Tu je môj rozhovor s Petrom Rúžičkom, manažérom českej punk kapely SPS. Ak niektorí z Vás, ktorý ho budete čítať a nebudete rozumieť, prečo sa Petr občas odvolavá na "nejakého Krtka", treba si prečítať rozhovor, ktorý je o čosi nižšie s
kapelou Toy Pištol´s (to aby bola zachovaná kontinuita myšlienok). A ospravedlňujem sa, v tom rozhovore je veľa neopravených didaktickým chybičiek, ale čeština ma skutočne míňa. Pekné čitanie... Hirax
Ahoj Petre. Neviem, ci budes odpovedat ty ako manager, alebo niekto z kapely. Je to vlastne jedno, ste jedna rodina. Zacnem historiou a byvalou dobou. Napis citatelom kedy kapela SPS (Snizena pracovni schopnost) vznikla. Popis prosim ta
vtedajsiu dobu tazkeho socializmu, pretoze vela mladych fans vobec nevie, ktora bije...
Pokusím se ti na ty všechny otázky odpovědět sám za sebe, bez ohledu jestli jsem managerem skupiny SPS nebo jiný kapely, kterou jsem jako manažer, producent nebo vydavatel zrovna měl ve svých spárech. Myslím, že na toto by měl spíš odpovídat
Zdenda, ale toho dostat ke compu je nemožný proto to stručně popíšu tak, jak jsem to slyšel: počátky skupiny musíme hledat někde v roce 1984, kdy v absolutně nepunkových MEGAWATT, kde se sejde Zdeněk Kaplan, Vilda Reiner, Kunratická zkušebna kde se
všichni schází je zásobárnou budoucích členů SPS. V roce 87 se zde formuje skupina Defekt, kde hraje Karel Zelenka a Kuba. K Defektu se přidá začátkem roku 88 také Šebek a Růžička, všichni již delší dobu jezdí na koncerty FPB a později skupiny ŠANOV,
takže se jim punkrock začíná líbit víc než hard rock, který doposud hráli. V průběhu jara 88 se skupina přeformuje na SPS a v kapele zůstane Růžička, Šebek a Zelenka. V roce 89 jde Šebek na vojnu a post basáka zabere Brouk, který už hrál v Modrých
tancích, ale po půl roce od SPS odejde. Proto si basu vezme na svá bedra Zdenek Růžička a na kytaru začne hrát spoluhráč z Defektu Kuba. SPS spolupracují v roce 89 s Petrem Bergmanem /Bergámo/, který pod hlavičkou BLACK HAND vydá SPS demo s názvem
ODPLATA, kterou natočí na osmistopém magnetofonu, kterou i s mixováním udělali za pouhých sedm hodin. "Odplata" má pětatřicet minut a je na ní dvanáct skladeb. Na jaře 1989 absolvovali byrokratické obvodní kolo Rockfestu. V revolučním vřavě koncem roku 89
odejde od SPS poprvé Zelenka a nahradí jej starý známý z Megawattu Vilda. V roce 1990 se kapela dostane na pražské výsluní a natočí pro Multisonic svoje tři nejslavnější skladby Ruskou, Mamu a Svobodu. Kompilace s názvem EPIDEMIE je poměrně rychle
rozprodaná. Hvězda SPS stoupá poměrně vzhůru a kapela nutně potřebuje svoje první album. V té době se hodně hraje a SPS vystupují společně s Plexis a skupinou Do řady. Koncem roku 90 dochází v Praze ke střetům mezi nacisty a punks, SPS se přidává na
stranu punks a brzo dojde k napadení Zdenka Růžičky a jeho těhotné manželky Moniky v noční tramvaji při cestě domů. V tento kritický moment přijíždí TV štáb anglické BBC a natočí hodinový dokument o mladých punks a jako proti pól je i druhá část věnována
naci kapelám a jejím vůdcům. Tento hudební snímek, kde SPS jsou hlavní skupinou, která hudebně provází celý pořad se stal kultovním televizním pořadem v Anglii a každoročně je obrovskou událostí pro mnohé punks.
Další život skupiny SPS se spojil s mojí osobou. Jestli jsem kapelu zatáhnul na scénu, kterou někteří levicově orientovaní hlavouni nemohou skousnout, to už nechám na posouzení čtenářů.
Kedy zacalo byt SPS koncertne aktivne? V ktorom roku vysla kultova kazeta "Odplata?" Nahralo SPSko vlastne nieco predtym? Napis nejaku historku z tychto cias.
