BRUCE SPRINGSTEEN
Není to jen rock'n'roll
Marc Dolan
překlad Michal Bystrov
Galén
2015
Marc Dolan sleduje dráhu Bruce Springsteena od jeho nelehkých začátků až po dnešní dobu, v níž je tento uznávaný muzikant považován za jednu z nejvýznamnějších postav americké kultury.
V roce 1962 si Bruce za osmnáct dolarů, které si vydělal tím, že pracoval jako malíř pokojů, koupil použitou kytaru. Od té chvíle ho už prý nic jiného nezajímalo. „Všechno v mém životě se točilo kolem hudby. Všechno!“ Dolan brilantně
analyzuje Springsteenovy texty i jeho sound. Dostává se na kloub osobním odkazům, zabývá se jeho politickými názory, vidí jeho tvorbu v širších souvislostech. Snaží se odpovědět na otázku, čím to, že právě Springsteenovy písně v lidech tak mocně
rezonují.
Dolanovo zkoumání neobvyklých zdrojů – včetně pirátských nahrávek, nevydaných studiových pokusů a právě otevřených archivů – vrhá nové světlo na Springsteena jako umělce, ale i člověka. Výsledkem je fascinující portrét, vykreslený na základě rozboru
písničkářova díla, které zasahuje do všech možných stylů – od pop music šedesátých let přes písničkářské hnutí a country až k punkrocku.
Neméně důležité jsou pasáže, z nichž se dozvídáme, s jakým úsilím a odhodláním si Bruce Springsteen budoval renomé osobnosti vyjadřující se k věcem veřejným. Někdejší kluk z dělnického prostředí v New Jersey řeší ta nejpalčivější
témata: válku, třídní rozdíly, předsudky. Ať už vypráví o tátově práci v továrně, nepovedených maloměstských románcích, nebo nejasné touze dostat se pryč z prostředí, které ho spoutává, pokaždé tím znovu připomíná, že rock’n’roll není jen
komerční produkt či naopak nástroj vzpoury. Jakkoli frázovitě to zní, v podání Bruce Springsteena přináší rock’n’roll vizi lepší společnosti.
♫ John Matteson, držitel Pulitzerovy ceny
Marc Dolan píše jako prvotřídní hudební kritik. Má encyklopedické znalosti, elegantní styl, do svého tématu je zažraný. Nic menšího si Boss nezaslouží. A nic víc si nemůže přát!
♫ Tomáš S. Polívka, Novinky.cz, 22. září 2015
Kniha Marka Dolana Není to jen rock´n´roll patří v podžánru biografií rockových muzikantů k výjimečně kvalitním dílům. Lidský a muzikantský vývoj, životní peripetie, důležitá setkání, pohnutky, inspirace i politické názory Bruce Springsteena vykresluje
plasticky a důvěryhodně.
Přestože na českém knižním trhu už publikace o Springsteenovi najdeme, včetně kvalitní životopisné studie Clintona Heylina, pokažené snad jen překladovým názvem Velký šéf – Život a sláva Bruce Springsteena, rozhodně nejde o nadbytečný vydavatelský
počin. Marc Dolan, profesor angličtiny, amerikanistiky a filmové vědy na City University Of New York a zároveň nadšený hudební fanoušek, je ve svém díle komplexnější. Do knihy navíc zapojil informační zdroje, které jiní autoři opomíjejí. Především v
tištěné podobě dříve nedostupné písničkářovy historky a promluvy přepsané ze stovek pirátských koncertních nahrávek.
Velkou pozornost autor věnoval kladení dějů do souvislostí a dobovým reáliím. Ať už významným globálně, například dopad vietnamského válečného konfliktu na všední život i kulturu, nebo těm z muzikantského mikrosvěta Springsteenových začátků v okolí
domovského města Freeholdu. Atmosféru konce šedesátých let vtipně dokresluje třeba citát z desatera hudebního klubu Upstage v Asbury Parku, v němž Springsteen často hrával s lokálními kapelami: „Nejrozpálenější dívky ať si sednou vedle hasicích
přístrojů.“
Dolan zároveň se Springsteenovou tvorbou obhajuje a vypichuje skutečnou uměleckou nadčasovost a výpovědní hodnotu rokenrolu, přesahující pouhé komerční a zábavní aspekty někdejší „taneční hudby pro mladé“. A přestože písničkářův životopisec nabízí
čtení nepovrchní a syté na fakta, doplněné rozsáhlým poznámkovým aparátem, vyprávění neztrácí spád a málem románovou čtivost. Dobrý dojem potvrzuje i zasvěcený, jazykově zdařilý překlad.
♫ Radek Strnad, Deník, 24. září 2015
Nebýt Michala Bystrova (autor Příběhů písní), asi by kniha Marka Dolana Bruce Springsteen: Není to jen rock’n’Roll (Galén, září 2015, 348 stran) v ČR nevyšla, či by byla jiná. Neměla by tu šťávu a „odbornou chuť“, kterou jí dobrý překladatel dá.
Je znát, že Bystrov – tak jako Dolan – má Springsteena rád a dost o něm ví. Já sám „potkal“ Bosse (Bruce Frederick Joseph Springsteen) prvně v roce 1986, když se socialistické hospodářství „utrhlo ze řetězu“ a přivezlo jeho skvělé LP Born In The U.S.A.
(1984). Vydal ho, když mu bylo 35 let. No a vidíte, včera mu bylo už 66 let. Tak blahopřeji, Bossi!
V knize zjistíte, že Bruce se dostal k hudbě díky mamince. Začínal v Upstage, klubu podivínských rockerů, kde ctili ostatní. První zásada tu byla: „Jestli nemáš rád toho vedle, alespoň ho respektuj, nebo vypadni.“ Hrál tam na kytaru Fender
Stratosaster, jakou měl i Eric Clapton a o šest let dříve ji na slavném Monterey Pop Festivalu zapálil Jimi Hendrix a vstoupil do dějin. Bruce na ni hrál dva roky a měnil dál...
Zajímavý je zjednodušený výklad prvotního hříchu, že se může i civilizovaný člověk nechat strhnout nejtemnějšími pudy. Na toto téma má Boss písní víc. Na aféru prezidenta Clintona s Monikou Lewinskou reagoval písní Land Of Hope And Dreams (Země
naděje a snů), na kterou přepsal starý gospel This Train. Je tu tolerantní; v jeho vlaku se vezou světci i hříšníci, hazardní hráči i blázni, králové a ztracené duše. Song měl jako přídavek tehdy na turné…
Novinka od Galénu (od koho jiného, dnes?) je zkrátka plná muziky, kterou milujeme. Najdete tu moře zajímavých detailů i souvislostí, dost tu zjistíte. A ano, užijete si ji.