1. díl z cyklu: Co ??? Pes ??? Dělá ???
Dobrý den přátelé,
v dnešním historicky prvním cyklu nového putovního seriálu s názvem "Co ten pes vlastně dělá", se Vám představím jako student čtvrtého ročníku TUL v Liberci. Jako student přírodovědně humanitní a pedagogické fakulty. Jako student učitelství pro 2. stupeň ZŠ. Jako student kombinace Anglický jazyk / Občanská výchova. Jak již bylo výše zmíněno, jsem studentem již čtvrtého ročníku, však ve skutečnosti studuji předměty vypsané pouze pro třetí ročník a dokonce opakuji ještě jeden seminář z prvního semestru. Potřebuji na všechno více času, což je i dobře znát v mém studiu. P.S.: Narodil jsem se přidušený pupeční šňůrou !!!;)
Co pro mne studentský život znamená ??? Je to životní stav plný protikladů. Na jedné straně neuvěřitelná volnost a svoboda. Na straně druhé neustálé infarktové situace spojené se zkouškovým obdobím a pořád se objevující vidinou předčasného ukončení již tak dlouze promrhaného času. Na jedné straně neustálá finanční krize. Na straně druhé tři až čtyři volné dny týdně. Pokud nepocházíte z rodiny barmského šejka, studentský život se stává velice schizofrenní záležitostí.
Co pro mne znamená "mé" univerzitní město ??? Liberec se mi stal městem, o kterém mohu již s jistotou říci, že mi pravidelně každou neděli a pondělí způsobuje silnou vlnu depresí, že mi však také poskytl možnost poznat mnoho úžasných lidí, a že mi vlastně velice silně přirostl k srdci. Kdyby jste po mě chtěli, abych Vám ukázal cestu do místa vzdálenějšího než jeden kilometr od centra, neuspějete, kdyby jste však chtěli doporučit dobrý bar, či jiné občerstvovací zařízení, jsem ten nejlepší rádce !!! Což opět vypovídá o věcech, které v tomto městě zaslíbeném dělám ;)
To jest pro dnešek vše, přátelé !!! V příštím setkání se můžete těšit na druhý díl tohoto cyklu s názvem: Jak jsem při rybaření chytil kosatku !!! Děkuji za pozornost a s hlavou vztyčenou hledím ku blízkým zítřkům. Zkuste to taky, trošku z toho bolí krční páteř, ale stojí to za to !!! ;)
Na úplný závěr ukázka seminární práce z předmětu Academic Writing 2, pro možnost nahlédnutí pod pokličku zajímavostí, které se vyznačují svou absolutní nezajímavostí !!! Je zde mnoho chyb a člověk, který jich tam najde pět, dostane tu kosatku :D:
A Better Communication in L2 Among Learners Through Pair Work
The Students who study any foreign language have several possibilities to make the learning process more effective. The expected outcome of their effort is to be able to use the language in communication. There are many ways to develop learner ´s communicative skills but the most effective way is to make it through peer interactions during pair work activities.
It ´s evident that pair work increases the amount of student ´s speaking time (Harmer 2001, 65). In the course of a communicative task the students in pairs develop their speaking skills, learn new vocabulary and grammar, compare their answers and correct their mistakes mutually and have much more time to master the language (Richards, Lockhart 1994, 153). Communication among people is the most natural way to pass on one ´s knowledge and it ´s necessary (for both the teacher and the learners) to apply it in a large extent in second language classes.
It´s also evident that pair work influences learner ´s attitudes and views in a large extent. Communication among people is characterized by the fact that it´s the most natural way to express one´s opinions and thoughts as well. To express one ´s view and to utter it in a foreign language is the most effective way how to learn the language.
The students in pairs have the golden opportunity to influence themselves because of their individual language level and to cogitate about the theme of the task and to use the second language to create a collective outcome (Storch 2001, 44).
On the other hand there are a few negative factors that can badly influence the use of pair work activities. The teacher has no chance to look out for all the students and is not able to help all the pairs with their task at the same time. There ´s no certainty that everybody will work in the way the teacher expects.
All of these negative factors are naturally incited by the climate of the class and the relationship among students and their teacher (Johns 2005, 2).
When everybody knows what to do, how to do it and it is situated in a calm and comfortable surrounding, there ´s no reason to be afraid of these negative factors of pair work activities.
As we can read cut-in note above, pair work is the most essential communicative activity to all intents and purposes. There are several rules the teacher and the learners are supposed to follow to solve the communicative task correctly and efficiently.
Subsequently, after the observance of the rules, the pair work activity becomes a great way to increase learner ´s level of the foreign language and to develop students ability to use the target language in communication and to emancipate from the fear of the use of the language. (Gower 1995, 98)