Domluvil jsem se s Fredem ze SMASHED FACE na rozhovoru a na jeho vlastní přání jsme udělali online rozhovor, ve kterém jsme rozebrali jeho úplné počátky v kapele
SMASHED FACE, kapelu SMASHED FACE a vše okolo ní, názory na společenské problematické témata, českou hudební scénu, zkušenosti z tour a spousta dalšího. Jedná se o opravdu nadupaný rozhovor, kde jsme ničím ani trochu nešetřili.
SMASHED FACE je česká death-alternative kapela, která si za svých krásných 10 let vybudovala celkem slušné jméno nejen na české metalové scéně. Mají za sebou už nespočetně živých vystoupení, včetně 5 evropských tour po boku WASTEFORM a INSIDIOUS
DECREPANCY, DATURA, MY AUTUMN nebo EASE OF DISGUST. V roce 2006 si také zahráli na festivalech jako je OBSCENE EXTREME a BRUTAL ASSAULT. Během své doby stihli vydat 3 plnohodnotná alba, 1 EP a jedno demo.
(rozhovor je v originálním znění, případné gramatické chyby nám prosím odpusťte, psali jsme to dlouho do noci a né vše se nám povelo uhlídat, popř opravit)
Tak začneme a vezmeme to hned od úplného počátku. V kolika letech jsi začal zpívat a kdy tě napadlo, že by jsi mohl fungovat v nějaké kapele?
Zpívat jsem začal snad ve svých 17ti letech (takže poměrně dost pozdě), kdy jsem byl nucen z pozice managera sáhnout po mikrofonu a vlastně oboje mi zůstalo až do teď. Představy o vlastní kapele sahají až hluboko do minulosti, když jsem si začal
uvědomovat hudbu jako takovou a nemalé zalíbení v ní :). Letos je to tedy 10 let, co jsem součástí hudebního byznysu jako člen kapely :D.
Takže jsi ještě před svou vokálovou kariérou začínal jako manažer? Mohl by jsi prozradit, co to bylo za kapelu? Předpokládám, že ta kapela tě poté donutila ujmout se mikrofonu, nebo to byla jiná
kapela?
Tenkrát jsem viděl SMASHED FACE (ještě pod jiným názvem) u nás na koncertě a chtěl jsem jim trochu pomoci díky mým kontaktům. Měl jsem ovšem nějaké požadavky, mezi kterými byla i jiná barva zpěvu. Bylo mi řečeno doslova: tak si to zkus sám. A od té
doby si hraju na zpěv :D.
Abych si v tom udělal jasno, tvé kontakty byli tenkrát co? TO jsi už pracoval pro OBSCURE? Nebo si měl pouze nějaké dobré známosti? A když jsme u té historie, mohl by jsi nám prozradit předešlé jméno SMASHED
FACE?
Ale vůbec. U OBSCURE jsem teprve dva roky, takže to bylo ještě v době, kdy jsem začal vydávat svůj první zine SCHIZOPHRENIA - klasika xerox, dopisy, mazání známek - prostě ten prazákladní oldskůl masakr. Tenkrát jsem si začal budovat kontakty, které se
samozřejmě sháněly stokrát obtížněji a pomaleji, než dnes, ale jsem za tuhle prošlapanou cestičku vděčnej - je to kus metalové historie, kterou jsem pomáhal budovat. Co se týče bývalého názvu SF, těch bylo ve skutečnosti více, ale v podstatě neměli žádnou
hodnotu z dnešního pohledu...
O tom zinu jsem už něco málo slyšel, funguje ještě v dnešní době, nebo už je to pouze historie? Musel to být hodně dobrý masakr, to jsi měl asi o dost větší náklady, než kdejaký webzin, kdterý dnes povětšinou spíš těží na reklamách ne? Přece
jen, jsou to zkušenosti, které si nikde nekoupíš, že? A myslím, že tuto zkušenost ti spousta z nás může tiše jen "závidět".
