Moberg Ensemble - O kapele | Bandzone.cz

Moberg Ensemble world music / Praha

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Na horách
    Dybych věděl...
  • Čaruj
    Dybych věděl...
  • Zapadá
    Dybych věděl...
  • Dybych věděl...
    Dybych věděl...
  • Dolina
    Dybych věděl...
  • Pod našima
    Dybych věděl...
  • Janíčku
    Dybych věděl...
  • Vyletěl
    Dybych věděl...
  • Vylet sokol
    Dybych věděl...
  • Putovali
    Dybych věděl...
  • Ej hory
    Dybych věděl...
  • Bystrá voda
    Dybych věděl...
  • Zatmělo (bonus)
    Dybych věděl...
  • Nátoň
    World music from Prague
  • Vyhorely
    World music from Prague
  • Líto
    World music from Prague
  • A tam dole
    World music from Prague
  • Zatmělo
    World music from Prague
  • U Maryny
    World music from Prague
  • Dyby mně tak
    World music from Prague
  • Stála
    World music from Prague
  • Ostrá šabla
    World music from Prague
  • Travička
    World music from Prague
  • Časně ráno
    World music from Prague
  • Chodí Martin
    World music from Prague
  • Na osice
    World music from Prague
  • Účka
    World music from Prague
  • Vy chlapci
    World music from Prague
  • Kdybych já
    World music from Prague
  • Intro (live) 2001
    Nezařazeno
  • Bazalička (live) 2001
    Nezařazeno
  • Peníze (live) 2001
    Nezařazeno
  • Studánka (live) 2001
    Nezařazeno
  • Na osice (live) 2001
    Nezařazeno
  • Outro / Svatba (live) 2001
    Nezařazeno

Členové skupiny

Kontakty a odkazy

Z důvodů ochrany proti spamu jsou kontakty skryté a chráněné captchou. CAPTCHA je většinou různě zdeformovaný obrázek obsahující text, který má ověřit, zda u počítače sedí člověk anebo jde o robota. Robot totiž nedokáže rozpoznat text, který se na obrázku nachází. CAPTCHA slouží k tomu, aby automatizovaní roboti neposílali nevyžádanou poštu (tzv. spam) na uvedené emailové adresy.
Captcha obrázek

Dodatečné info

Nátoň

Na tom našém nátoni, na tom našém nátoni

zavrtěl sa švarný šohaj na vraném koni.

 

Zavrtěl sa sem a tam, zavrtěl sa sem a tam

kady sa ja, moja milá, od vás vymotám.

 

Vymotaj sa kady sceš, vymotaj sa kady sceš

ja dyž ty ňa, múj šohajku, milovat nesceš.

 

Slubovals ně na těle, slubovals ně na těle,

že sa naša věrná láska nikde neděje.

 

Slubovals ně na duši, slubovals ně na duši,

že sa naša věrná láska nikdy nezruší.

 

Vyhorely

Vyhorely tri dědiny, neostal tam dúm jediný.

Neostal tam dúm, moje srdenko, jediný.

Samú ňa doma, odešli, dojdi šohajku, možeš-li.

Dojdi šohajku, moje srdenko, možeš-li.

Umreli otec, máti má, zostala sem já jediná.

Neščasná vojna, moje srdenko, kurucká.

Dyž ty si sama a já sám, pújdeme spolem ke horám.

Pújdeme spolem, moje srdenko, ke horám.

Až my do tých hor pújdeme, co my tam dělat budeme.

Co my tam dělat, moje srdenko, budeme.

 

A tam dole

A tam dole, na dolině

Ej, černý havran vodu pije.

Ej, pije, pije, voda sa kalí,

A já mám svú milú v širém kraji.

 

V širém kraji, v širém světě,

Ej, šak ňa doma nenajdete.

Pújdu světem hledat galanku,

Potěš ňa potěš, černý havránku.

 

Na osice

Na osice lístek vadne, na osice lístek vadne,

až uvadne, dolú spadne, až uvadne, dolú spadne.

 

Také-li já tak uvadnu, také-li já tak uvadnu,

až uvadnu, dolú spadnu, až uvadnu, dolú spadnu.

 

Na horách

Na horách na dolách cosi se tam bělá

Sněhy-li to ležá, či labutě seďá.

 

A to se tam bělá postélka vystlaná

a na ní šohajek, hlava porúbaná.

 

Podaj mně má milá šablu zrcadlenú,

nech sa já podívám, jak mně líčka blednú.

 

Šablu mu podala, bystro uskočila,

na jeho srdéčku zradu ucítila.

 

Kdo ti tu radu dal bys u mňa nestála,

věrně ťa, má milá, věrně ťa miloval.

 

Dala mně ju dala má stará mamička,

by mňa neseťala tá tvoja šablička.

 

Byl bych ti, má milá, byl bych ti hlavu sťal,

aby po mej smrti žádný ťa nedostal.

 

Zapadá

Ja hoja héj

Zapadá slunéčko za vysoké hory

Už ně ten múj milý, ja hoja héj, dverí neotvorí

Dverí neotvorí ani okénečko

Co by on potěšil, ja hoja héj, to moje srdéčko

To moje srdéčko z kameňa ze skály

Nezaplakalo by, ja hoj héj, keby ho kresali

Ja hoja héj

 

Dolina

Dolina dolina níže Nových Zámkú

Vystavjali vežu, vystavjali vežu ze samých šohajkú.

