Tom-Rónin - Úvod | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Tom-Rónin Muž / Lomnice nad Popelkou

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Tom-Rónin si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Blog

Tvorba zvuků II.

Články pro Rónin píšu do  hlavního profilu... zde lze nalézt jen něco málo z mých vylepšení nástrojů a obecně z toho co momentálně tvoří můj zvuk...

 

Úpravy kytar

 

Přestože jsem byl se svým zvukem celkem spokojen nemohl jsem přeslechnout občasné poznámky zvukařů na adresu zvuku mého Stratocastera nicméně já osobně jsem spíše stále hledal větší sílu snímačů u Nighthawka. Jelikož jsem vše kompenzoval přidáváním Gainu tak zejména při zkreslenějších zvucích, vše působilo tence a méně čitelně. Celá situace vyústila v hledání nového silnějšího kobylkového snímače na Nighthawka ve snaze nahradit instalované korejské neoriginální kolejnicový OBL (na obr. níže) něčím opravdu silnějším... snimac_obl_hb_bridgeVe svém pátrání jsem našel rovněž kolejnicový DiMarcio X2N (na obr.níže), který by měl patřit mezi jeden z nejsilnějších snímačů. di_marcio_X2N

Při hledání prodejce DiMarcio v ČR jsem narazil na českou firmu R. M. Pickups, která nejen, že prodává i DiMarcio, ale zároveň vyrábí i ručně vinuté snímače vlastní výroby. X2N je i celkem drahý snímač a pro zabudování do Nighthawka, který má kobylkový snímač stejně našikmo jako třeba Stratocaster by bylo potřeba obě cívky od sebe rozdělat a upnout je nově z normální obdélníkové na kosodélníkovou patici tak aby ho bylo možné zabudovat do kytary. Toto řešení se mi u snímače který v té době stál přes 2500,-kč nakonec nechtělo zkoušet.

Kytara Nighthawk st 3

Výměna snímačů

Nighthawk Humbuckery F4 hot (bridge/ neck)

 

Po domluvě s panem Machem jsem tedy zkusil ekvivalent z produkce jeho snímačů R. M. Pickups. Doporučený kobylkový snímač F4 Hot Bridge - Custom (na obr. níže je  normální provedení  - mé custom má cívky kosodélníkově) sice nebyl kolejnicový jako původní, ale pokud je za to náhradou lepší a silnější zvuk lze dílčí design obětovat. rm_pickups_f4_hot_bridge

K tomu jsem rovnou objednal rovněž zakázkově upravenou mini verzi F4 Hot - neck – custom (se zlaceným krytem jako původní OBL). Výhodou obou těchto snímačů je, že přestože jsou cívky ručně vinuté a je kvalita na vysoké úrovni, tak je cena přijatelná... za oba snímače jsem zaplatil jako za jeden DiMarcio. Po instalaci jsem byl se zvukem nad míru spokojen, jelikož se mi podařilo z kytary dostat opravdu vše co její materiály skýtaly. Mini humbucker je čitelný a při zkresleních se při mrtvých tónech rád vazbí, což mi vyhovuje a přidalo mi to další výrazový prostředek, s OBL dříve neproveditelný.

f4_hot_necj_custom

Pokud bych měl shrnout plusy obou snímačů, tak to asi nejlépe vystihují slova síla a konkrétnost.

Nighhthawk středový Humbucker V. V. Rails (velikost single)

Původní představa byla taková, že vyměním pouze oba Humbuckery. kolejnicový single OBL který byl zvukem ze všech tří původních snímačů nejlepší (kulatý skoro humbucker zvuk – nejvíce asi připomínající Godin kytary) měl zůstat, nicméně po instalaci obou snímačů R. M. Pickups bylo jasné, budu muset vyměnit i tento, jelikož oba nové humbuckery zvýraznily jeho nedostatky a oproti novým snímačům zněl jakoby šustivě a bez dynamiky. Rozhodl jsem se tedy pro dvojkolejnicový V. V. Rails. snimac_v_v_railsAčkoliv single snímače od R. M. Pickups mají z jendné strany jinou rozšířenou patici, než single staršího typu tak jsem si s problémem poradil a pro patici potřebný prostor v kytaře vydlabal tak, aby na první pohled nebylo nic vidět. 

zabudovani_v_v_rails

Zvuk V. V. Rails bych nazval precizním hi – fi zvukem, jelikož ve zvukovém spektru nic nechybí a je tedy někde na pomezí single a humbucker snímače (osobně ho nejraději používám na beglajty). Na konec jsem ještě po domluvě s panem Machem ještě následovně doladil zapojení a rozpínání snímačů.

Nighthawk - zapojení snímačů:

Původní verze zapojení byla díky pětipolohovému přepínači á la Stratocaster a dvoupolohovému mini switchi (On – On , DPDT) od kobylky následující:

Nighthawk – originální zapojení

  • Humbuckery (sériově)/ singl; HSH

  •  
    • humbucker; humbucker /single; single; single/mini humbucker, mini humbucker.

  • Ála Stratocaster single zapojení

Po přepnutí miniswitche rozepnutí na klasické single stratocaster zapojení:

  •  
    • kobylka; kobylka/ střed; střed; střed/ krk; krk


    Obrázek originálního Gibson zapojení najdete zde.

 

Nově jsem vyměnil dvoupolohový miniswitch za třípolohový Gotoh 3DPDT (On – On – On), což umožnilo zapojení rozšířit na 3 možnosti aby nakonec vypadalo takto:

 

Nighthawk - nové zapojení

  • Humbuckery (sériově)

    • humbucker kobylka; humbucker/střed; humbucker střed; humbucker střed/ humbucker krk; humbucker krk.