Ted tedy k SPS - samotná kapela prošla klasickým vývojem jako každá jiná a myslím že jejich první kroky jsou v letech 1988 a pak se formovali až došli k prvním větším koncertům v roce 1989. Třeba jejich vystoupení na PUNK EDENu, kde hráli skoro
všechny kapely, co něco znamenali. Tam jsem je asi viděl prvně. Dělal jsem tehdy s kapelou, která vznikla rozpadem FPB a přetvořená forma se jmenovala ŠANOV 1. V tý době jsme měli mnoho koncertů a roky 89-90 jsou asi tím nejhezčím co náš punk prožil - jak
bolševik tak i ti po něm neměli ani chuť ani sílu něčemu zabránit. Koncertovalo se všude a bez omezení. občas se stalo, že nám někdo zakázal koncert, ale to bylo takový zpestření celého punkového života, bez policajtů by to asi nebylo ono. S SPS-kama jsem
se dal dohromady hned po revoluci, když jsme si je vzali sebou na koncerty jako předkapelu ŠANOV. Tam jsem poznal, že kapela má velice silný náboj a že asi přichází doba na trochu jednodušší punk než hraje třeba ŠANOV. Jelikož jsem se s šanovákama krátce
na to rozešel, protože oni měli jiný názor na věc koncertů než já a při posledním tour při cestě z Košic domů nám upadlo kolo u auta a my museli cestovat z Liptovského Mikuláše domů vlakem a kapela usoudila že bude lepší si vzít jiného manažera, tak jsem
se spojil se Zdenkem a převedl jsem koncerty Šanova na SPS a hned po prvních akcích jsem zjistil, že se vlastně stalo dobře, protože lidi najednou ožili a bylo jich poněkud víc. Protože jsem měl smlouvu na nový album Šanov u vydavatele Globus, tak jsem
toto přehodil na SPS a vydali jsme nový album s krásným obalem s názvem Jsme v hazlu. Ani jsem tehdy netušil, že existuje nějaká Odplata, co se točila ve studiu někdy v roce 89. Zdenda jenom něco podotknul, že už něco dělali, ale nebylo moc času a my jsme
měli moc práce a chtěli jsme mít křest v Praze, tak jsme spěchali s novým titulem. O Odplatě vím tolik, že to bylo v nějakém rozhlasovém studiu, kde se na 8 stop natočili bubny a pasterováním se vše stáhlo do dvou stop a pak se na těch zbylých 6 stop
dotočil zbytek. Točili to během roku 89, ale už jsem tady někde psal, že to byl docela pohodovém rok a bolševik už neměl sílu nás brzdit. Kvalita nahrávky Odplata byla na tu dobu slušná. Dneska nic moc, ale lepší demo neseženeš. Pokud vím, tak se o to vše
staral Petr Bergman, ale ten pak našel trochu jinou zálibu v ochraně zvířátek a muzika ho přestala zajímat. Taky se natočilo něco z koncertů, což vyšlo na kazetě jako demo, ale moc toho fakt o tom nevím.
Pamatam si, ze som bol v roku 1988 z priemyslovky na pracovnej aktivite (hehe, co to teraz je, vsak?) v Prahe. Cakali sme s nasou triedou na vlak. Na prazsku stanicu vosli 4 punx (traja chalani, jedno dievca). Take velke a farebne cira
som nevidel uz ani potom na Antifeste. Cela stanica (a ked vravim cela, tak cela) sa na nich pozerala. Nebolo z mojho pohladu vacsich ludi okolo nich, ake sa len dalo docielit. Niekde v srdci nadobudam dojem, ze vtedy mali punx skutocne vacsie pravo na
beznadej a rezignaciu. Ako to vidis ty, ked porovnas punk v socializme a punk v terajsej dobe? hrdinov na svete, ako ich. V ociach mali to najvacsie pohrdanie svetom a
Ten rozdíl mezi punkem tehdy a dneska jsem už tak trochu popsal, tehdy byl jeden skutečný nepřítel - komunistický systém. Všichni měli jasno, co chtějí, nebo spíš co nechceme. Nikdo nepolitikařil a nekastoval se. Dneska se skoro všichni sice
shodnou na hudbě, ale politikaření by nemělo v punku co dělat. Hlavně by se nemělo nic definovat a zakazovat a nařizovat a vůbec. Nechápu proč si někteří pletou punk s politikou. Když to vzniklo v Anglii, tak si dělali srandu, ze všeho co je sralo, ale
nepolitikařili. Dneska si levicová mládež dělá nárok na definici punku a nutí těm mladším svoje nesmyslný idealy. Jsou stejný, jako ty komunisti, co nám formovali, jak máme žít co máme poslouchat a co by jsme měli číst. Kurva lidi, budte rádi, že žijeme
ve svobodnější době a nikdo nás skoro nikam nedotlačí, tak se bavte a užijte si to. cestujte a nezaserte si život něčím, co Vás pak bude provázet celej život.
Kedy si zacal pocuvat punkovu muziku? Ktore boli prve punk kapely, co sa ti dostali do usi? Odkial si ich bral? Predpokladam, ze bude tema LPciek...
Vezmu li to od počátku, tak se musím dostat do doby, kdy nebyla žádná z těch kapel a co dneska se dají nazvat legendou česko slovenské scény. Někdy v roce 1978 jsem těžce hudebně ulítával na nahrávkách skupin, které hráli art rockovou hudbu, jako
jsou např. Pink Floyd, King Crimson a další. Měl jsem doma stovky vinilů těchto dinosaurů hudby, o jejich kvalitách rozhodla doba, která je do dneška prověřila ale najednou jsem měl pocit, že není všechno tak nějak v naprostý pohodě a zdálo se mi, že je
to tak trochu nuda a samotná muzika se neustále opakuje. Do toho přišlo organizování akcí v jednom hudebním klubu na předměstí Teplic, kde se napřed předvedli takový filmověji laděný esa jako Hutka, Merta, Nos a další a pak jsme si troufli i na festival a
později na další kapely. Pak jsem v Praze uviděl několik nových kapel, který nikdo moc neznal a mezi nimi byl Chadima a Extempore, což byl stále hudebně nějaký Jazzrock čí art rock nebo něco mezi tím, ale po veleúspěšném představení se nám povedlo ještě
jedno a pak mě soudruzi vyhnali, protože dostali svoje instrukce a já byl nucen si najít jinou komunitu a tam došlo opět k tomu samému. Mezitím se Extempore přebudovalo na jinou hudební formaci tedy, objevili punkrock a v roce 78 začali hrát počáteční
skladby Generation X a podobných skoro dnes nepunkově znějících kapel, ale tenkrát to byla první vlna punku, co se spolu s Pistolemi svezla na vrchol britské sceny. Tím jsem dostal i první nahrávky na kotouči a pak jsem na jednom pořadu jednoho dne
pouštěje vinilů mezi haldou nudných art rockových nahrávek uslyšel první singl The Damned - NEW ROSE. Prvně jsem si řekl, že takovej mazec a rambajz nebude k poslechu, ale náhodou jsem se během týdne dostal k prvnímu albu Damned a bylo to jasný, už jsem
na to ulítával. Nejprve jsem prodal všechny vinily těch Fluidů, Wakemanů a podobných a jel si na burzu do Prahy koupit nějaký punk, ale ouha nic tam skoro neměli. naštěstí tam byl nějaký kluk z nějakého západního velvyslanectví a ten mě dovezl příští
týden jedny Sex Pistols a dva výběry s kapelama co hráli punk. Nějaký čtení se tady dalo taky sehnat a tak jsem si sehnal i starší předpunkový nahrávky, co měli punk vlastně v krvi ještě před pistolemi. Najednou jsem měl doma Ramones, MC5, The Stooges.
