Zima - Novinky | Bandzone.cz

Zima electronica-alternative / Rakovník

Sledovat

Bandzone.cz Tip týdne

22. února 2021
Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • FUK
    Nezařazeno
  • Není kam 2021
    ON
  • Loga - 3X (Biotech)
    Nezařazeno
  • co poslouchat_live 2018
    Nezařazeno
  • NULY NOCI - 3X
    Nezařazeno
  • malej - album 2134
    Nezařazeno
  • výluka těla_live 2018
    Nezařazeno
  • hmota - album 2134
    Nezařazeno
  • výroba ženy - album 2134
    Nezařazeno
  • asta v pasti - album 2134
    Nezařazeno
  • břichem vzhůru - album 2134
    Nezařazeno
  • elektro - album elektro
    Nezařazeno
  • píď - album elektro
    Nezařazeno
  • model - album labil/labilive
    Nezařazeno
  • jméno - album elektro
    Nezařazeno
  • 2134 - album 2134
    Nezařazeno
  • měním apartmá - album labil
    Nezařazeno
  • takových už znám - album labil/labilive
    Nezařazeno
  • s jazykem v očích
    Nezařazeno
  • Na malým městě
    ON
  • UNIVERZÁLNÍ DOBRO - 3X (BIOTECH 2010)
    Nezařazeno
  • co poslouchat - album elektro
    Nezařazeno
  • aspoň jeden gram_live 2018
    Nezařazeno
  • o kousek unikát_live 2018
    Nezařazeno
  • dvěma prsty_live 2018
    Nezařazeno
  • viděl jsem lepší_live 2018
    Nezařazeno
  • pupek a strach_live 2018
    Nezařazeno
  • nula nakynula na kila_live 2018
    Nezařazeno
  • není kam_live 2018
    Nezařazeno
  • břichem vzhůru_live 2018
    Nezařazeno
  • univerzální dobro_live 2018
    Nezařazeno
  • čůrkem_live 2018
    Nezařazeno
  • 2134_live 2018
    Nezařazeno
  • Viděl jsem lepší
    ON
  • Pupek a strach
    ON
  • Nula nakynula na kila
    ON
  • O kousek unikát
    2.0
  • Dvěma prsty
    2.0
  • Aspoň jeden gram
    2.0
  • Čůrkem - 2134
    Nezařazeno
Účastníme se soutěže

SPARK FRESH BLOOD

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 202224273136425060718395106115122127131133135 136 137 138 139

makabrózní doom

(Upraveno: )

report z koncertu v domě osvěty v rakovníku

dům s makabrózním názvem "dům osvěty" má pro zimu až kultovní význam. chtě nechtě. a chtě nechtě tedy špetka memories.

tady jsme před 20 lety odehráli jeden z prvních, notně makabrózních koncertů a pořídili vůbec první, neméně makabrózní demo otesánek. tou dobou jsme tu pár let měli zkušebnu v podzemní šatně - spolu s tanečním orchestrem merkur (uf!). tady jsme taky švihli ruský vlajky, z nichž jsme si nechali ušít koncertní rubášky.

paxme tu pár let měli zkušebku ještě jednou; náš tehdejší bubeník michal petřík tu třeba pár let zdařile předstíral, že studuje v brně vejšku. a přes tři roky tu experimentoval s uzeninou úhledně položenou u dveří. darwin by zíral.

nebo před 12 lety jsme tu (tehdy to byla diskoška jménem club max) spáchali jedinou unplugged show, a to coby držitelé bronzu v někdejším klání o nejpopulárnější kapelu forte týdeníku raport. btw - jako cenu jsme obdrželi láhev jacka danielse. toho večera jsme si řekli, že ji otevřem, až to jednou zabalíme. furt leží někde u hluchýho v garáži, tuším.

a fůra dalších věcí, na který tu není flek. pomíjím třeba mou půlnoční polku při věnečku s babičkou, co tehdy vážila krutě přes metrák. no a teď v sobotu jsme komplet rekonstruovanej osvěťák provětrali jako vůbec první kapela. fakticky nás sice předběhlo hradní duo, ale to byla polední kolaudačka pro papaláše.

bíle vymalovanou krychli se tak logicky ještě nezdařilo úplně zvukařsky ochočit, ale bejvala to větší koule. jinak mazec - na zdi cosi jako graffiti style artwork "tanec mazec", pod pódiem jirka z lišan točí džískou, za což ho pak securiťák vytlačí ven, kolem pořadatelskýho teamu se zkušenostmi z 1. republiky. a k tomu bigbít po záruce prošlý lhůty, místní teenage punk-rock revival scum 41 a kabát revival (občanským jménem "semeno").

přísná makabróza. doom osvěty. kontext jsem se snažil umocnit premiérovým brčkem. dal jsem ho na báru z brčka vod limošky, leč metafora okolí nechala chladným.

mě naopak chladným nenechal hovor o kytarách a aparátech s angusem; vojtou burešem s ac/dc czech revival. dvaadvacetiletej abstinent milující mlíko dal licky i zvuk (žádným marshallem, nýbrž kombinací hlavy matchless a kabinetu orange!) totálně dokolenózně. winner večera, no doubt.