Ono je to v podstatě dost obtížné vysvětlovat někomu, kdo to nezažil. Tenkrát ty ziny byly takovým UG ekvivalentem tištěným časopisům a neprofesionální zpracování bylo vykompenzováno neuvěřitelnou dávkou nadšení, zápalu pro věc, touze pomoct kapelám či
labelům, touhou být součastí něčeho takového jako tenkrát UG byl. Ono se to zdá jako vyprávění z jiného světa, ale je to tak. Tenkrát jsem to všechno mastil ve Wordu a když dneska ukážu grafikům, co všechno jsem dokázal v tomhle xindlu nasázet, nevěřícně
kroutí hlavou.
Tenkrát ještě dost frčely psací stroje, internet měl málo kdo (vytáčení přes telefon ), počítače to samý - prostě středověk jak kurva . Ten časák a pak mnoho dalších tištěných, do kterých jsem psal (Antitrend, Payo, Pray & Keep Quiet, Killed By
Noise, Inqizitor…) je dávno v pánu, jediný kdo přežil, je PAŘÁT a dost nepravidelní METAL BREATH či IN DEED HELL, z HC pak HLUBOKÁ ORBA. A pochopitelně ty náklady byly nechutný. Chodil jsem kopírovat k máti do práce a nejednou jsem zavařil kopírku, jindy
vyčerpal zásoby toneru. Tohle dneska všechno odpadá, protože vše si můžeš postavit na netu. Ale nic z toho nemá tu duši, co ziny dříve. Proto taky jediný, co čtu, tak jsou tištěná média, na internetu skouknu jen newsky, hodnocení recenzí, případně kdo co
píše o mých kapelách. Na víc není čas a ani chuť zírat do monitoru.
To je zajímavé, když se z aktivního redaktora vyvine zpěvák. Je to dosti zajímavá informace, docela tě i chápu a tak trochu mě mrzí, že jsem si ty časy neprožil. Tenkrát to
bylo určitě o něčem jiném, žel bohu já v té době tahal kačenku za provázek. Vrátíme se zpět ke kapele, když jsi nastoupil do Smashed Face, jak se to všechno vyvýjelo, změnil se ihned název, nebo jste
fungovali pod jiným jménem a to se změnilo až časem?
V podstatě veškeré změny přišly s mým nástupem. Měl jsem celkem jasnou představu, jak by to mělo vypadat a jak by to šlo dělat, což samozřejmě nepadlo hned na úrodnou půdu a musel jsem o své postavení v kapele dost težce bojovat (no copak se sluší, že
malej fakan bude poučovat starý kousky, i kdyby měl pravdu sebevíc? :D). Postupem času se věci začaly hýbat, měnila se sestava, vyvíjel hudební záběr atd. Prostě nic zajímavého :).
To si nemyslím, mě to třeba zajímá. Když jsi se zmínil o té představě, ta představa byla tenkrát taková, v jaké fungujete dnes, nebo k tomu
jste se časem dopracovali? Vcelku by mě zajímalo, jakou představu, takový "fakan" před takovou dobou mohl mít. :)
Tím fakanem jsem myslel čistě organizační věci - tj. koncerty, pořádání vlastních akcí, promo, reklama atd. Prostě bylo těžké svoje myšlenky protlačit tam, kde o tomhle nikdy neslyšeli. Představou jsem myslel spíš hudební směřování. Když jsem přišel do
kapely, byl to takovej thrash death…, avšak má představa se začala naplňovat až s příchodem Patrika a udeřením na tvrdší notu, protože já od začátku snil o hodně brutální kapele a když se podívám dnes, jsem víc než hrdej, že jsem SF tak daleko dokopal
:).
Rozhodně máš být na co hrdý, myslím si, že SF patří už mezi ty TOP kapely na tvrdší
hudební scéně. Probrali jsme lehkou minulost, co se týče současnosti, máte jako poslední CD
„Misanthropocentric.“ Jaké jsou ohlasy od tohoto cd a co vy, jste s tím výtvorem na 100% spokojeni, nebo jste názoru, že to
mohlo být ještě lepší?