nějaký kapely ze severských zemí na výběru. Občas se někdo dovalil a chtěl nějaký ty Floidy vyměnit za něco, co si myslel že je punk. dost často to punk nebyl a tak jsem tu stál na severu čech zcela sám a nikdo mi nerozuměl, protože tu mojí muziku
nechápali, byla na ně moc jednoduchá. Pak jsem udělal poslední kapku, která soudruhy nasrala, takže po koncertu Extempore, kam dorazilo asi 500 lidí, se najednou objevila státní policie a já jsem mimořádně musel nastoupit na vojnu, ač jsem měl ještě rok
studovat na škole. Školu jsem si dodělal později dálkově. Pak to bylo jednoduchý na vojně jsem byl přesně jeden rok a zásluhou policistů jsem šel sedět za svoje hudebně politické večery a za šíření podivný hudby, která se neslučovala se socialistickou
morálkou a trendy té doby, podle paragrafu 100 za pobuřování a hanobení soc. systému. Psal se rok 79. Popisovat tady vojnu a nebo pobyt ve věznici v Plzni na Borech by asi bylo zajímavý, ale punku by se to moc netýkalo. Jenom snad stručně - v plzni bylo
asi tak okolo 10 000 vězněných lidí, z toho bylo asi 300 stejných elementů jako já, tedy politicky laděných. pak několik stovek takových těch prcačkářů a zlodějů no a něco okolo 9 000 cikánů, co tam měli většinou loupežný přepadení a násilný trestný
činy.
Na jaro 1980 jsem měl výstup a tak jsem se 30.3 dostal opravu ven a hned prvni den jsem potkal Míru Wanka se kterým jsem v 78 dělal na jedný kapele a ta se mu zrovna rozpadla. Šťastnej moment - on bez kapely nadrženej hrát, zrovna vylezl z blázince a já
nasranej na všechny okolo sebe a s hlavou plánů, jak se komoušům budu mstít. Tak jsme velice rychle během toho jara 1980 dali dohromady FPB, což je asi ta nejlepší kapela, která ve Střední Evropě kdy hrála. Trvalo nám to sice asi 2 roky, než jsme našli
ten pravej moment pro složení, ale stálo to za tu práci, stejně se nedalo nic jiného dělat a ta práce ve zkušebně a občas nějaký to vystoupení někde ve sklepě bylo v tý době asi jako kdybychom hráli koncert ve Wembly nebo v Madison Squarden.
K tomu - jestli to za komoušů bylo horší či lepší, něco tak něco... zase jinak, bolševik byl hlupák a dal se lehce obejít ale ne moc často měl tu moc dát tě zpět do vězení ale na druhou stranu nebylo mezi lidmi žádných kast a všichni táhli za jeden
provaz. tedy v tý nezávislý scéně. takže na naše koncerty chodilo pár pražských skinheads a undergroundový máničky a taky lidi, co poslouchali opravdu punk a plno rockerů. Všichni si vážili, že je nějaký ten koncert. třeba když jsem dělal v 84 parník v
Praze, tak jsem to řekl asi 5 ti lidem a zaplatilo několik stovek lidí a celkem tam bylo víc než tisíc lidí a to si myslím, že na policii skončilo dalších tisíc lidí, co se bohužel dostali ven až za 48 hodin. Tak abych si tu moc nevykecával, něco bylo
faj... třeba že lidi si víc vážili koncertů a akcí vůbec, chodilo víc lidí z uměleckých kruhů a na druhou stranu bylo docela složitý si ten koncert udělat. Třeba na ten parník jsem šlohnul razítko SSM a zcela si vymyslel večírek pro svazáky co budou v
Praze slavit nějaký splněný závazek. parník jsem si tehdy koupil jako nájemce za hotový, tedy za 10 000 korun, což bylo tehdy docela dost peněz, ale nakonec jsem na tom dokonce vydělal několik stovek korun navíc za co jsme se vydali my FPB a skupina Už
jsme doma na báječný oběd do luxusní restaurace, kde ani personál a ani sedíci honorace nechápali, co se to děje.
Zmenil sa tvoj osobny postoj k punku ako takom? Urcite postupom casu nemas na tuto rebeliu taky isty nazor, ako ked si mal 18-nast rokov. Beries punk ako revoltu?
