PRVNÍ HOŘE - FUTURISTICKÝ PUNK / JAZZOVÝ KABARET
oblažený cenou ANDĚL (Kategorie Hard´n Heavy, 2009)
a publicistickou cenou BŘITVA (Album desetiletí, 2011; Album roku 2017)
DALŠÍ PROJEKTY ČLENŮ PH:
- melancholicky rocková skupina Milana Urzy a Pana Klauna
- sólový projekt Milana Urzy a Bertráma
- Pan Klaun a šanzóny
LUCIA ŠORALOVÁ & LA ALMA
- Pan Klaun a šanzóny podruhé
- Bertrámův elektronický projekt
- pro změnu poslední básnivá sbírka Milana Urzy (Větrné mlýny, 2008)
- obrazy od pana Medáka
PRVNÍ HOŘE - futuristický punk/jazzový kabaret...
1998 - První hoře vzniklo v Jičíně na troskách místních punkových kapel. Věk členů kapely se pohyboval okolo 16 let. Název "První hoře" pochází z povídky Franze Kafky. V letech 1998–2002 vznikají první 3 demosnímky První Hoře (1998), 4 pokoje (2000) a Bez obalu (2001).
2003 - První hoře natáčí a vlastním nákladem vydává debutové album Na úpatí.
2006 - Druhé album Commedia dell´arte vychází u pražského labelu Black Point music. Kapela se "stěhuje" do Prahy a ustaluje se ve složení kytara, zpěv, akordeon, bicí, basa, klávesy a elektronické samply. Pracuje na specifické podobě živých vystoupení, která jsou vyhlášená překypující energií, pohybem a divadelními prvky v čele s postavou klauna - akordeonisty.
2007 - První hoře vystupuje na četných letních festivalech (Eurotrialog Mikulov atd.) i po klubech, získává své stálé publikum, oceňující netradiční a energický přístup k hudbě.
2008 - Třetí deska Lamento vychází na podzim znovu u labelu Black Point. Nahrávka sklízí až neuvěřitelně dobrou odezvu ve všech možných médiích, mnohokrát je označena za desku roku. První hoře odehraje sérii koncertů společně s legendárními Už jsme doma, vystoupí také po boku kapely Znouzecnost.
2009 - Lamento získává cenu Anděl za nejlepší rockovou desku roku 2008 a třetí místo v nezávislé anketě Břitva. První hoře vystupuje v pořadech Hitoár na iDNES TV a Madhouse na TV Óčko, do médií se dostávají klipy "Naruby" a "Otčenáš". Vychází řada rozhovorů s kapelou (např. tištěný i internetový Houser, Abyss, Musiczone, Deníky Bohemia, Rock and Pop 5/2009...).
2010 - Celorepublikové jarní turné Kult hyeny s kultovní crossoverovou Insanií. Účast na letních festivalech (Brutal Assault, Poličské Rockoupání, Lebeda festival, Kavčák, Festival bez hvězd, Kramle, aj.). První hoře je zastupováno hudební agenturou Kontra Production. Kromě častého koncertování se kapela v druhé polovině roku soustředí na natáčení a mixáž nové desky. V prosinci jako předzvěst vychází neprodejné promo EP se třemi skladbami.
2011 - Nová deska Club Silencio vychází 14. 4. První hoře odehraje řadu velkých letních festivalů (Colours of Ostrava, Benátská noc, Basinfirefest aj.). V listopadu kapela získává publicistickou cenu
Břitva za Album desetiletí („Lamento“ 2008). Ke skladbám z Clubu Silencio je udělána série nových videoklipů.
2012 - Příprava páté řadové desky ve studiu Šopa Standy Valáška a Entlaabu páně Bertráma. Jako ochutnávka vycházejí singly "Ikare!" a "Němohra". Světlo světa také zří reedice dlouho vyprodaného debutního alba Na úpatí.
2013 - PH se objevili na řadě festivalů jako např. Útulek fest, Vlčkovice fest, Festival Pecka, Kuba fest nebo Banát (v Rumunsku). V druhé půli roku vyráží na "15 let za scénou tour", kdy vystoupili v mnoha klubech včetně Paláce Akropolis, kde se za účasti Maracash Orchestra pokřtila pátá řadová deska Imaginarium. Zde je též poprvé prezentován klip ke skladbě Absurdistán.
