mdrum - Info | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

mdrum Muž / Havířov

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek mdrum si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Info o fanouškovi

Mojmír Krochmalný – Bastard, na start

Text: Luboš Hnát

Bubeník MOJMÍR KROCHMALNÝ je nejvíce znám ze svého působení v hardrockových BASTARD. V následujícím rozhovoru jsme si povídali o celé jeho kariéře, během které Mojmír hrál i jinou muziku než je hardrock či heavymetal.

Mojmíre, kdy jsi poprvé usedl na bubenickou stoličku?
No to si teda přesně nepamatuji… tatík (pianista) hrával v tanečních a jazzových kapelách a v baráku jsme měli jazzovou sestavu, to tedy mohlo být někdy tak kolem mých deseti let. Ale oficiálně v kapele to bylo až na podzim 1982 v Praze, kde jsme se Standou Švadlenou založili kapelu BUFET.  Koupil jsem si tehdy v hudebninách dole na Václaváku velkou sadu stříbrných Amátek – 6 tomů, 2 floory a 2 šlapáky… no a sedávám na té stoličce doposud, ale už né na té původní Amati.

Na jaké muzice jsi vyrůstal a jakou posloucháš v současnosti?
Začal jsem vnímat, co poslouchal táta – převážně jazzové bigbandy a pianisty (Glen Miler, Duke Elington, Count Basie), a protože jsem od šesti let hrál na klavír, tak také klasiku. Ale první rockové album bylo Báječní muži od skupiny F. R. Čecha, kde zrovna začínal Jirka Schelinger.  To mně tenkrát chytlo, a tak jsem postupně chodil do prodejny Supraphon a číhal na nové Jirkovy singly. Nějak v té době u nás také vyšlo LP Dark Side of the Moon od Pink Floyd a dostalo se mi na gramofon i Close to the Edge od YES – to byly ty zásadní věci pro mě v té době, a tak jsem začal shánět další jejich elpíčka.  Pak přišlo British Steel od Judas Priest a rodící se heavymetal. Také musím zmínit polská rádia, kde na rozdíl od našich hrávali rockovou muziku běžně, to byl tenkrát nejen pro mě zdroj novinek a poznání.  A v současnosti poslouchám v zásadě všechno – teda kromě dechovky!!

Co Tvoje bubenické, nebo obecně, muzikantské vzory, máš nějaké?
Hmmmm…. častá otázka v rozhovorech a vždy se zamýšlím, co bych řekl a je to tady.  Já jsem neměl nějakého konkrétního jedince jako vzor.  Z bubeníků mě zaujal Jeff Porcaro, Vlado Čech, Jirka Stárek a Jerzy Piotrowski (např. SBB). V období hraní s Máma Bubo jsem celkem studoval hru S. Copelanda z The Police, líbí se mi taky hra Mika  Portnoye, ale že bych se učil jejich groovy, patterny či licky, tak to zase né.

Zkus v krátkosti shrnout svou dosavadní kariéru.
To bude hodně ve zkratce: první kapela na gymplu EXHALACE, pak v Praze BUFET a hostování v MÁMA BUBO, pak těšínský HROT a po něm delší pauza. Znova jsem potom začal s BUBBLE METAL, do toho zábavová kapela Lázeňští šviháci, k tomu těšínská parta BRATŘI v TRIKU, regae+dancehall se SILESIJAH ALL STARS, MORAVSKÝ ANDĚL, krátká epizoda v doprovodném bandu Moniky AGREBI a v současné době BASTARD. A k tomu od roku 2008 brázdíme česká, moravská i slovenská pódia s J.SCHELINGER REVIVAL OSTRAVA.