Jednak jsem punk poznal, když mi bylo 22 let. předtím ještě moc neexistoval, jsem ročník 1956!!! doboha, to je hrozný jak to letí. Už jsem to psal - nebylo to tak, že rebelie. nás oslovovalo spousta věcí okolo, ale to nebylo nic originalního. v
USA a nebo i v Britanii bylo plno punkových festivalů, kde hráli i kapely, co nebyly zrovna 100% punk, podívej třeba Police - to byla jedna z velkých kapel, co se na punku vyvezla nebo U2 nebo Red Hot Chilli Pepper začali jako punk a časem se dostali
jinam. Pro mě to byla možnost být jinde než ta kultura, co povolovali soudruzi. taky jsem věděl, že mohu protestovat a taky nějak bojovat proti tomu, co nás všechny dusilo. Dnes se na to koukám jinak. byl jsem naivní a nevědomost nás vedla. Ovšem velmi
pěkně nám to šlo. Nejspíš jsme nebyli ani jeden tím pravým punkem, FPB nevypadali jako punk. poslouchali jsme poezii, co se nesměla, chodili do filmových klubů na filmy, co se normálně nepouštěli, promítali si na videu to, co by jsme ani v biografu
neviděli, vzhled byl dost nepunkový. např. já nikdy neměl číro, ale i to jsme časem zjistili, že v tom punk není. Pro mě byl třeba punker Amadeus Mozart, nebo Franz Kafka a další, co neměli tu šanci dostat nálepku punker. Jeden z největších hitů FPB
/Občanka/ složil Ota Chlupa, vůbec nevypadal jako punker, ale byl punkem tělem i duší.
Pad socializmu, uvolnenie atmosferi, prichod "slobody". Ak sa nemylim, vydaval si vtedy CDcka a normalne si po koncertoch distroval. Co si vydal pod svojou znackou a preco si s tym prestal?
Všechno to je o penízkách, který třeba takový jako je Krtko nepotřebujou... kdybych si mohl vybrat, tak bych chtěl být hodně bohatej, ale asi by mě to moc nezměnilo. pan režisér Forman jednou někde říkal, že ho teprve finanční bohatství
osvobodilo a konečně může dělat co chce... a natočil Amadeus. A tak bych to cítil i já, nemusel bych spekulovat jestli se vejdu do honoráře, do cestovních nákladů a nebo jestli seženu peníze pro kapelu na který 100% prodělám. Vydávání CD bylo po převratu
jednoduchý, všichni ti to vzali do distribuce. nikdo neměl problémy. Dneska se v čechách nenajde ani jeden distributor, co by ti vzal CD na distro a to nemluvím o vydavatelích. tam je konečná už 10 let. Pak je to zase zpět u peněz, kdo zaplatí studio, co
je za 20-30 tisíc, kdo zaplatí obaly a výrobu CD /15 -25 tisíc/, který ti pak prodává několik jedinců, zbytek ti leží někde v krabici a ty čekáš až se ti zaplatí alespoň to co jsi do toho všeho investoval. Ty vydáš na jeden titul třeba 40 tisíc korun a
pak čekáš několik měsíců, aby se ti to vrátilo a nebo taky dva roky někdy i delší dobu. A když se ti to v podstatě vrátí, tak formou drobných, ne celou částkou najednou a to je prostě při dnešním dění v našem hudebním světě blbý. Kapela se tě ptá, kdy
dostane zaplaceno, ty nemáš, protože máš třeba rodinu, která chce taky žít. Vydal jsem celkem něco okolo 30 ti-titulů. dříve byl občas i sponzor, ale nyní to fakticky už nejde a ani nevidím smysl toho proč něco vydávat, stejně si to jeden koupí a deset si
to okopíruje a to tady ještě nefunguje pořádně systém MP3. až ten zaplaví všechny mladý punks, tak bude konec s CD, možná že se všichni vrátíme k vinilu, kdo ví. Zatím občas něco vydám. naposledy SPS před popravčí četou. rejdoval jsem ODPLATU, DVD
Collection a skupinu Korupce a chystáme se na další album SPS, protože nám asi nic jiného nezbude. Nenajde li se vydavatelství, který nás podpoří ve studiu a vyrobí nám CD a klip, tak to budu dělat nejspíš zase já. Co se prodeje týče, je to trochu věkem,
už nemám na to stát a čekat, až se zastaví několik nadšenců. je jednodušší to buď někomu svěřit a nebo prodat CD po skončení vystoupení z podia. Ale stále vozím CD, DVD, placky a nášivky, trika a mikiny. Občas prodám něco, co si lidi objednají v shopu na
stránkách SPS.
Dotiahol si do Ciech strasne vela UK punk kapiel, od totalnych legiend az po mensie mena. Kde si ziskal tieto kontakty? Ucil si sa pocas komunizmu po anglicky?
Tady stačí několik let poctivě pracovat, pokoušet se dělat vše na plný výkon a mít trochu štěstí. ne vždy se vše povede, jak se říká - kdo nic nedělá, nic nepokazí. Nejprve jsem pracoval s kapelami, co neměli velký jméno na hudebním trhu, ale
přes dobře udělaný tour menších kapel a to jak z Velký Britanie tak z USA jsem se dostával do kontaktu i s kapelami co měli větší a velký jméno. tam mi hodně pomohl třeba Tim Scargill, který mě v dobrém pomlouval po celém Londýně a když jsem prvně přijel
na sraz manageru do Manchesteru, tak mě všichni už znali, ač jsme se viděli prvně. Jeden starej manažer, co už nežije a léta produkoval kapely jako třeba Drones, mě dal několik dobrých rad, třeba to že, nejde vždy jenom o peníze. ty dostanes kapelu všude
na světě, ale když přidáš ke všemu svoje srdce a kapele přichystáš lepší jídlo, vezmeš je druhej den třeba na fotbal a podobně, tak si jejich člověk. Sám nesnesu, když mi pořadatel začne říkat, co by jste chtěli navíc. zaplatil jsem vám dost peněz a
basta, to je prostě blbě. tady jde o víc než o peníze. Jestli něco posereš, tak se to šíří hodně rychle a jestli se ti povede dostat kapelu na velkou pohodu, tak se to taky rozkecá. Třeba příklad - vloni jsem po skončení léta dělal skupinu Business,
koncert se povedl a Micky - lídr kapely pak všude vykládal několik dní, že jsem se o ně staral jako jejich máma, to samo přineslo svoje ovoce v podobě jiných nabídek a realizaci třeba větších kapel. Podobně tomu je i s UK Subs a Vibrátors. U těchto lidí
mám tak dobrý postavení, že kdyby se někdy stalo, že nebudu schopen zaplatit vše, co jsem si domluvil, tak mě to kapela částečně odpustí a nebude se zlobit.