Vždy to může být lepší :). Ale myslím, že málokdo má u nás takovej masivní zvuk, tak nabušený texty a tak drahej obal :D :D :D. Popravdě řečeno, reakce jsem čekal asi trochu lepší - vymáčkli jsme ze sebe maximum, potili krev a udělali matroš, kterej
může ČR reprezentovat v zahraničí, ale jak je vidět, našemu nepřejícímu národu se jen tak nezavděčíš :).
Co myslíš tím, nezavděčíš?
Už jsem to někde psal… Dokud jsme vydávali desky s nezajímavým death metalem, nikdo nás neřešil. Konečně přijdem s nabušeným matrošem a hned je každej odborník a největší kritik.
Což to máš asi v něčem pravdu, ale přece jen, kritika v rozumné míře je potřeba ne? Nemyslím si, že by vaše CD byl nějaký shit a co se týče bookletu, dovolím si říct, že je to český nadprůměr. Těžko říct, co by
čeští fanoušci chtěli ještě víc...
Samozřejmě! Otázka je, proč se kritika neobjevila v době, kdy to bylo opravdu potřeba :D.
Ještě k vašemu CD, mohl by jsi trochu shrnout, pro ty rádoby fanoušky, co všechno raději stáhnou. Kolik na takovém 1Ks CD vyděláte? Pokud se nepletu, tak dnes kapely svá CD dávají dost silně pod cenou, protože
jinak by je asi nikdo ani nekoupil ne?
Kdybych do toho měl započítat náklady na studio a artwork, tak zřejmě opravdu budem v záporných hodnotách :D. My se na ty, co stahují, nezlobíme. Udělali jsme CD natolik atraktivní, aby mělo smysl si ho pořídit, víc už udělat asi nemůžeme :).
Kdo dává dohromady texty a o čem vaše texty hlavně bývají?
Texty píše náš kamarád Petr Pádivý, který je tématicky naladěn na stejnou anti-human notu, takže není co řešit. Ony jsou hodně metaforické, takže si tam každý najde vlastní iterpretaci, ale aby se moc nevzdálil původní myšlence, je pod každým textem
ještě komentář autora.
Aha, kecáte mu do toho taky někdy, nebo mu nechávávte čistě volnou ruku? A pokud jsem si dobře všiml, tak vše máte v AJ, neuvažovali jste také o CZ skladbách?
Zpívám výhradně ENG, ale texty jsou pro našince v bookletu i v CZ verzi, aby vyniklo jejich básnické zpracování, zatímco ENG překlad se celý rýmuje! Většinou mu do toho nekecáme, protože pokaždé příjde s něčím, co je lepší, než by vymyslel kdokoli z
nás. Na začátku si jen proberem téma, případně příběh a pojintu a dál je to na něm. Co se týče zasahování do textu, tak jde jen o kosmetické úpravy kvůli aranžím, ale i tak to je jen zlomeček.
A češtinu jste nikdy nezkoušeli? Nemyslíš si, že by to stálo za zkoušku? Není to tak trochu škoda, že většina CZ kapel zpívá v AJ jazyce, jsou tu přece kapely, které dokážou i v CJ a zní to taky víc než dobře.
Češtinu jsme měli v SF úplně na začátku, ale tu jsem hned vymýtil, protože jsem stále přesvědčen, že ČJ zní v metalové muzice dost agro. Sice je mrak kapel, které v moderní hudbě používají rodný jazyk a zní to exoticky a parádně, ale u CZ kapel se
neustále vkrádá na mysl takový ten pocit kluků z Horní Dolní. Já osobně miluju češtinu v melodických a emotivních věcech - viz AGNUS DEI, ION AT AN, PALADRAN či DARK GAMBALE, ale opravdu málokdo tímto jazykem vládne natolik aby to znělo dobře.
