Sázavafest - omyl roku 2009
Tak jsem tam byl, ale že by mě to nějak těšilo, to se říct nedá. Nevím z jakého důvodu jsem se domníval, že Sázavafest je komorní festival s dobrou organizací a perfektním zázemím. Je to přesně naopak: přehršle lidí (letos prý dvacet tisíc), rozlehlý
areál s neskutečně nešikovnou organizací jednotlivých stageí (stejdží :-)) a o zázemí se mluvit nedá vůbec, protože těch 20 mobilních toitoi budek bylo fakt málo (a byly fakt dost nechutný). Voda z barelů jen pro ty šťastnější. Komerce byla cítit na
každém rohu, krom stánků s občerstvením (které teda taky za moc nestálo - polívku jste si mohli tak maximálně u třech stánků, zbytek samej přepálenej tuk) a krušovickým pivem, byla hlavní avenue narvána reklamními stánky všeho možného i nemožného. A každý
2 a půltý stánek měl svoji aparatůru a hrál a hrál a hrál. O nepořádku snad nemá cenu ani mluvit, občas jsem si připadal jako na smeťáku kam právě vypustili jímku a přihodili tři mejdlíčka. A přitom by stačilo tak málo ... (vzhledem k rozpočtu festivalu.
Když to jde jinde, nevím, proč by to nešlo i tady, ale to ať si vyřeší organizátor). Jojo, nezáviděl jsem těm lidem, co tam museli spát ve stanovém městečku. Nemít si kam odskočit, nemít se kde umýt ...
K těm pódiím. Bylo tam pět hracích ploch (proč ku*va tolik?!). Tři byly narvané v hlavní avenue. Ten nejdelší stan (report stage) nebyl rušen nikým, protože dělal sám o sobě největší kravál. Zato hudebnínci v Balbínce (balbínka stage) byly rušeni
neustále, protože se snažili hrát vesměs akusticky a do jejich cirkusového stanu doléhal hluk jak z okolních pódií, tak hudba z jednotlivých stánků. Vladimír Mišík to při koncertě přirovnal k Matějské, nadšen z toho jako většina ostatních nebyl. V dalším
stanu (Salla terenna tent?) se hrálo divadlo a alternativní hudba. Tento stan byl bohužel umístěn velmi blízko hlavního průchozího proudu, takže neměl ani moc místa pro diváky a o hluku z okolí se už asi nemá cenu více rozepisovat. Hlavní pódia byly dvě,
O2 a HP. Bohužel byly dost blízko vedle sebe, takže pokud jste se nechtěli tlačit mezi lidmi a zůstali stát na okraji, měli jste šanci slyšet obě produkce najednou (což je fakt zážitek). Sice se organizátorům dařilo časy synchronizovat tak, že na jedné
stagi se končilo a na druhé začínalo, ale nějak opomněli zvukové zkoušky, takže jste při produkci Sto zvířat mohli poslouchat bubeníka Kamila Střihavky, fakt nářez.
No a teď k těm účinkujícím. Začnu od toho nejhoršího. Moby = zklamání. Jeho nahrávky mám rád, živá produkce byla taky dobrá (nikoli super), dokud se sám Moby nepokoušel zpívat. Z internetu jsem se dozvěděl, že jeho show byla to nejlepší,
co Sázavafest 2009 nabídnul. Rozdíl mezi mnou a těmi lidmi (co psali pochvalné recenze) byl asi v tom, že já nebyl na sluníčku celej den a nevypil jsem 20 piv, 3 rumy a 7 fernetů a nevyhulil ani jednoho jointa. Kdo nebyl hluchej, tak musel uznat, že mu to
tam dost často skřípalo. Kurtizány z 25. Avenue - na ty jsem se hodně těšil, ježto jsem netušil, že Vartecký neumí zpívat. Ale bylo to asi tím, že mu za hlavou řvaly 4 bedny orange (odhaduju cca 800 W) a že se svým epileptickým pohybem na
pódiu dost vyčerpával. Mimojiné zvuk jeho kytary byl asi nejhorší vůbec. Naopak chválim bubeníka. Fakt magor. Ale celkově K25A palec dolů. Kamil Střihavka - tak to byl omyl totální, šli jsem kolem HP stage, kde zrovna začínal. Trochu mu
ujel playback úvodního songu, tak se trochu nechytl. Když už ten playback používá (pro předehru), tak proč k němu nemůže zpívat naživo, to mi hlava nebere. To je takovej problém připravit nahrávku bez zpěvu? No, asi byl ještě poznamenanej údajným kolapsem
(http://www.novinky.cz/koktejl/175354-kamil-strihavka-dva-dny-po-kolapsu-radil-na-podiu.html), protože to nebyl ten Střihavka, kterýho pamatuju z
BSP.
No a konečně něco pozitivního. Sto zvířat. Dle mého bylo fanoušků stejně jako na Mobyho, akorát že, tady zpívali a pařili lidi jak na podiu tak pod podiem a kapela předvedla to, na co je stavěná - perfektní koncertní show. Monkey
Business - tradiční show na téma Ruppertovo ega a pěveckého umění, které zdaleka převyšuje jeho fyzickou výšku. Svůj skok mezi fanoušky komentoval slovy "Díky všem, co mě cestou prohrábli". Striptýz ukončil u modrých trenýrek, viz. video na
youtube.com . Na plátně vedle O2 stage promítali show doprovázenou SMSkami diváků a reklamami na Krušovice. Jeden z textíků stál za to: "A soutěž o nejlepší paruku vyhrává Roman Holý!" a
následoval dlouhý záběr na Romanovu hřívu pohupující se za klávesama. Mňága a Žďorp - festivalová stálice se nenechala rozhodit ani Fialovo zafačovanou rukou (takže tentokrát bez kytary). O to více měl frontman prostor pro tanec, resp.
pohyb po podiu. V jedné z posledních písní sedl za bicí a předvedl variaci na téma jednoruký bubeník Def Lepppard (a fakt mu to šlo). Wohnout - sice po Monkey Business zvukově skok trochu dolů, ale chlapíci do toho umějí šlápnout a
nenechali nikoho na pochybách, že tohle je to, co by mělo znít v rádiích a nejen naplňovat kluby a sály po celé republice. Dalším překvapením byly "Rýdy Kirken Anplakt" jak je uvedl Usama bin Balbín. Sice se trochu zdrželi se zvukovkou,
ale muzika byla fajn. Unplugged to bylo pouze v tom, že místo elektrik hráli na akustiky, ale aranžmá se nezměnilo, tudíž výsledný zvuk byl takovým něčím jako halfunplugged. No a největším překvapením pro mě bylo vystoupení XIII. Století.
Poslouchal jsem je v 90tých letech, kdy prorazili se svým gotickým rockem a jejich první desku Amulet jsem točil furt dokola (tenkrát ještě na vinylu). Jejich další desky mě moc neoslovily, proto jsem byl nadšen z jejich návratu k melodické a rytmické
hudbě bez zbytečných samplů.
Ostatní kapely a tahouny jsem vynechal. Na festivalo bylo dost slušný vedro a těch pár kapel co jsem viděl mi bohatě stačilo. Hvězdy typu Ewa Farná, Supporty či Chinaski si můžu nechat ujít, mainstream mi nějak moc nebere, rádio jsem kvůli nim téměř
přestal poslouchat. Zopáknul bych si vše, co bylo v Balbínce, ale někdy jindy a někde jinde, někde, kde se dá hudba skutečně vnímat.
A co závěrem? Jako pokus dobrý, provedení horší. Příště beze mě.