Moje angličtina začala někdy v roce 88, kdy jsem měl v plánu opustit republiku, ale opravdu jsem to začal provozovat až s kapelami co mě seděli v autě a musel s tema lidma sedět několik hodim denně a kecat s nima o jiných věcech, než je jejich koncert.
Tam se pak něco naučíš, ale jinak musím říct že, mluvím dost děsně nespisovně. Angláni se občas děsí nad mým slovníkem, ale to jsem odchytal od negrů v USA, když jseš třeba na cestě s kapelou kde z 5 ti lidí jsou 4 černoši, tak se naučíš tolik sprostejch
slov, co nezná skoro většina američanů. Ve škole jsme měl pouze ruštinu, ale i ta se někdy hodí.
Kedy si bol prvy krat v Londyne? Tvoj prvy UK koncert?
Do Londýna jsem se prvně dostal během léta 1989. dostali jsme se ženou poprvý a taky naposledy devizák. Tak jsme jeli. měli jsme si to tam prohlídnout a během jara 1990 vycestovat do Londýna natrvalo. naštěstí přičeše 17.11 a já nikam nemusel.
Když jsme tam dorazili, tak jsme byli taková malá senzace. takže jsem vysílal živě v BBC - samo že česky a měli jsem odejít... tak jsem měl nastoupit do redakce jako kulturní pracovník, co bude 1x za týden pouštět hudbu. Dostal jsem akreditaci, tak jsem
stihnul koncert The CURE ve Wimbledonu, The Conflict v nějakém klubu - nebylo to nic moc, pak jeden větší klub se Stray Cats a plno malých klubů, kde hráli různý kapely. Taky jsem tam potkal Kryšpína z Pražského výběru, co zrovna emigroval a Anatomi
Kohouta, kterej byl legendou 70 tých let, prostě dva bezvadný bubeníky. Později jsem cestoval do Londýna na koncert s SPS v roce 1995 a 96 a pokaždé jsme skončili v cele předběžnýho zadržení a vykázali nás posléze zpět na kontinent se slovy, že takový
jako jsme my nikdo nechce. Později se situace vyřešila a nyní tam jezdím sám i s SPS bez problémů. Jsem rád, že to tak je.
Co povazujes za svoj najvacsi uspech, myslim v oblasti dotiahnutia nejakej zahranicnej kapely do Ciech ci na Slovensko.
Osobně si Vážím každého koncertu a povedený akce, ale chlubit se mohu třeba těmi Damned, co pan Krtko tak napadal. ani nevím proč, to jsem prostě nepochopil. Taky koncert Sham 69 v roce 96 byl jedinečný, ale těch kapel co tady hráli bylo mnoho.
snad několik desítek legend typu Sham 69, GBH, UK Subs, Exploited, Vibrátors, TV SMITH a mnoho a mnoho dalších. Nejvíc si však vážím koncertu v roce 1992, kdy jsme měli za hosta Joe Strumera z Clash, který si zahrál s partou muzikantů 8 písniček od Clash,
což je jednak unikátní a pak Strumen už tady mezi náma není, což je samo smutný a je ho škoda i když takový Krtko by ho napadnul, že je to finanční zaprodanec.
Prichadzas do kontaktu s vela znamymi zahranicnymi legendami. Napis, kto boli u Teba najviac v pohode typci a naopak, najvacsie "hviezdy a arogantni namyslenci"?
Nejvíce si vážím přátelství s lidma, jako jsou TV Smith nebo Eddie z Vibrátors či Tim Scargill z Sham 69. ty lidi mě neberou jako manažera, ale jako kamaráda, se kterým se rádi vidí třeba někde v cizím městě na pivku. hodně vzpomínám na Jonny
Rottena, kterého jsem poznal ještě za totáče, když byl s režisérem filmu Great RR Swindle Julien Templem v Praze na soutěži pití piva na rychlost. Myslím, že jsem neměl nikdy moc negativní pocity ani vzpomínky u punkových skupin. čuráků a arogantních
kretenů jsem potkal víc u kapel, který nehráli punk, ale na ty moc nevzpomínám. Z punku snad nejhorší vzpomínky jsou na Red Allert. ta kapela byla neustale v lihu a jejich koncerty nestali za mnoho. Nakonec se ještě vytočili, když dostali peníze, co jsme
si smluvně domluvil a ten komouš Mensi si myslel, že má dostat jiný a větší honorář.
Kde vsade hralo SPS mimo hranice Ciech a Slovenska?
V podstatě jsme procestovali skoro celý Německo, Francii, Holandsko. Hráli jsme v Anglii, Madarsku, Italii a v USA jsme udělali turné s 36 ti koncerty. Myslím si, že toto je v dnešní době běžná věc cestovat si po Evropě a občas si zahrát nějaký
dobrý koncert. To dodá kapele vždy plno nového elánu a chuti do dalších koncertů. O to je horší, když jedeš celý den v autě. ujedeš víc než tisícovku kilometrů a na místě zjistíš, že pořadatel má plakáty pod barem a prochlastal dvě poslední noci a nic
není připraveno a na koncert ti večer dorazí 40 lidí. ty máš pocit marnosti a jseš nasranej. Kapela se tě ptám, proč hrajeme tady a ty nemáš co dodat. I toto se občas stalo.