Přejděme trochu dál, jak jste na tom s novým materiálem, pracujete už nějakých novinkách, nebo si teď dáváte voraz a pilujete na
koncerty?
Tak nějak pozvolna dáváme dokupy nápady pro nové věci, trochu koketujeme s novými technologiemi, tak se to trochu vleče. Ale nikam nespěcháme a novou desku propagujeme především koncertně.
Co koncerty, máte toho teď hodně, nebo se kopete do zadku?
Koncertů máme požehnaně, snažíme se hrát co nejvíc. Kolem 60ti koncertů ročně dáme, což je fajn.
To vám může spousta CZ kapel závidět. Jak se k těm koncertům dostáváte, ozývají se vám pořadatelé sami, nebo se taky někam zkoušíte procpat?
Je to kombinace obojího. Dneska nikdo na nikoho nečeká, takže kapela nebo její management musejí vynaložit dost úsilí na to, aby se co nejvíc hrálo, ale zároveň to podporovat jistou mediální pozorností, komunikací s fans atd. Je to v podstatě živý
organizmus, o který musíš souvisle pečovat. Žádná prdel :D.
To ti i věřím, je vcelku dost zarážející (v dobrém slova smyslu), že vy jste celkem dlouho fungující a známá kapela a přesto jezdíte neustále za cesťáky, což
jsou na prosto minimální náklady, které pokryjí většinou jenom náklady na benzín, ne? Proč to tak máte? Nebudu jmenovat, ale znám i kapely, které na CZ scéně nejsou ani 2
roky a už si říkají cestu plus něco navíc. Určitý lidi - org - mají i tak zlé zkušenosti, že jim "narostli nosy" a vybírají si už i v jaký čas budou hrát... Vcelku mě to překvapilo, jaké
ceny si říkáte. Myslíš si, že by jste si nemohli dovolit říkat víc?
Tohle je otázka na tři odpoledne. Pokud mám mluvit za sebe, pro nás je nejdůležitější hraní, ne rejžování peněz, takže radši budem jezdit za náklady než se bít doma v prsa, za jakou že sumu to jezdíme, ale při tom sedíme doma na prdeli. Ale ano,
souhlasím s tebou, že jsme hrubě nedoceněným artiklem…, třeba to bude nakonec naše přednost :D. Téma krátké trvání kapely vs. vysoké cesťáky vs. nosy nahoru je kapitola sama pro sebe a opravdu hodně smutné téma. Divil by ses kolik kapel u nás (v ČR na to
snad máme precedens) je absolutně bez soudnosti a během krátké chvíle se z nich stávají hvězdy s nepochopitelnýma podmínkama. Většinou takovéhle rychlokvašky neustojí velikost vlastního ega a kapela jde brzy do hajzlu. Já sám za sebe se řídím na scéně pár
kritérii, které mi pomáhají přežít i v době mamonu, závisti, vrážení nožů do zad, jsou to: pokora, soudnost, skromnost a celé to podtrhuji láskou k muzice na prvním místě.
Je pro vás nejdůležitější hraní a ne peníze, tak to má myslím být. Když jezdíte za tak málo, tak jsi říkal, že máte i spoustu koncertů. Docela by mě zajímalo, za tu
dobu hraní, s jakou kapelou byla pro vás opravdu čest s ní hrát na jednom podiu?
To je težké říct, snažíme si užít každý koncert a vážíme si všech pozvání. Jak psal AGATHOCLES - Kill Your Idol, takže asi moc neprožíváme hraní s velkýma kapelama (většinou maj support stejně u prdele), spíše si pak vážíme přátelství, která mohou
vzniknout, za všechny bych jmenoval MY AUTUMN, INHATRED, EASE OF DISGUST, WFAHM, Max z DESPISED ICON, Alan z JOB FOR A COWBOY. Pochopitelně si ceníme opravdových přátelství i na CZ scéně. Ale kdybych měl odpovědět na tvou otázku, prdel jsme měli staženou
z koncertů s ORIGIN, CRYPTOPSY, NAPALM DEATH a dalších :).