  • Ála Stratocaster single zapojení

  •  
    • single kobylka; single kobylka/ single střed; single střed; single střed/ single krk; single krk

  • Paralelní zapojení

    • kobylkový a středového snímač paralelně.

nighthawk_rm_pickups_wiring

Větší foto zapojení snímačů zde.

Nighthawk – hodnocení nového zvuku

Celkový zvuk kytary dostal najednou větší šťávu a sílu (na výstupu téměř dvojnásobnou) a dynamiku přičemž výše popsaný paralelní obvod rozšířil zvuk ještě o zajímavou barvu, kdy se jedná o silný harmonický zvuk jakoby čitelnějšího humbuckeru (nejraději používám na sóla). S kytarou jsem tedy konečně spokojen a můj zvuk se i celkově vylepšil zesílil a stal se mnohem čitelnějším, což bylo původním záměrem upgradu...

Zapomněl jsem podotknout, že během celé instalace velmi ocenil vstřícný přístup trpělivost a rady pana Macha.

 

 

Startocaster

Už před začátkem této „snímačové“ úpravy jsem v kytaře měl nainstalovaný předzesilovač, pro zesílení slabých snímačů, který jsem ovšem používal jen málokdy a další úpravy se týkaly spíše nových mechanik Gotoh, nové kobylky a nového bukového těla, které jsem si vlastnoručně vyrobil a které kytaru zvukově posunulo mnohem výše než původní MDF materiál od výrobce. Jasné ale bylo to, že snímače jsou slabé s ořezaným pásmem, zejména vyšších harmonických.

Stratocaster - snímače a pickguard

Když jsem viděl, že R.M.Pickups prodává tzv. „Stratpack“ neboli balení tří snímačů přímo na Stratocastery za lidovou cenu 2495,- Kč, tak jsem neváhal a jeden jsem si objednal. Navíc k tomu ještě nový pětipolohový přepínač Schaller a můj vysněný perleťový pickguard. Po domluvě s panem Machem jsem ještě rozšířil možnosti kytary dokoupením Gotoh Push-Pull rozepínacího potenciometru s DPDT přepínačem kterým jsem plánoval přepínat kobylkový a středový snímač sériově.

Nakonec se tedy v mém „Stratpacku“ objevily následující snímače:

  • RS1 - krkový

  • RS2 - střední

  • RS3SE - kobylkový

U kobylkového snímače jsem nakonec dal na doporučení pana Macha, a ze dvou možností se pořídil RS3SE, který má mít kulatější tón ve středech, což se také potvrdilo, ale ne tolik, aby se ztratil zvuk typický pro kytary tohoto typu. Instalace snímačů se opět neobešla bez rozšíření otvorů pro snímače, jelikož ty staré byly bez patic s terminály pro vodiče.

Stratocaster – zapojení snímačů

Zapojení snímačů jsem pojal jak klasicky tak i s přidaným jedním obvodem navíc.

  • Klasické Stratocaster zapojení

  •  
    • single kobylka; single kobylka/ single střed; single střed; single střed/ single krk; single krk.

  • Sériové zapojení

    • kobylkový a střední snímač zapojený do série. Zapínání a vypínání – push – pull Gotoh DPDT tónová clona 500kOhm

Stratocaster - hodnocení nového zvuku

 

Zvuk nových snímačů zůstal charakterem v podstatě stejným a charakteristickým pro Stratocastery, „pouze“ se pročistil, zesílil a získal větší dynamiku. Jedinou změnou od standardu byl malinko teplejší zvuk kobylkového RS3SE, což se ale nakonec ukázalo jako pozitivum, jelikož dřívější zvuk byl p říliš ostrý .

 snimace_rm_pickups

Stratocaster – úprava tremola

 

Závit pro páku se u každého tremola vždy postupně vytlačí (ale v mém případě přímo praskl) tak jsem poprosil zručného kolegu Petra, zda by mi pomohl tremolo nějak opravit.

strat_praskly_blok_tremola

Jelikož byl celý blok pro uchycení strun i páky jeden kus (navíc z nějaké měkké slitiny se zřejmě velkým podílem zinku, nebo olova), bylo nutné vymyslet nějaké jednoduché a nejlépe vyměnitelné řešení opravy prasklého závitu závitu páky.

Celý systém opravy později nazvaný jako VEDblock™ je založen na úpravě výkyvného plechu, do kterého se připevňuje vyměnitelný mini blok z nerezové oceli se závitem pro páku.

vedblock_installed

Toto rychlé a spolehlivé řešení se mi zatím velmi osvědčilo.

 

 

Úpravy obou kytar – závěr


Přestože nebylo jasné jak úpravy dopadnou lze prohlásit, že vše dopadlo nejen tak jak mělo ale i nad očekávání jelikož se zvuk obou kytar zlepšil a vše co jsem od úprav požadoval se podařilo naplnit.

nighthawk_rm_pickups

stratocaster_rm_pickups

Zobrazit všechny články »

Poslední přidané obrázky

Zobrazit všechny galerie

Poslední názory

In Touch

Ahoj Tome, dnes jsme vypustili do světa 3 ochutnávky z novýho alba a můžeš si je poslechnout na našem profilu. Jsme samozřejmě rádi za jakoukoliv zpětnou vazbu:) Měj se fajn. IT

Zobrazit všechny názory