Poslednu dosku "Pred popravci cetou" ste vydali na potlacanych CDrkach. Bol som z toho dost rozcarovany - taka velka kapela a ona vyda svoju radovku na CDrkach. To uz ste sa nevedeli s nikym dohodnut, pripadne dat dokopy peniaze a vydat
lisovane CDcka? Nehodlate to napravit? Asi to uz nema cenu, kedze uz ubehol dost velky cas od toho a vsetci to maju rozpalene a postahovane z webu...
Já jsem to už tady někde psal - ta doba je taková a nemá smysl. ani to ekonomicky nelze zvládnout - dělat lisované CD. Pouze najdeš li sponzora, tak pak ty peníze vlož do CD ale i tak nezabráníš tomu, aby ti 75% lidí to tvoje CD nepálilo a
nekopírovalo. Chápu, že lidi nemají peníze na to, aby si kupovali CD v obchodech za 300 - 400 korun a tak si ho někde pujčí a vypálí. Tím však likvidují trh a kapely nebudou točit nové album, protože na to nebude dostatek peněz. Stejně dopadli společnosti
s filmy na DVD a tak nebude na trhu nic nového. Film má výhodu jazyka, protože dívat se na film v němčině či angličtině je opravdu pro velice mizivý množství lidí, ale muzika tam je to jedno a tak se bude kopírovat a vydavatelé budou omezovat svůj okruh,
nakonec dnes se už skoro punková kapela nedostane na pulty prodejen a vydavatele nezajímá, protože je jasný že na ní prodělají. Zpět k SPS - v současný době nevidím šanci na vydání jak nových titulů tak na dolis těch starších - prostě na to nejsou
finance.
Porovnaj dobu, ked si ty vydaval CDcka a tuto dobu, kedy sa lisovane CDcko stava tazkou raritou pre zberatelov, ktori chcu mat doma od svojich oblubencov originaly.
Kolik lidí to dneska zajímá? Je jich v obou republikách tak možná 200 a jsme zase zpět tam, kde jsem byl před chvilkou. Přitom výroba jednoho vypáleného CD je dražší než u lisovaného ale lisovat jich musíš alespoň 500 až 1 000 a pálit jich můžeš
třeba 5 nebo 10 kusů, což je velký rozdíl. Já nevidím rozdíl v kvalitě zvuku ani nosiče.
Podme k horucej teme a k narazkam od bystrickej kapely TOY PIŠTOL´S. Povedz mi, co si o tom myslis. Proste zareaguj na to...
Je to samozřejmě už nějakou dobu a tak se na věc dívám trochu jinak. Zeptej me se takto - kdo to je skupina TP a co dokázala? Jestli u pama Krtka má třeba skupina E!E cenu 4 000, tak pak by skupina TP musela za svoje vystoupení někomu zaplatit,
protože tak je asi postavená její cena. Pokud mám informace, tak celý Krtko sprostě lže, když píše, že chce pouze na dopravu, protože třeba za vystoupení na Kanal party v Martině chtěl od pořadatele 3 000 korun za vystoupení Toy P. Krtko je v tom
rozhovoru trochu jako pan GOEBELS, nechvalně proslavený ministr propagandy, prostě kdo chce lhát, tak musí mluvit 40% pravdu. Z toho co napsal, čiší prostě závist a ukazuje jeho intelekt. Toto co udělal se mezi muzikanty nedělá, všichni muzikanti se tak
trochu pomlouvají a závidí si navzájem, ale nikdy by si kdokoliv z těchto Krtkom "probrbaných" kapel nedovolil něco tak sprostého napsat. musel by se pak asi hanbou propadat, když by potkával na festivalech ty, co tak pošpinil. U Krtečka to nehrozí, jeho
kapela se těžko dostane na nějaký festival, kde by potkala třeba Zonu nebo SPS či E!E, NVU, VZ... Možná, ze na nějakém tom festíku bude mistr Krtko prodávat lidem párky a buřtíky, protože to byl jeho záměr třeba prodávat na PUNK ISLANDU občerstvení.
Otázkou je, zda by se držel svých slov a prodával by vše za nákupní ceny nebo ještě levněji. Na toto si dovolím odpovědět, že asi ne. pěkně by se na svých kupujících obohatil, ale tady by přeci nešlo o punk?
Nebo pojede s tebou a bude ti pomáhat s prodejem CD a nášivek? Je mě vždycky trochu smutno, když někde čtu co si takový nuly dovolují a ptám se sám sebe, co vlastně chtějí? nejspíš se zviditelnit. Škoda, že to neudělají tím, že budou třeba líp hrát a
jejich hudební projev bude o mnoho lepší, než je ten u kritizovaných kapel. Nakonec se zeptám všech čtenářů, kolik podobných skladeb hraje skupina Toy Pistols, myslím podobných jako je Ruská, Máma, Pepík, Kufříček, Stánek, Traktor, Konec světa, O Nás,
Potopa, Je to zlé, Pivo, Pod ostřím nože, Tutáč a další /jsou od kapel SPS, EE, VZ, Šanov, Zona A, NVU/. To co jsem měl šanci si od TP poslechnout, mě tedy nepřesvědčilo ani o jejich kvalitě jako kapely, ale ani o tom, že by toto mysleli upřimně. Hlavně
toto se prostě nedělá, tak jak to napsal, to může udělat někdo jedině účelově, aby se zviditelnil. Jestli to pomůže jeho kapele? To si nemyslím, kdo nic neumí tak tomu nic nepomůže i kdyby za to svoje hraní pořadatelům platil.
