Nemáš mě ráda, vylezu na panelák
V našem historicko-zábavném seriálu bývalých hudebních působišť našich členů se přesuneme na sever, konkrétně do Hořic. Tam se okolo našeho současného zpěváka Honzy v roce 2008 zformovala dnes hrubě nedoceněná kapela
Amonette. Do dnešních dnů se nám zachovala pouze jedna skladba – "Otázka života a smrti". Přestože je strukturovaná velmi progresivně, tedy není rozpoznatelně dělená na verše a refrény, je to hit jak bič! Podívejme se na text (ten je pouze vyposlouchaný,
nemusí tedy být 100% akurátní):
hvězdy ti na tvoji cestu svítí
víš kam jít, jen máš strach
temná síla tě láká do svých sítí
na Zemi padá hvězdný prach
zbývá skončit teď bytí
(pozn.: Autor zde uvádí posluchače do neutěšené situace mladíka, který je rozhodnut ukončit svou životní pouť. Fráze "hvězdy ti na tvoji cestu svítí" vyjadřuje vertikální směr chlapcovy výpravy, v kontextu básníkových syrových reálií tedy některou z
hořických výškových budov, z níž chce nešťastný hoch skočit vstříc svému skonu.)
strašná síla, kterou zmítá
temná víra vzduchem lítá
pojď a vem si ji - tu máš Okenu
maš co jsi chtěla za každou cenu
vůbec netušíš co to znamená
víra v tvůj život je tak zmatená
není cesty zpět, duše bez těla
tělo bez duše, tak máš cos chtěla
právě umíráš, duše odchází
tělo usíná, zima přichází
světlo na konci temné chodby
tlející sektář trhá atomy
(pozn.: Básník v této obsáhlé strofě rozvíjí motivy svého hrdiny-vypravěče. Nejprve v dramaticky působivé Ich-formě líčí, že mu na životě již téměř nezáleží. Tomu napovídá i fakt, že si dodává odvahy k odrazu pomocí nejlacinějších lihovin, jejichž
neblahý a trvalý vliv na zdraví je obecně dobře znám. Autor postupně odhaluje důvod, proč se jinoch odhodlal k vykonání svého nezvratného skutku. Výkřik "máš co jsi chtěla za každou cenu" je jednoznačným důkazem, že příčinou všeho utrpení je žena,
respektive neopětovaná láska. Pozoruhodný je pak poslední verš, v němž textař vykresluje metafyzický obraz rozpadu těla a duše. Postava tlejícího sektáře je jednak metaforou pro transcendentální posvátnou skutečnost, zároveň je i ostrou kritikou moderní
ateistické společnosti, v jejímž většinovém pohledu byla víra ponížena na úroveň sektářství.)
náhlá proměna
jiskra života
znovu zaplála
babí osvěta
žít
(pozn.: Tato krátká sloka je ukázkovou dějovou peripetií, kdy se hlavní hrdina probírá zpět k vědomí. Nenápadný, avšak velmi důležitý verš "babí osvěta" umně vytváří pomyslný most mezi předcházející a následující strofou. Jedná se o jakési metonymické
spojení starých tradic, tedy i hluboce zakořeněné víry, s moderním, silně technicky zaměřeným prostředím.)
vracíš se zpět mezi nás živé
je to jak máme asi dost píle
teď už nemusíš mít vůbec strach
v prospěch života se naklání
že máš vysavač
(pozn.: Básník zde veršem "je to jak máme asi dost píle" nastoluje obraz probíhající intenzivní resuscitace. Použitím částice "asi" však jízlivě staví zrcadlo současnému zdravotnictví, které se svým odmítavým postojem k duchovnu staví na úroveň nového
božstva. Nekonečnou zpupnost lékařského personálu ilustruje i přímá řeč: "Teď už nemusíš mít vůbec strach." Tím posledním, co nám autor prostřednictvím metafory o vlastnictví vysavače sděluje, je fakt, že je ústřední postava napojena na umělou plicní
ventilaci. Je tedy tragicky uvězněna na pomezí světů, v jakémsi stavu bytí i nebytí.)
___________________
TL;DR verze: Nemáš mě ráda, vylezu na panelák.