Já, Kryštof - Blog | Bandzone.cz

Já, Kryštof 37 let / Dublin

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Já, Kryštof si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Blog

Psal jsem do školy recenzi... Tak ji vystavím i tady

Když se mi dostalo do rukou nové album litvínovského písničkáře Xaviera Baumaxy, přijal jsem ho pochopitelně s velkým očekáváním. Jeho tři předchozí alba jsou přeci jen ukázkou toho nejlepšího a nejoriginálnějšího(!), co na naší písničkářské scéně za poslední roky vzniklo.

Letošní deskou Desperanto svou řadu kvalitních nahrávek rozhodně neporušil. Písně jsou opět postaveny na tom, čím se vymyká ze zástupu dalších jemu podobných, sice na jeho brilantní kytarové hře a charakteristickém zpěvu (ve kterém se nebojí využít vše, co lidský hlas dovolí, od recitace, přes „metalový“ zpěv – řev, beatbox, až po napodobování žesťových nástrojů).

Oproti předchozím albům výrazně ubylo písniček veselých, „závišovských“ a eroticky laděných. Na druhou stranu (a celkem logicky) přibylo hlubokomyslných textů, ze kterých má člověk podobný pocit jako při čtení básní Václava Hraběte.

Ovšem změnou nejvýraznější se stalo přizvání hostů, jakéhosi symfonického orchestru v malém vydání, souboru Hněddé smyčce, který s Baumaxou s větší či menší pravidelností vystupuje i na živých koncertech.

Co se nezměnilo, je to, že první, co po vložení disku do přehrávače uslyšíte, je znělka Nedělní chvilky poezie, po které se Xavier uvede satirickým varováním, ve kterém upozorňuje, že je zakázáno nosit plnovous, a kdo tento zákaz poruší, bude prohlášen za teroristu. Poezie se dočkáte na albu ještě třikrát – z toho jednou se opět jedná o „ukrajinského básníka“ Em Rudenka. Baumaxa nás zase nechá v napětí, zda se jedná o skutečnou postavu, či jeho alter ego (nebo prostě jiný pseudonym).

Dále následují nezvykle depresivně působící písně, včetně typického kocovinového zamyšlení Málem bych zapomněl. „Po ránu je mi velmi zle / chtělo by to beera.“

Co se naštěstí také nezměnilo, je Baumaxův smysl pro český jazyk a jeho hravost. Víc, než v jiných písních, je to znát ve čtvrté stopě s názvem Positiff Peopula („indifferent peopula / zero feeling in their kebula“).

Jestli se ale do někoho tentokrát opravdu pustil, je to bývalý prezident Václav Havel. Jak Em Rudenko, tak i Baumaxa sám za sebe zde má dvě „prohlášení“ pod označením Opičan Havel, ve kterém, imitujíce Havla ráčkováním a používáním slovní vaty, například varuje před nepříjemnou pravdou, protože „z nepříjemné pravdy vyvěrá a pramení blbá nálada“.

Albem Desperanto si Xavier Baumaxa upevnil svou už tak dost pevnou pozici na poli současného českého písničkářství – pokud by se tak ovšem on sám chtěl označit. Ačkoliv je jeho aktuální kolekce písní propracovanější a snad o trochu dospělejší (přeci jen od vydání debutu Fenkám uběhlo už šest let), nevytratilo se nic na jeho rockovém cítění. A i po tomto albu zůstane Baumaxa nejspíš oblíben především mladou generací lidí, jezdících na letní festivaly a milující těsné prostředí zakouřených klubů. Pro trampy a ostatní posluchače „ortodoxního folku a country“ bude zřejmě dál neznámým.

Všechno bude dovoleno, brrrr....

Že se ke mně všechno dostane o trošku pozdějc, na to už jsem si i docela zvyknul. Možná je to i tím, že se neženu do žádných novinek a senzací, čekám, až opadne počáteční vlna jásání a nadšení.
Nějak jsem se ale usmyslel, že už je ten čas, správná chvíle, abych se kouknul na Zelenkovy Karamazovy.
Ani vlastně nevím, proč to píšu a co mám napsat. Mohl bych sem dát trailer, ale to je k hovnu, nic o filmu nevypovídá. Kdybych měl foťák, vyfotil bych husinu, kterou na těle budu asi ještě nějakou chvilku mít...

Člověk pochopí, že je smrtelný, že nemá naději na vzkříšení a přijme smrt - a přijme ji rád. Bude jako Bůh a všechno mu bude dovoleno. A jakmile bude člověk Bohem, přestane platit jakýkoliv zákon. Všechno bude dovoleno...

Jasně, tohle uslyším i v divadle. Nutno však podotknout, že Karamazovi není trapná televizní adaptace. Dostojevského předlohu bravurně zpracovanou Dejvickým divadlem totiž Zelenka dal do kontrastu (není to to správný slovo, ale dejme tomu) s tragédií jednoho diváka, který vlastně ani není tak divákem v pravém slova smyslu. Hlavně on je spíš aktérem celého představení a drama se tak neodehrává ani tak na jevišti jako v hledišti - koneckonců stejně není poznat, kde co z toho je..
Přitom ve filmu není vlastně zaznamenáno nic jiného než divadelní zkouška odehrávající se na půdě alternativního festivalu kdesi v polských ocelárnách...

"Posuvné háky - to je peklo" - mrzelo mě, že nemám sobwoofer.. nebo jsem za to byl rád??

Co se to děje?

No ty vole, tomu se nechce věřit.. Chlastám si takhle v Hradci stáčenýho veltlína a najednou, že prej jako máme hrát nebo co... To se stává, ale nestává se to se 4 akordama, se kterejma jsme hráli naposled v červnu... No, co naplat, já se vrátil z Hákáče do Broumova, naložili jsme s Bejšou věci, odtáhli jsme Davida z výčepu v Žamberku a štrádovali jsme si to směr Štětí (Ústeckej kraj, okres Litoměřice, vy neznabozi).
No, a tam pěkně zvostra po třičtvrtěroční pauze, bez nějakýho pokusu o zkoušku.. Celkem to i šlo:-)
Samozřejmě jsme (jelikož šlo o absolventskej ples Michala Čepelky - ty vole, ty umělkyně...) dali nějaký občerestvení a pak leckomu byly malý dveře do auta a tak, ale je to přece rock'n'roll, ne?;-)
Domů jsme přitáhli kolem šestý ráno a hotovka....
Každopádně díky tomu, že se někomu zhroutil kytarista - což není k smíchu - se možná 4 akordy vrátí na prkna, která znamenají přímou cestu do záhuby nebo aspoň do odmašťovny.
Leč nepředbíhejme, jak se říká v šestákových krvácích...