Známá jména, čest vystoupit vedle NAPALM DEATH apod., by mě zajímalo, jestli jste s nimi aspoň pořádně pokecali a byli ochotní vás třeba nějak pochválit,
poradit, či absolutní nezájem, jak jsi zmiňoval výše?
Tohle není asi vhodnej koncert pro analýzu headlinera, protože když jsme přijeli, tak zrovna měli zvukovku, my pak celý koncert otevírali a hned se po našem setu vraceli domů, kde jsme ten večer pořádali vlastní koncert :D, takže jak vidíš, na
vybavování nebyl čas.
Co se týče MY AUTUMN, měli jste s nimi evropské tour, jak by si jej mohl českým fans zhodnotit, zkritizovat, srovnat s akcemi na domácí scéně?
Vzhledem k tomu, že jsme si celé tour bookovali sami, nenarazili jsme na žádné extra špeky, takže vesměs všechno podobné našemu domácímu standardu, plus / mínus. Ale tohle jsme zatím zažili asi na všech tour, takže ta Evropa je hodně podobná. Snad jen
s tím, že my blbci v ČR jsme ochotní pomoct kde komu, zatímco my aby jsme se pomoci div ne doprošovali - taková je zkušenost především z letoška.
Mohl by jsi trošku upřesnit to doprošování, v čem konkrétně?
Ono to není doprošování v pravém slova smyslu, ale když vezmeš tu CZ ochotu a vstřícnost mnohdy k naprosto nesmyslným kapelám a srovnáš to za jakých podmínek občas musíš kývnout, abys vůbec ten večer hrál, tak to tak vážně nakonec vypadá. Chci říct, že
západ to má tak, že všechny schopnější agentury pochopitelně věnují čas do koncertů kapel, na kterých můžou i něco vydělat, než aby svou energii investovali do neznámých spolků, byť sebekvalitnějších. Mám tím namysli, že čím dál víc je z toho byznys a
stále méně podpora, ochota pomoct. Což je vlastně na druhou stranu nikterak překvapující jev...
Což je celkem blbá věc, jelikož takhle nedostávají nově vznikající kapely velké šance a i přesto, že mají talent, tak po krátkém čase skončí. Obáváš se toho, že to tak dopadne i v CR, nebo si myslíš, že tu jsou
lidi, kteří tuhle scénu drží tak nějak v tom "srdcovním" duchu a nikoliv a kapitálovém?
Nebojím se toho vůbec a to z jednoduchého důvodu - pořád bude dost srdcařů, kteří tu scénu budou držet nad vodou, kteří budou hrát za suchý z nosa, chodit na koncerty, kupovat nahrávky a podporovat kapely…, zkrátka žít muzikou. Tyhle nepříznivý
podmínky jsou zkrátka jen síto pro lidi, co nemaj dostatečnou vůli nebo to nemyslí vážně - dodnes si pamatuju památnou větu z jednoho rozhovoru z nejmenovanou true black metalovou kapelou (a řídím se tím dodnes): Jen čas ukáže, kdo to jak myslel! Jinými
slovy tímhle sítem propadnou všichni ti pozéři, trendaři, přiživovači a paraziti, kteří prostě jen nejsou schopni zatnout zuby a něco udělat. Na druhé straně barikády stojí pár skutečně talentovaných kapel, ke kterým si lidé cestu najdou právě pro tu
kvalitu nebo vyjímečnost, všichni ostatní musí tvrdě makat!
A pod to bych se i podepsal. Když jsem u tohoto tématu, je celkem dost kritizována česká metal/hc scéna, že ty domácí kapely stojí za velké ho**o, jakého jsi názoru? Myslíš si, že nejsou kvalitní cz
kapely?
No záleží z jakého úhlu pohledu to bereš. Dle mě je tu x nadějných, talentovaných i zajímavých kapel, které však sotva obstojí v celosvětové konkurenci a protože většinou nemají ambice / prostředky / kontakty (nebo kombinaci všeho), tak většinou nemaj
ani nárok se někam dál dostat. Rád bych se pletl.