Zaujalo mě Tvoje hostování v Máma Bubo. Na rozdíl od hardrocku, který hrajete s Bastardem to je stylový rozdíl jako hrom. Jak k té spolupráci došlo a v jaké době jsi s nimi hrál?
K Máma Bubo jsem se dostal myslím nějak přes Jirku Munzara. Měl jsem udělaných pár světel,k tomu ovládací pult a začal jsem svítit jejich koncerty, Celkem jsem se skamarádil s Karlem Babuljakem, a když pak jejich bubeník Zdeněk Duroň šel na vojnu, tak mně oslovil. První koncert s MB byl spolu s Hudbou Praha a myslím, že to bylo naostro …. bez zkoušky, ale dopadlo to dobře, protože jsem skladby perfektně znal kvůli nasvícení! To bylo na podzim 1984.

V Mama Bubo jsi se setkal s legendou českého reggae Jirkou Charyparem. Jak na hraní s ním vzpomínáš?
 To byly krásné časy! Jirka, ale i Karel a Vlastík jsou výborní kluci a squělí muzikanti, hodně jsem se od nich naučil a hraní s nimi jsem si užíval!!! Nezapomenutelný je pro mě koncert na Chmelnici (tenkrát to bylo s Precedensem), kdy za námi na podium vyskočil Aleš ‚Ali‘ Drvota a dal s náma skladbu Na Máchově jezeře!!

Ještě bych se na chvilku vrátil k Schelinger revivalu. Na jaké období Jirkovy tvorby se zaměřujete?
Hrajeme kompletní průřez Jirkovou tvorbou. Nejraději samozřejmě hard-rockové pecky!! Když bylo před pěti lety 35. výročí vydání legendární desky Hrrr na ně… tak jsme ho v první půli koncertu hráli celé! Zkoušeli jsem pouštět i ty humorné dotáčky, ale neosvědčilo se to, protože vždy zanikly v aplausu po jednotlivých skladbách, tak jsme od toho nakonec upustili. No a na koncertech samozřejmě nesmí chybět ani bubble-gumovky: Což takhle dát si špenátRené, já a RudolfŠvihák lázeňský… by ses divil jak se na tyto věci banda rozparádí…. a kolikrát řádí i po stolech…. hi,hi,hi

Jaké na Vás chodí publikum a jak na muziku, která je stará více, než 30 let reagují fanoušci?
Tak chodí převážně naši vrstevníci – tedy ti, co Jirku pamatují. Ale hráli jsme i na VŠ kolejích v Brně a k mému překvapení bylo plno a studentíčci říkali, že Jirku pamatují, když ho poslouchali rodiče! Taky musím zmínit naprosto neskutečné koncerty na Slovensku, tam je Jirka stále velmi oblíbený a koncerty tam jsou opravdový zážitek díky squěllému publiku.  

Zmiňoval jsi, že jsi nějaký čas působil v Praze, proč jsi z Prahy odešel? Jinými slovy, co Tě táhlo do Českého Těšína?
Do Těšína jsem se vrátil, protože jsme tenkrát formovali heavy-metalovou kapelu HROT. Tam jsem se mj. poprvé potkal s Láďou Tomisem, který nějaký čas v Hrotu působil. Začínali jsme hrát po zábavách, celkem se na nás stahovali lidi z blízkého i dalekého okolí, což někdy mělo i neblahé následky, např. na zařízení majetku Českých Drah, a měli jsme třeba zákaz vystupovat ve Frýdecko-Místeckém okrese nějaký čas. Postupně jsme tvořili vlastní věci a začali koncertovat. Přes našeho managera jsme měli kontakty na Toma Dzubinského, který tenkrát zakládal METAL MIND production a měli styky s polskou heavy-metalovou scénou, která v té době byla o velký kus před tou rodící se naší. Jezdili jsme hrávat do Polska a na oplátku brali polské kapely k nám. Památný byl např. koncert s polskými TURBO v havířovském zimáku. Vrcholem bylo společné tour s polskými WOLF SPIDER. Pak mě bolševik povolal bránit vlast – toto jsem prováděl 5 měsíců ve Vysokém Mýtě, a tudíž přišla pauza v hraní. Po návratu se už HROT nepodařilo obnovit a já jsem skončil na pár let hraním po barech.