Toho najmladšího až na hore dali

Pěknú makověnku, pěknú makověnku z něho udělali.

Ta naša Anička na kolena padla

By jí makověnka, by jí makověnka do fěrtúška spadla.

Bio a historie

První deska Moberg Ensemble nese podtitul "world music from Prague". Její tvůrce hledejte v klubu Trojická, kde vystupují pod hlavičkou Laurychova divadla. To se zaměřuje na otevřenou dramatickou hru neboli improvizaci, ale o tom až někdy jindy. Hudební těleso Moberg Ensemble vzniklo v roce 1997 jako druhý produkt činnosti divadla. Jak říká Petr Laurych, iniciačním zážitkem bylo setkání s horňáckým folklórem v roce 1985.

"Ono to vlastně všechno vzniklo z toho, že jsme obdivovali etnickou muziku v době, kdy to ještě vůbec nebyla móda. Já jsem si ladil na krátkých vlnách arabské stanice, pak sem přišlo elpíčko Hudba černé afriky, pak jsme začali jezdit do Bulharska a viděli jsme tam tu původní hudbu, pak sjme ji objevili na Moravě (předtím jsem folklór nesnášel, z rádia ten BROLN a tyhlety, to jsem prostě fakt nemohl). Na tom Horňácku nás to naprosto opařilo a toužili jsme to taky zpívat. Zpívali jsme v divadle, naučili jsme lidové písničky zpívat mladé lidi, kteří uměli do té doby jen Pec nám spadla a tahle nádhorné lidové písničky neuměli. Proto z toho vznikl sbor. Nejdřív jsme zpívali na mejdanech a pak se zrodil nápad udělat to koncertně."

V ukázce slyšíte zpívat tanečnici Moniku Rebcovou, známou svým vztahem k africké pohybové tradici. Jak se dostala k moravskému folkloru?

"Abych našla krásu moravské lidové hudby, musela jsem jít oklikou přes Afriku, tam jsem objevila tradiční lidovou africkou hudbu, a pak jsem přišla na Moberg a objevila jsem, že ta moravská je stejně krásná a složitá. Melodická, ale s Afrikou to má společné to, že moravská hudba je obohacená o africké bubny a vznikla tak syntéza podobná world music a já jsem world music nakloněná. V moravské hudbě jsou etnické prvky patrné, protože ta melodika je až do orientu."

Dalo by se popsat, co ten moravský folklór v člověku pohybově probouzí?

Moberg ensemble "Probouzí dynamiku a radost. Často jsou ale i velmi smutné, až tragické, a pak probouzí melancholii a smutek a tam já jsem doma, protože já jsem velmi depresivní celých čtyřicel let, co jsem na světě, a proto mě hrozně baví."

Na africké hudební nástroje hraje kromě Rebcové Jakub Žalud. Jak je napadlo spojit moravský folklór s africkýmy rytmy?

"Ten rytmus tam totiž je, v té moravské lidové muzice. Je tam velmi zajímavý rytmus, zvláštní houpavý, cimbál je v podstatě bicí nástroj, dokonce i housle mají v sobě potenciál bicího nástroje, je to tam prostě skryto. To znamená, že se tam dají použít i jakéholiv bubny, jakékoliv etnické rytmy. A to je právě princip té world music.

Když jsme to začínali zkoušet, tak jsme vůbec nevěděli: uděláme to takhle a takhle. Dva roky jsme zkoušeli, aniž bychom předem znali výsledek. A najednou se to nějakým způsobem prokoplo a viděli jsme, že to funguje a že k tomu ty bubny můžou být."

Na hudební podobu Moberg Ensemble dohlíží Blanka Laurychová:

"Hudebníci jsou profesionální, zpěváci někteří ano, někteří ne. Jsou to třeba paradoxně i lidé, kterým řekli, že už nikdy nemají zpívat. A mě zajímá tahle práce s nezpěváky, otevřít jim hlas. Měli jsme i dívku, která nebyla schopná nasadit tón, a během dvou let zpívala s námi. A právě ten folklór je i stylově dobrý v tom, že lidoví zpěváci taky vlastně nejsou zpěváci, ale prozpívávají se. Já nemám ambici dělat ten výsledek, mě zajímá ten proces, hledání a zásada je, aby to bylo co nejprostší. Používám záměrně čisté intervaly, kvinty a oktávy, které byly používány v předbarokních epochách a které mají léčivé alikvoty. Byla bych šťastná, kdyby to lidem navozovalo pocity krásna a léčivosti, katarze."

 * * *

Hudbu Mobergu popisuje Petr Laurych jako "mužské a ženské sbory se sólisty" a dodává: "Zpracováváme lidové písně do současného zvuku world music". Na albu World Music From Prague, které vyšlo u vydavatelství Black Point Music, uslyšíte vedle kmenových členů skupiny (početný sbor + klavír, klávesy, housle, etnické bubny, klarinet) také hosty, například Milana Caise a Mardošu z Tata Bojs. Písně, které Moberg zpracovává, pochází jednak z Horňácka, jednak ze sbírky Národ v písni od Jana Seidla.
(Milan Tesař, 17.6.2004)

Po třech letech od debutu World Music from Prague vydává mnohačlenný Moberg Ensemble své druhé CD upravených lidových písní nazvané Dybych věděl. Deska opět vychází u Black Point Music.