A v čem bys shledal problém, že ty nadějné kapely nemají např nějaké dobré kontakty, myslíš si, že je to v lenosti kapel, nebo jenom z nezájmu druhé strany, agentury
atd.?
Tohle je hodně komplexní otázka, tak ji zkusím nějak smysluplně rozebrat. Vemu to od konce - nebudeme si nalhávat, v ČR nejsou agentury, který by měli pod sebou kapely a někam je tlačili pomáhali - je tu sice pár agentur, ale to jsou většinou krycí
jména pro pořadatelskou činnost vlastní kapely, realizaci koncertů z dlouhé chvíle či honění trika a balení scene štětek. Takže nic jako opravdový management či support kapel tady nemáme, čož oproti zahraničí dost znatelná ztráta. Další věc je spokojení
se s málem - spoustě kapel stačí hrát pro pár kámošů, pár koncertů ročně a když ne, stejně jsou to jen ty stejný místa po ČR bez nějakého znatelného přesahu do zahraničí. S tím souvisí potřeba si uvědomit, že kvalitní hudba je jen základ, jen zlomek tý
obrovský mozaiky. Je to sice smutný, ale stejně důležitým prvkem je management a kontakty - bez toho je kapela odsouzena být jen lokální kutálkou, maximálně platit za borce v okresním přeboru. Následují věci jako kvalitní aparát, něco v čem ho dovezou,
merch, servis fanouškům atd atd. Takže je to prostě komplexní problém, u kterého jedno souvisí s druhým a dokavaď si to kapely neuvědomí, nevidím to do budoucna moc růžově.
Ty, ale máš nějakou svou booking agenturu, přesněji Emoceans booking, nenapadlo tě něco takového rozjet, když v CR ještě nic takového
ne-existuje? Nebo to máš jenom pro svou vlastní potřebu? Co se týče vás, tak vy se evidentně hodně snažíte dostat i za hranice a jak je vidno, máte
vcelku i úspěch, máte nějaké slušné ohlasy ze zahraničí po těch tour, co jste již měli?
V našem případě je to právě to krycí jméno, pod kterým sem tam pozvem nějakou zahraniční kapelu. Energie a čas je však sotva na mé dvě vlastní, takže nehrozí, že bych rozjel ještě nějaký servis nota bene pro kapely, co si to ani nezaslouží :D. Ohlasy
ze zahraničí jsou poplatné situaci na scéně, někde tě lidi nosej na rukách, jinde sotva zatleskaj, takže to berem tak, jaká je realita.
Čili to berete "sportovně?:) Ještě se vrátím k tomu tour, měli jste nedávno tourné s Eas Of Dsgust. Na profilu BZ bylo možno
k dočtení, že jste zažili, něco, co by vám jen tak někdo neuvěřil. Mohl by jsi se s tím svěřit, o co šlo?:)
Sportovně berem všechno a vždy, jinak bych už visel. Na tom tour šlo o to, že se sralo vše co mohlo a to už od prvního dne: odpálenej zesilovač, rozbitá hlava řidiče, odřený celý bok půjčenýho auta, turbo v hajzlu u téhož auta, zlomená noha řidiče,
spojka v prdeli u vyměněného auta, zapomenuté stage bannery v Bruselu, zlomená ruka pořadatele v Holandsku, zásah sekuritní služby tamtéž… no prostě každej večer se něco našlo, aby jsme nevyšli ze cviku. Ale tak přežili jsme a to je hlavní :D.
Hele, působíš taky v Obscure promotion, zajímalo by nás, jak vnímáš pomyslnou fanouškovskou rivalitu mezi Oefem a BAčkem? popř. to, že se občas nespokojení návštevníci BA
ohánějí srovnáním se zahraničními festivaly, hlavně v Německu?
