Zima - Novinky | Bandzone.cz

Zima electronica-alternative / Rakovník

Sledovat

Bandzone.cz Tip týdne

22. února 2021
Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • FUK
    Nezařazeno
  • Není kam 2021
    ON
  • Loga - 3X (Biotech)
    Nezařazeno
  • co poslouchat_live 2018
    Nezařazeno
  • NULY NOCI - 3X
    Nezařazeno
  • malej - album 2134
    Nezařazeno
  • výluka těla_live 2018
    Nezařazeno
  • hmota - album 2134
    Nezařazeno
  • výroba ženy - album 2134
    Nezařazeno
  • asta v pasti - album 2134
    Nezařazeno
  • břichem vzhůru - album 2134
    Nezařazeno
  • elektro - album elektro
    Nezařazeno
  • píď - album elektro
    Nezařazeno
  • model - album labil/labilive
    Nezařazeno
  • jméno - album elektro
    Nezařazeno
  • 2134 - album 2134
    Nezařazeno
  • měním apartmá - album labil
    Nezařazeno
  • takových už znám - album labil/labilive
    Nezařazeno
  • s jazykem v očích
    Nezařazeno
  • Na malým městě
    ON
  • UNIVERZÁLNÍ DOBRO - 3X (BIOTECH 2010)
    Nezařazeno
  • co poslouchat - album elektro
    Nezařazeno
  • aspoň jeden gram_live 2018
    Nezařazeno
  • o kousek unikát_live 2018
    Nezařazeno
  • dvěma prsty_live 2018
    Nezařazeno
  • viděl jsem lepší_live 2018
    Nezařazeno
  • pupek a strach_live 2018
    Nezařazeno
  • nula nakynula na kila_live 2018
    Nezařazeno
  • není kam_live 2018
    Nezařazeno
  • břichem vzhůru_live 2018
    Nezařazeno
  • univerzální dobro_live 2018
    Nezařazeno
  • čůrkem_live 2018
    Nezařazeno
  • 2134_live 2018
    Nezařazeno
  • Viděl jsem lepší
    ON
  • Pupek a strach
    ON
  • Nula nakynula na kila
    ON
  • O kousek unikát
    2.0
  • Dvěma prsty
    2.0
  • Aspoň jeden gram
    2.0
  • Čůrkem - 2134
    Nezařazeno
Účastníme se soutěže

SPARK FRESH BLOOD

ZIMA NA DNĚ: O MANIPULACI, URANU A ZIMĚ (2. část)

(Upraveno: )

druhá část rozhovoru jana lamrama s markem bradáčem

Vnímáš-li to takto, jaký je potom rozdíl mezi výrobky kapely Zima, tedy vašimi alby, která jsou též určena (v ideálním případě) k prodeji, a výrobky jiných „firem“? Jaký je rozdíl mezi vaším sofistikovaným logem 2134 (ZIMA), jež nabízíte na svém webu ke stažení, a logem Coca-Coly či MTV?