Napis mi teda, ako beries ty "punk kapelu" a hratie dajme tomu za "vacsie peniaze"...
Po 30 ti letech si tady nechci hrát na idealy, který neplatili ani tehdy. Prostě se parta lidí chtěla prosadit, tak dělala svoje, byl to společenský kvas a nespokojenost ve společnosti a hlavně všechny už sralo to, co se hraje v eteru a co se
musí poslouchat. Nastal moment, kdy se stalo, že určitá skupina lidí byla ve správný čas na správným místě. Co se SPS ale i jiných kapel týče, tak já razím to, že každému si zaslouží to, co má dostat. Tedy chodíli na kapelu 300 nebo 400 lidí, tak pak ať
dostane třeba 70% ze vstupnýho. kapela a je jedno jestli ta částka je tak veliká, že se třeba takovým jako je Krtko nelíbí. To za kolik hraje SPS-ko je daný tím, kolik je za dveřmi sálu lidí a kolik lidí zaplatilo, protože sám jsem dělal pořadatele ve
svým klubu, tak vím co to je prodělávat. nakonec jsem prodělal v Teplicích v klubu Velvet tak něco okolo 4 milionů korun a dodnes platím exekutory a všechny ty posraný instituce. Takže já vím, co to je prodělat na kapele třeba i 8 000 dolarů. Proto
nechci, aby se někdo, kdo se několik dní před koncertem trápí s lepením plakátů po okolí a nechá se honit městskou policií za vylepený plakáty a je buzerován na vchodu lidma, co si raději koupí krabicový víno, že nemájí pak na vstup a pak se nechal okrást
i kapelou, tak těchto lidí si my kapely vážíme a nechceme aby skončili. No a to všechno plus náklady na dopravu a požadavky kapely musíš složit do jednoho bodu a vyjde ti pak to, že někdy jsou všichni spokojený a někdy taky ne, ale takový je život.
Tlachání o tom, že punk nejsou peníze je blbost, sál, zvukař, plakáty, energie, benzin či nafta, struny paličky, aparatura , jídlo, pití to všechno stojí peníze a jedeš li na koncert 600 km, tak ty peníze potřebuješ a je jedno jestli hraješ punk a nebo
pop. Kapely co Krtko napadal, mají svoje publikum a nemyslím si, že kdyby někde koncert nedopadnul tak, jak si všichni představovali, že by tam buď kapela nebo pořadatel do toho šli znovu. znám případy že třeba na Visáčích prodělal pořadatel několik
desítek tisíc, už si je nikdy nepozve. Je to jeho volba a toto považuji za korektní. Je jasné, že za SPS chci jiný záruky na koncertu v Košicích kam jedu 1 000 km a jiný podmínky si domluvím třeba na Kladně, kam to mám 40 minut cesty.
Teraz ti polozim asi skor taku filozoficku otazku - a nedostal sa tym padom "tento punk" prave presne tam, proti comu bojoval? Nie je tym padom slavna punkova kapela, ktora je na vrchole a berie svojich 5 az 20 tisíc za koncert (pretoze
ma tie vylohy, ktore si spominal a pretoze si dohodla pravidla koncertu s organizatorom napriklad na tych spominanych 70 ci 90 percent) presne taka ista, ako hociktora ina komercna kapela ako napriklad u nas Peha ci Gladiator? Vies ako to myslim - ze sa z
protestu voci uniformovanosti a z rebelie proti komercnosti stala vlastna bábka obete?
Když se končilo se Sex Pistols vydal Malcom takový prohlášení o punku já si z toho moc nepamatuju ale jedno mě utkvělo v paměti: vzestup punku byl tak rychlý právě proto, že některé kapely se staly hudebními dinosaury a proto mohl přijít punk a
ten bude na živu právě tak dlouho, než se stane zase on hudebním dinosaurem. Já bych za tím vším nehledal žádnou rebelii ani boj proti ničemu, už na počátku to byl busines, ať mi někdo vyvrátí, že se pletu, ale všechno to okolo peněz jsou jenom řečičky,
už jsem to tady napsal ty posraný peníze potřebuješ a je jedno co hraješ, je jasný že všechno má svoje hranice a ty hranice má každej z nás někde jinde.Jedno je však jistý bez peněz bys nikam ani neodjel, jedině že budeš hrát v garáži nebo někde ve
sklepě, jenom pro sebe a nebo pro svoje kamarády.
Teď jsme se vrátili z koncertu v Košicích /12.5.07/ a v tam jsem viděl kontrakt na vystoupení kapelky, která byla jednou z nejvíce kritických v tom punkovým businesu, jde o Davovku. Jejich honorář v hodnotě několika desítek tisíc korun a doporučené
vstupné od 150 korun je jasným důkazem toho jak se člověk mění. Ještě před nějakým časem mě napadali že máme v Bratislavě vstupné 100 korun a při návštěvě 400 lidí si bereme 20 000 korun, proč prý nedáme vstupné jenom 50 a nebereme pouze 10 000? No a hele
jak nám chlapci najednou změnili názor na ty peníze. Nebo taková legenda jako GBH před rokem ještě hráli za 800 - 1 000 euro a nyní má jejich management požadavek 3 500 euro, jejich věc a věc toho kdo to akceptuje. Prostě bych v tom nehledal nějakou
senzaci, je to normální vývoj jako u jiných hudebních směrů, vždyť punk je pouze jinak zahraný rock n roll a hrajou ho lidi...