Několikrát jsi tu zmínil, že jsi nějaký čas hrál po zábavách, na které se mnoho lidí dívá s despektem. Co pro Tebe osobně hraní po zábavách znamenalo a jak se na zábavové kapely díváš s odstupem času dnes?
Když jsme s HROTem začínali hrávat, tak zábava byla nejjednodušší možnost, jak zahrát pro lidi, koncerty tenkrát pořádala většinou kulturní střediska pro „profi“ kapely. A kluby, kde se hrává dnes, neexistovaly, takže to byla jediná možnost. Musel jsi nacvičit 60 – 70 skladeb a hraní bývalo často do tří, čtyř hodin do rána. Samozřejmě je na to hodně často humorných vzpomínek, žízeň bývala a pivo a panáky častokrát tekly proudem …  hi,hi,hi. Ale rád na ty zábavy vzpomínám. Dnes se už, aspoň tedy u nás na ostravsku, rockové zábavy vůbec nepořádají, což si myslím, že je škoda. Vystřídaly je na vesnicích diskotéky.

Nebyl Tvůj odchod z Prahy tak trochu stažením se z povědomí lidí? Přeci jenom v Praze jsi víc na očích, je tam spousta kapel a klubů, což skýtá různé možnosti.
To je naprostá pravda, ale v té době jsem to tak nebral – je třeba si uvědomit, že to bylo za totáče v roce 1985.  Ale kontakty zůstaly a jde o to, jak je použiješ i na tu zdánlivou dálku.

Kapela Bastard v současné podobě existuje od roku 2015. Jak ses do kapely vlastně dostal?
Zpěvák a zakladatel BASTARDu Láďa TOMIS zpívá také v SCHELINGER revivalu, a tak při obnově kapely přizval mimo mě i dalšího spoluhráče Jardu „Pačese“ DOLEJŠE.

Jaký byl pro Bastard loňský rok?
Squěllý!!!!  V lednu jsme v havířovském klubu Stolárna pokřtili naše EP „BASTARD… na start!“. Kromě klubových koncertů jsme odehráli pár festivalů – Kamenité Čas Rock Fest, Barrocko fest, TaRock, MASTERS of ROCK, Cibula fest, Holba Rock na Grilu aj. A na podzim jsme jeli tour s KREYSONem…

…a jaký bude ten letošní?
Tak ten bude ještě lepší!!!  Na léto máme potvrzenou pěknou řádku festivalů a na podzim chystáme KRÁSKA a ZVÍŘE tour 2018, na které vyrazíme spolu s brněnskou LORETTOU, takže se máte na co těšit. A s tour zavítáme i na Slovensko.

Říkal jsi, že jste hráli na Masters of Rock ve Vizovicích. Jaký to pro Vás byl zážitek zahrát si na tak velkém festivalu?
Tak MoR je určitě u nás největší a nejprestižnější rockový festival a zahrát si v areálu likérky je prostě paráda! Zatím jsme tam hráli 2x na „B“ stagi a vždy byl velmi slušný kotel pod podiem.

Setkali jste se tam, ať už jako kapela nebo Ty osobně s někým ze zahraničních hvězd?
Měli jsme možnost být i v zákulisí hlavní stage, tak jsme se potkali se všemi headlinery, prohodili pár slov, dali pivko a samozřejmě i památní fotky.

Vloni jste tedy nahráli zmiňované EP. Chystáte se nahrát regulérní CD?
Jasan, máme to v plánu. Makáme na něm opět s producentem Djordjem Eričem v ostravském studiu CITRON. Doufám, že CD stihneme vydat tak, aby bylo na tour v prodeji. Nechceme nic uspěchat a soustředíme se, aby z nás vyšlo to nejlepší, co se dá.

