Bydlime ve dvacatem sestem patre. Pri cekani na vytah nam ovsem bylo ponekud divne, ze z 23. patra jede rovnou do 25. Z 12 rovnou do 15?!?!? Vysvetleni je takove, ze
cisla maji v Cine svoje vyznamy. Modernejsi Cinane na to neveri a povazuji to za babske zvasty, nicmene rada budov nema vubec patra koncici ctyrkou. Vyslovnost cisla ctyri pry pripomina
slovo pro smrt (viz clanek). No a trinacte patro, to je nejspis prevzate ze zapadu. Dluzno dodat, ze ne vsechny budovy tohle maji. Nektere nemaji jen ctyrku, nektere jen trinactku apod.
Shanghai je obrovske mesto a tak je temer nemozne se nekam dostat pesky. Metrem se jet da a je to docela levne (3-4 Yuany), ale ve spickach byva nechutne narvane. A taky se samozrejme nedostanete vsude.
Jako dobra volba se tedy potom nabizeji taxiky. Jsou docela levne a na kazdem rohu. Problem ovsem je, ze se s nima anglicky nedomluvite. Pak je jedna moznost, zavolat na jejich centralu a tam si to nechat prelozit, nebo mit s sebou papirky ci vizitky s
adresami. Ty pak staci ukazat a jede se.
Doprava je tady pro Evropany opet docela strasidelna. Prednost na prechode nula. Pruhy nepruhy, protismer neprotismer, jedeme. Hlavne cyklisti - ti nerespektuji semafory naprosto vubec. Ridici docela jo, zvlast kdyz je uprostred krizovatky policajt a
po stranach jeste traffic assistanti. Jezdi se tu ale o dost rychleji nez ve Vietnamu, na dalnici je rychlostni limit vetsinou 120km/h a opravdu se tady tak rychle jezdi. Radsi jsem zaviral oci - predjizdeni zleva zprava, odstavny pruh taky pruh, kamiony,
bum prask jedem!
Samozrejme je tu problem se zacpami, ktere jsou skoro porad a skoro vsude. Sice tady nad mestem existuje system tzv. Elevated roads (tj. az osmiproude silnice nad zemi), kterych je par okruhu po meste a potom dalsi "vypadovky", samozrejme vsechno
spojene monstroznimi mimourovnovymi krizovatkami. Zde jsou nejake fotky na flickru. Samozrejme i tyhle cesty jsou ucpane, ale maji tady docela vychytane cedule - sleduji
kamerami, kde a jak moc je to ucpane a to se pak objevi na panelu nad cestou. Pekna vec. Elevated roads jsou u nas nejspis utopie - nelze totiz praktikovat cinsky zpusob staveni, tj. pamatky nepamatky, mesto potrebuje rust, tak nazdar a prd sem
dalnici.
Auta tady jezdi docela ruzna, vidi se Volkswageny (docela dost, plus snad vsechny taxiky), audinky, americke Buicky (asi vyrabene v cine), korejske a japonske znacky a taky Skodovky, kteri tady vsichni pry maji za nemecka auta. Videl jsem tady ale uz i
Maserati Quattroporte, nekolik BMW Z4, VW Brouk a nekolik Hummeru H2, jeden dokonce hiphopove tocici se poklice vepredu included.
Stav vozoveho parku taxikaru je ruzny, od uplne novych aut (najeto 4000km) az po opravdove veterany. (Tenhle borec nahore, co doleva do chladici nadoby destilovanou vodu!!! az k usti hrdla!!! nas vezl strojem s neuveritelnou historii 603 000 najetych
km!) Jsou to VW Santana (Passat) vyrabene primo v Shanghaji. Snad vsechny jsou 1.8 LPG modely. Jezdecke umeni taxikaru je ruzne, od celkem slusne jezdicich (tento na obrazku dokonce obcas blikal pri zmene pruhu) az po totalni hovada, ktera pri jizde
usinaji - to se nam stalo cestou z baru, na kazde krizovatce jsme ho museli budit, ovsem domu nas dovezl :)