychází můj zájem o krautroniku, folkotroniku a všechny tyhle hybridní žánry. A z českých věcí mě rozhodně ovlivnila první deska Dunaje, první deska Z kopce, Švehlík, High Fidelity Oldřicha Janoty a geniální hudba Zdeňka Lišky.

FederselCo připravuješ v dohledné budoucnosti, nebo kde tě můžou lidi v brzku vidět live. V jakém stadiu je vlastně tvůj „country” projekt Wabi Experience?

Já už vyprodukoval asi čtyři verze a většinu z toho jsem smazal. Je to těžký úkol. Vyrábím mikrosamply a glitche z hudby Wabiho Daňka, protože je to takový symbol mého dětství, ta jeho hudba je taková zasutá vzpomínka. Country mám jinak celkem rád a občas ho i poslouchám, ale tohle byla taková neobvyklá silná vize - musel jsem se prostě do toho pustit. Původně jsem si sice myslel, že to udělám za chvíli, ale trvá to už asi pět let. S pitváním Wabiho jsem poslední dobou trochu uvíznul na suchu, hlavně proto, že jsem se intenzívně zabýval jinými projekty.

Ale teď se do toho vložil Jára Tarnovski jako spoluproducent, on je daleko systematičtější než já, tak očekávám, že se to zase pohne. Doufám, že se to během příštího roku dokončí. A jinak hraju v duu Radio Royal s Petrem Ferencem, to je „easy listening noise“ - improvizace na analogovou elektroniku (k vidění budeme na Arts Birthday v Národní technické knihovně v Praze 17. ledna 2011) a občas s Martinem Janíčkem, kdy sampluji jeho hru na kovové objekty. A taky vyjde snad v první třetině roku nová deska B4, zase u Polí pět, takže asi uděláme i pár koncertů.

Díky za rozhovor.

prof.neutrino

http://www.freemusic.cz/clanky/17634-federsel-improvizace-je-radikalni-akt-svobody.html