Vaše EP se jmenuje „BASTARD… na start!“ má ten název nějaký zvláštní význam, nebo byl zvolen jen proto, že se hezky rýmuje?
Je to taková slovní hříčka, kterou vymyslel náš zpěvák, celkem se to rýmuje, no a po té pauze jsme v podstatě opět na startu, tak jsme si řekli, že by to byl i dobrý název comebackového EP!

Prozradíš mi, jak v Bastardu vypadá skladatelský proces? Skládáte hudbu na již hotové texty, nebo to je naopak a nejdřív vzniká hudba?
Tady to bývá různé, ale v zásadě si text dělá zpěvák na hudbu. Kytaristé přinesou buď už skoro hotovou kostru nebo na zkouškách jamujeme a z toho něco postupně vzniká, přidává se, mění, často celé překope, až z toho nakonec vznikne konečná podoba skladby.  A určité slovo má pak ve studiu i náš producent Djordje Erič, se kterým v ostravském studiu CITRON připravujeme naše CD.

Dost často hrajete s Lorettou, ostatně máte stejného manažera. Ptát se Tě na to, jaké jsou mezi vámi vztahy, by asi nemělo moc cenu. Zajímalo by mě ale, jestli jste neuvažovali o nějaké formě spolupráce jako je například hostování atd.
Hele, na podzim jedeme společné tour „ Kráska a zvíře“ … název už asi i něco napoví, ale nech se překvapit a přiď se podívat na koncert!! O celém tour budeme podrobně informovat na našich www anebo jak už je dnes nutností na FCB.

Narozen na jaře 1963 ve znamení „mlčících ryb” v Ostravě. První hudební krůčky získával pod tvrdým dohledem hudebně despotického otce (učitel na českotěšínské LŠU) na klavír od šesti let! Na gymnáziu založil první studentskou skupinu Exhalace, kde se pro změnu chopil kytary. Po maturitě odchází do Prahy, kde se přeorientuje na bicí nástroje a zakládá vlastní partičku Bufet hrající klasický hard rock po klubech a tancovačkách v okolí Prahy. V letech 1984-1985 zaskakuje u Máma Bubo. I přes zajímavé nabídky na spolupráci se vrací do Českého Těšína a spoluzakládá dnes již thrash-metalovou legendu HROT, kde se na postu zpěváků vystřídali mj. i Tadeáš Pyszko a Láďa Tomis ( následně DOGA,BASTARD ). Hrot končí po názorových neshodách na podzim roku 1988. Do roku 1991 pak hraje v různých barových formacích s Tadeášem Pyszkem, kdy přerušuje hudební aktivity. V roce 2003 zakládá produkční firmu NiceBoysEntertainment, v Českém Těšíně pořádá festivaly METAL BURNING a managersky pomáhá skupinám SEPPUKA a G.O.R.E. Při těchto aktivitách znova dostává chuť aktivně hrát. Na podzim 2006 ho kamarádi nalákali na zkoušku skupiny BUBBLE METAL, se kterou zůstává rok a pozve ke spolupráci i Tadeáše Pyszka. Mezi tím přijímá i post „čekatele na místo bubeníka” v karvinské skupině LÁZEŇŠTÍ ŠVIHÁCI. Souběžně s rodícím se projektem J.Schelinger revivalu ještě přijal pozvánku do obnovující se těšínské bandy Bratři V Triku.Na začátku roku 2009 byl naháněn, odchycen a přemluven do nově vznikající rastamanské bandy SilesiJAH AllStars. Roky 2009 -2010 jsou ve znamení koncertování  u nás i na Slovensku . S SAS jsme se na jaře 2011 zůčastnili mez.soutěže European Reggae Contest  a ve Východní divizi jsme vybojovali 2.místo!!!!!  Pro rok 2012 jsme připravili s kapelou Jiří Schelinger revival band program s názvem "Hrrr... na ně TOUR 2012"  k 35.výročí vydání tohoto legendárního LP, které prezentujeme "živě" v první části koncertu. 

Kontakty a odkazy

Kapely, kterých jsem členem