Je to predsa lahko vysvetlitelne - ako si spominal, štýlu PUNK chyba uz iba krocik, aby sa stal "hudobnym dinosaurem" a preto kazda punk kapela rozmyslajuca komercne (ty to nazyvas "vyvojom") pyta teraz stale viac a viac. a potom sa uz
bude PUNK iba rutit dole kopcom... Odbocim. Asi nerad spominas na aferu ohladne Squad 69, ked si im vtedy pomahal s koncertami - ak si dobre spominam - tahal si ich pred Brana Alexa, ktory vtedy prezival so Slobodnou Europou. Vedel si o nich, ze sa
niektori hraci hlasia k nazi?
V době, kdy jsem založil spolu s několika lidma Squad 96, nikdo z členů v kapele nebyl ani náhodou nácek. Dokonce bubeník David Car byl spojenej s Antifa. Kdy se z Ladi Budze stalo to, co se někdo snaží zařadit k náckům? To sám nevím? Šlo to
postupně a pomalu - asi tím, jak stárnul. Na jeho obranu musím říct, že to není žádnej nácek, má to nyní blbý - není vhodný pro koncerty PUNK a takový ty vyloženě fašistický party ho taky neberou. V době, když se začal stýkat s partou lidí, co nám
neseděla, jsme se snažili ho dostat tam, kam Squad patřil, ale jeho horká hlava a ne zrovna šťastná reakce na nějaké články na netu se podepsali na to, že je dneska zařazen tam, kam si ho někteří zařadili. Na začátku tě zajímá jenom kapela, ale později to
začalo vadit a pak se pustil do boje s Antifou a ta jak tě opuncuje jako nácka jseš v určitý části kulturního spektra odkecanej. Moc mě ta kapela chybí, je jí opravdu škoda, byla to radost je poslouchat, ale už je to pryč. Rozhodně si nemyslím, že by Lada
byl nácista. je to pravicově smýšlející muzikant a jestě jednou tady opakuju, že bylo škoda pohřbít SQUAD tak jak se pohřbil. Doufám, že se někdo honem ozve a že budu taky nacista. Je to docela smutny...
Se Squad jezdil jak Braňo a to si dovolím říct, že jemu to zachránilo život, protože byl hodně na dně a ta kapela ho vzala na půl roku sebou a pomohla mu z nejhoršího. Taky se s kapelou několikrát ukázal Whisky a tomu jsme sice nic nezachránili a vždycky
dostal svůj honorář a to stejně jako všichni v kapele i když tam měl třeba jenom 3 skladby.
Videl som Squad 96 parkrat na zivo a hrali fakt perfektne. Skoda ich choreho zmyslania, pretoze taku nasratu a energicku kapelu som v tej dobe len malokedy videl stat na podiu. Ak sa nemylim, tito clenovia nahrali aj tu Branovu dosku,
nie?
Jo jo,Squadu je škoda, byla to dost dobrá kapela, v něčem byla lepší než SPS. bylo tam víc energie, kluci v kapele byli mladší. Zbylo po ní jenom něco na CD /3 legalní CD a jedno s Alexem/. Měli jsme velký kredit jak v Anglii tak ve Francii a
myslím si, že kdyby to Lada nedostal tam, kde Squaw nyní je, tak dneska mohla kapela stát hodně vysoko.
To CD Brano Alex and Slobodna Europa bolo strasne. Aj zvukovo, aj obsahovo. Brano vtedy asi nebol moc cisty... Ako hodnotis ten album ty?
Já jsem tehdy čekal něco jiného, ale bylo to dost nevhodný období. Braňo míval dost děsný stavy a ještě ke všemu se zrovna rozestonala Ladovi matka a byla na prahu smrti. Nebylo to prostě ono a ani peněz nebylo moc, vybrali jsme blbý studio a ten
co nám to tehdy točil měl nový zařízení a celý to prostě neudělal dobře. Taky se to moc neprodalo, ač to mělo známku Slobodky. Ale je to dneska sběratelská rarita.
Ako vnimas Slovensko a slovenskych punk fans ty a cele SPS? Hrate tu pomerne dost casto. Z mojho pohladu je SPS najviac aktivna ceska kapela posobiaca tu na Slovensku...
Na Slovensko jezdíme rádi i když je to daleko a finančně to taky zrovna není výhodný, myslím tím kurz k naší koruně. máte tam i trochu dražší sortiment než je v čechách, třeba benzín nebo pivo, ale máme tady plno příznivců a je to pro nás
příjemný se setkávat s těmi lidmi. Slováci jsou v tomto směru daleko otevřenější než češi a taky tady není taková konkurence koncertů a proto chodí i hodně lidí na koncerty, jsme rádi, že nás tady lidi berou tak jak to je. Nakonec, kulturně jsme stále
jeden národ a jestli některý kapely slaví velký úspěchy po čechách, tak proč by nemohla jedna punková legendička mít slušný zázemí na Slovensku.
To by bolo vsetko. Ak som na nieco zabudol, nech sa paci mas posledne slovo.
Lidi, já to opakuju už několikrát "buďme všichni rádi, že žijeme v týdle době - sice posraný, ale nad rámec možností době svobody". Užívejte si tento dar a nenechte se manipulovat žádným "Krtkem" ani jinou politickou linií kohokoliv. Snažte se
užívat vlastní rozum a nenechte se manipulovat. Většina z Vás stejně časem přijde na svoji pravdu a je opravdu škoda, když zjistíte že jste se místo užívání života, nebavili a masírovali si mozek nějakým blábolem. To je asi tak všechno co jsem Vám chtěl
říct.