Podle mě tady žádná rivalita není, každý si vybere to své dle dlouhodobé či aktuální chuti nebo v lepším případě navštíví oboje. Obecně se dá říct, že pro true OEF fans je BA moc profi, komerční nebo málo extrémní, v opačném případě je OEF moc punk
atd. Nezavděčíš se všem, takže každému co jeho jest :).
Nevím, jestli je to vhodná otázka, ale vyjebal s váma už někdo, takovým způsobem, že jste ho doslova proklínali, někdo, kdo vám podrazil nohy?
Tak stali se nám nejrůznější věci a často by člověk radši sáhnul po fackách, než bonzování v rozhovorech, ale my jsme diplomatická kapela, takže tyhle křivdy, jejichž zveřejnění by stejně jen plodily zlou krev, pomluvy a lži, si necháme pro sebe.
To naprosto chápu a tak by to, si myslím, mělo i být. I když je fakt, že někdy není na škodu, aby se lidi občas o někom něco dozvěděli, když nejedná férově, samozřejmě s mírou.
Ono to v podstatě nemá smysl, protože druhá strana to většinou popře, takže tohle handrkování, domáhání se svých práv či poukazování na nepravosti stejně nikam nevede.
Ještě se tě zeptám, nedávno spatřil světlo světa dokument "Hardcore is more than music," jestli jsi ho viděl. Je to dokument, který se zabývá tzv infiltrací nácků do hardcore scény, osobně by mě zajímalo, co si o tomto dokumentu myslíš a jak se
na tento "trend" - infiltrace nácků - dívá vaše kapela, popř zda se vám také stalo, že na váš koncert někdy takovýto lidi přišli, příp. zkušenosti?
Ten dokument je super věc, ale nemyslím si, že by kvůli němu fášci přestali poslouchat hardcore, i když je to samozřejmě víc, než se neozvat vůbec. Na koncertech se všeobecně tyhle lidi pohybují, ale kolikrát je ani nepoznáš a pokud někdo příjde na
akci v triku Steinar…, tak co? Vyvést ho ven jen kvůli oblečení. Celkem účinné se mi zdá opatření na Obscure koncertech, kde to máme podchycený a snažíme se zamezit prokazatelně aktivním NS členům vstup na naše koncerty. Jinak SF se naprosto distancuje od
jakékoli politické aktivity, ale samozřejmě vždy podpoříme GNWP činnost, kdykoli dostaneme příležitost.
Psal jsi, že se distancujete od jakékoliv politické aktivity, ale přece jen, co ochrana živ. prostředí vs. lidi? Viz nedávno zmiňovaný případ, že farmáři v amazonských pralesech můžou opět těžit vzácné pralesy
(dřevo), jak se jim zlíbí. Pokud se nepletu, na FB profilu jste nahodili celkem kritickou zprávu, vůči tomuto kroku, dokonce máte i k takovýmto lidem dosti zajímavý text. Není to přece jen už tak trochu politická aktivita? Né, že bych byl proti ní, to
právě naopak! Inu, jaký na tento společenský problém máte pohled?
Ochrana životního prostředí je přece něco zcela jiného než politická angažovanost, i když to klidně může jít ruku v ruce. A ano, máme hodně kritický pohled na toto téma, podporujeme všemi deseti boj proti lidské bezohlednosti a díky každému radikálnímu
hnutí jako jsou třeba Sea Shepards (podporovaní třeba i kapelou GOJIRA), kteří dávno pochopili, že je potřeba udělat víc než se hrdě bít v prsa na demonstracích. Když se kácí les, létají třísky a tady je potřeba sekat zatraceně hluboko!
Svým způsobem, je už toto taky politika. Tím nechci říct, že se mi to nelíbí, právě naopak. V tomto směru s vámi naprosto souhlasím a podporuji vás - víceméně, je to jeden z
dalších faktorů, kterým se mi vaše kapela dosti zamlouvá - pokud neberu v potaz ten hudební. Jste v tomto směru boje i jinak aktivní, mimo hudební tvorbu?