Rozdíl není žádný a zároveň je nebetyčný. Každý, kdo veřejnosti předkládá produkt, chce
zaujmout. Rozdíl ale je, zda ten produkt má prvotně sloužit výdělku hmotnému, nebo
duchovnímu (a „duchovnímu“ nemyslím nijak esotericky).
Kupříkladu limonádu firma vyrábí primárně proto, aby vydělala. Rafinovanými kampaněmi
pak všechny usilovně přesvědčuje, že nákupem jejího výrobku získáš vyšší (bezmála
duchovní) hodnotu, trend, styl.
Vznik našeho produktu – čili písně - naopak motivuje emocionální zisk. Nejdřív se chceme
uspokojit sami; že uvedeme do života něco, co předtím nebylo. V druhé linii nás naplní, když
písní oslovíme někoho dalšího. Tedy dalšího, co si ji zadarmo stáhne.
Ano, vydáváme a v podstatě za výrobní cenu nabízíme klasická CD; fyzická alba s vizuální
koncepcí, na níž nám záleží. Byť se řádově jedná o desítky disků, zájem někoho investovat
do něčeho, co může mít bez peněz, je jednoduše okouzlující. Ta chuť se sblížit takhle s naším
názorem nabírá až intimních rysů.
Hudební materiál volně ke stažení je nicméně nezadržitelným evolučním posunem. Je to
technicky nejjednodušší způsob rozmnožování. I profesionální umělci to brzy přestanou
vnímat jako ztrátu peněz. A pro nás to má i morální aspekt; my sami přece obdobně čerpáme
hudbu z celého světa.
Tenhle přístup má na nás i jaksi „osvobozující“ efekt. Náš produkt nemusí jako limonáda
chutnat co největšímu počtu lidí. Slouží především k našemu vlastnímu uspokojení
(a „uspokojení“ nemyslím nijak eroticky).
Čili, Zima vydělává tím, že oslovuje a inspiruje. Pokud někoho neosloví, nevadí; zklamání ho
nic nestálo. To by se mu s limonádou nestalo.

Na Rakovnicku ulovily vaše písně mnoho posluchačů. Myslím, že jste vedle Z Davu
(Brutus nepočítám, protože ten už nikdy nikdo nedostihne!) nejvýznamnější kapelou
regionu (Můžu-li to takto říct.), která ale sklízí ohlas často samozřejmě i za jeho hranicemi. Tys zároveň mnoho let jako novinář mapoval a komentoval (takřka všechno) kulturní dění na okrese pro týdeník RAPORT (Rakovnický porevoluční týdeník s nákladem 7000 výtisků týdně, což je na regionální tisk úctyhodný počet). Tvůj široký záběr jsem obdivoval. A zároveň jsi se v komentářích a kritikách nebál projevit názor, takže tvé recenze i glosy byly dobře rozpoznatelné, osobité. Nebylo to takovéto nemastné neslané bláto bez názoru, kterého jsou české noviny plné. Tímto přístupem sis ale musel také nadělat dost nepřátel, nebo ne? A jak vidíš rakovnickou uměleckou scénu? Je charakteristická něčím, s čím ses jinde nesetkal? Jsi v Rakovníku rád?

Díky za nadstandardní dávku komplimentů.
Nevím – stejně jako jiná povolání, i práce novináře by asi měla mít dva břehy: erudici a
svědomí. Pokud je z nich nevylívá, nemusí okolí dělit na přátele a nepřátele. A čím hlubší
koryto, čím víc peřejí stylu a tůní zkušeností, tím síla jeho řeky nabírá na intenzitě; abych
teda důkladně vyvětral své básnické střevo! (smích).
Netroufnu si hodnotit, jak mocně tekla mně. Snad se mnou aspoň nebylo sucho (smích)
. Každopádně, naplavené kmeny vždycky časem odplavou. A rakovnická scéna? Na ni
nazírám s nostalgií, shovívavostí a skepsí.
S nostalgií na rozpuk obecně nezapomenutelných 90. let. S přející shovívavostí ke všemu
a všem, co se tady i ve zcela jiné společenské situaci pořád snaží něco kulturního vytvářet.

Se skepsí potom k míře originality podstatné části zdejší produkce. Nedovedu mimo jiné
například pochopit, proč se kluci, když už teda berou do ruky nástroj, většinou snaží hrát jako
jejich tátové.
V muzice tedy ostatní česká a moravská maloměsta Rakovník nedohání ani nepředbíhá.
Prakticky v každém z nich mezi řadou tuctových najdeš aspoň jednu pozoruhodnou kapelu.
Ani v ostatních dimenzích života to tady není úplně hnědé. Ale ta zahleděnost do sebe,
ochota spokojit se s málem a zároveň všechno hanět, je vyčerpávající. Ale někdo to tu
rád mít prostě musí. Všichni nemůžou jezdit tramvají.