2014 - PH vystupují na festivalech Zámostí, Cihelna vystupovat!, United Islands, MišMaš párty, Colours Of Ostrava, Povaleč, Brutal Assault nebo Banát (v Rumunsku) a několika klubových akcích. Po roce si opět zahráli v Paláci Akropolis společně se spřízněnými Už jsme doma.
2015 - První hoře začíná skládat materiál na další řadovou desku...
Současné složení:
Milan Urza - kytara, zpěv, texty
Rajs (ex-Bertrám) - klávesy, zpěv, programming
Pan Klaun I. - akordeon
Pan Medák - bicí
Pan Jiří - baskytara
Bývalí členové:
Mirek Paška (Pan Domácí) - bicí, Ondra Hübner - baskytara, Monika Devátá - flétna
Výběr z recenzí na album "Lamento":
MusicZone :: Musicserver :: Houser :: Abyss :: Muzikus :: Fobia :: Golias :: Hrachovka :: rockmag.cz :: Payo UG webzine :: Metalopolis
Rozhovory:
Abyss :: Houser :: Musiczone :: Deníky Bohemia
::"Hudební zážitky 2008" : Abyss
Reporty z koncertu:
Abyss :: Music:Pioneer :: Denik.cz
Z tištěných médií:
Rock & Pop (12/2008), Michal Husák:
Krok, který alternativní sdružení První hoře udělalo od minulé desky „Commedia dell´arte“, je přirozený a zdánlivě jen dílčí, přesto
novinka Lamento působí o poznání zraleji a úderněji (a nejen po zvukové stránce). Kdesi na pozadí jsou pořád zřetelně cítit Už jsme doma, ale „emancipační proces“ zdárně postupuje. Čtveřice čím dál šikovněji usměrňuje své „hysterické“
běsnění a spalující proud energie. Písně jsou úžasně pestré, tempově i skladatelsky nevyzpytatelné, natlakované vnitřní dynamikou, ale také maximálně chytlavé. Leckdo by se při všech těch výletech od syrového alternativního rocku k jazzu, metalu,
elektronice, popu nebo jakési šílené formě šansonu mohl ztratit. Ne tak První hoře. Čtveřice exceluje v přirozeně prorostlém propletenci žánrů, který je neskonale zábavný na poslech a zároveň je živnou půdou pro masivní nápory emocí. Kapela si
vždycky potrpěla na „těžká témata“, všechen ten patos a osudová naléhavost ale s muzikou ideálně poeticky souzní. Čímž se také dostáváme k neobyčejným textům, další složce, které se vyplatí věnovat důkladnou pozornost. Dojem kazí snad jen
poněkud provinční kvalita zvuku. Přesto si letos na domácí scéně lepší desku momentálně nevybavím. 4/5
Instinkt (45/2008), Josef Rauvolf:
S kapelou jako je První hoře je to docela zábavné – rozkročena mezi ostré nasazení punkové klasiky na straně jedné, a složitější komposice, jak je u nás známe například od teplických Už jsme doma, ale také třeba od Topolových Psích vojáků, anebo od současného Davida Kollera (a příkladů bychom mohli uvádět více), vzpírá se zařazení na první poslech. Což samozřejmě není ke škodě, naopak. A tak v momentě, kdy se necháme strhnout smrští kytar a bicích a expresivního zpěvu, přijde sprcha v podobě akustické pasáže či akordeonu jako ze zakouřené hospody. První hoře s kontrasty umí pracovat, stejně jako s citacemi, když například v písni Naruby parafrázuje Chačaturjanův Šavlový tanec nebo ve Stereofonii 3, kdy slyšíme jakési divné techno. „Všechny cesty vedou jinam a v řece končí všechny mosty,“ zpívá se v jedné písni, pro hudbu výtečného alba to však neplatí. Ještě jedna věc zaslouží připomenutí: První hoře, ač by se to mohlo zdát, není žádný akademický výpotek podle formulky „inteligentní vypalovačky“ – ne, vše je zde upřímné a živé. A to se hodně počítá.