Pokud chceš slovíčkařit, tak co dnes v konečném důsledku nesouvisí s politikou, že? Na otázku naší aktivity v ekologické sféře se nás ptali hlavně dřív a já musím říst stále to stejné: nejde dělat obě věci pořádně, hudba nás vytěžuje víc, než je
zdrávo, takže žádnou opravdovou aktivitu krom třídění odpadu, vegetariánství nebo verbování lidí a dělání osvěty, neprovozujeme. Říkám bohužel, a do jisté míry to může působit jako pokrytectví nebo póza, ale čas je neúprosný nepřítel, takže to skloubit
opravdu nejde. Jako útěchu beru to, že až jednou skončím s hraním, zaručeně se pustím do nějakého eko-odboje :).
Já tím nechtěl říct, že když někdo nestojí před stromem připoutanej 30ti řetězy, tak nemůže být člověk aktivní v boji proti tomuto svinstvu. Je fajn, když si lidé vůbec
takovéto problémy uvědomují a snaží se, alespoň to minimum, které je vesměs ani nezatíží a to jest "hloupé" třídění odpadu, které vcelku znamená hodně moc. I tak se dá přispět k ochraně živ. prostředí, nebo si myslíš, že taková věc nestojí ani za zmínku?
Zmiňoval jsi také vegetariánství, tzn, že jste vegetariáni/vegani? Nebo jen někdo z vás?
Máš pravdu, síla této věci tkví v pověstném začnutí od sebe samotného - to by bohatě stačilo a vše by se rázem otočilo o 180°. Jenže bohužel lidi jsou pohodlný hovada, takže si oprátku utahujem kurevsky pevně. Teď jen stačí podkopnout si židli a i do
toho beztak nemáme daleko. Ano, určitě je lepší třídit odpad a sdílet osvětu než nedělat nic, ale dnešní svět je tak daleko za hranicemi lidskostí i zvířeckosti, že snad není jiné východisko než radikalismus, přestože dříve jsem s ním hodně nesouhlasil.
Za ty roky se v člověku nahromadí tolik žluči a nenávisti vůči vlastnímu druhu, že je potřeba ventilovat to. A pokud mám být upřímný, lidský život není nic, čeho bych si moh vážit, pokud si člověk neumí vážit jiných životů. Chci říct, pokud například
vyjede verlybářská loď i přes zákaz zákonů, nevidím důvod nevzít zbraně do rukou a neudělat něco pro své svědomí.
V tom bych se s tebou i shodnul, tohle chování, nejen na rybolovech, ale všude jinde, velkochovy, jatka atd. je opravdu víc než nechutný, doslova odporný, bohužel né každý toto vidí a ví. Co třeba takové ekofarmy? Vidíš toto taky za tak špatnou
věc, jako jsou zmiňované velkochovy apod., kde se k těm zvířatům chovají opravdu nelidsky a vymrdaně? Přece jen, většinou ty zvířata na těch ekofarmách mají vcelku kvalitní a poklidný život, nebo jdeš proti jakémukoliv
chovu zvířat?
Ekofarmy by měly zohledňovat to slůvko eko, takže předpokládám, že tam by to mělo vypadat o poznání líp jak ve velkochovech.
To nepochybně, čili, když to tak opravdu je, tak nemáš námitky?
Ne, stejně jako k chovu doma - víš, co to zvíře žere, jak se má, že má pokud možno tu nejlepší péči, není stresované a utisková jako ve velkochovech a i ten konec mu můžeš zabezpečit poměrně rychle, bezbolestně.
Frede já ti moc děkuji za tak moc nabitý rozhovor a chtěl by jsi na závěr něco vzkázat našim čtenářům/vašim fanouškům?
Chtěl bych poděkovat tobě a vašemu magazínu za zájem o rozhovor s námi - moc si toho vážíme, stejně jako všech, co si to přečtou nebo nás jakýmkoli způsobem podporují! Poslouchejte hodně muziky, choďte na koncerty a kupujte desky!
|