                                                                                                                                          » maru

ZIMA NA DNĚ: O MANIPULACI, URANU A ZIMĚ (2. část)

(Upraveno: )

druhá část rozhovoru jana lamrama s markem bradáčem

Vnímáš-li to takto, jaký je potom rozdíl mezi výrobky kapely Zima, tedy vašimi alby, která jsou též určena (v ideálním případě) k prodeji, a výrobky jiných „firem“? Jaký je rozdíl mezi vaším sofistikovaným logem 2134 (ZIMA), jež nabízíte na svém webu ke stažení, a logem Coca-Coly či MTV?

Rozdíl není žádný a zároveň je nebetyčný. Každý, kdo veřejnosti předkládá produkt, chce
zaujmout. Rozdíl ale je, zda ten produkt má prvotně sloužit výdělku hmotnému, nebo
duchovnímu (a „duchovnímu“ nemyslím nijak esotericky).
Kupříkladu limonádu firma vyrábí primárně proto, aby vydělala. Rafinovanými kampaněmi
pak všechny usilovně přesvědčuje, že nákupem jejího výrobku získáš vyšší (bezmála
duchovní) hodnotu, trend, styl.
Vznik našeho produktu – čili písně - naopak motivuje emocionální zisk. Nejdřív se chceme
uspokojit sami; že uvedeme do života něco, co předtím nebylo. V druhé linii nás naplní, když
písní oslovíme někoho dalšího. Tedy dalšího, co si ji zadarmo stáhne.
Ano, vydáváme a v podstatě za výrobní cenu nabízíme klasická CD; fyzická alba s vizuální
koncepcí, na níž nám záleží. Byť se řádově jedná o desítky disků, zájem někoho investovat
do něčeho, co může mít bez peněz, je jednoduše okouzlující. Ta chuť se sblížit takhle s naším
názorem nabírá až intimních rysů.
Hudební materiál volně ke stažení je nicméně nezadržitelným evolučním posunem. Je to
technicky nejjednodušší způsob rozmnožování. I profesionální umělci to brzy přestanou
vnímat jako ztrátu peněz. A pro nás to má i morální aspekt; my sami přece obdobně čerpáme
hudbu z celého světa.
Tenhle přístup má na nás i jaksi „osvobozující“ efekt. Náš produkt nemusí jako limonáda
chutnat co největšímu počtu lidí. Slouží především k našemu vlastnímu uspokojení
(a „uspokojení“ nemyslím nijak eroticky).
Čili, Zima vydělává tím, že oslovuje a inspiruje. Pokud někoho neosloví, nevadí; zklamání ho
nic nestálo. To by se mu s limonádou nestalo.

Na Rakovnicku ulovily vaše písně mnoho posluchačů. Myslím, že jste vedle Z Davu
(Brutus nepočítám, protože ten už nikdy nikdo nedostihne!) nejvýznamnější kapelou
regionu (Můžu-li to takto říct.), která ale sklízí ohlas často samozřejmě i za jeho hranicemi. Tys zároveň mnoho let jako novinář mapoval a komentoval (takřka všechno) kulturní dění na okrese pro týdeník RAPORT (Rakovnický porevoluční týdeník s nákladem 7000 výtisků týdně, což je na regionální tisk úctyhodný počet). Tvůj široký záběr jsem obdivoval. A zároveň jsi se v komentářích a kritikách nebál projevit názor, takže tvé recenze i glosy byly dobře rozpoznatelné, osobité. Nebylo to takovéto nemastné neslané bláto bez názoru, kterého jsou české noviny plné. Tímto přístupem sis ale musel také nadělat dost nepřátel, nebo ne? A jak vidíš rakovnickou uměleckou scénu? Je charakteristická něčím, s čím ses jinde nesetkal? Jsi v Rakovníku rád?

Díky za nadstandardní dávku komplimentů.
Nevím – stejně jako jiná povolání, i práce novináře by asi měla mít dva břehy: erudici a
svědomí. Pokud je z nich nevylívá, nemusí okolí dělit na přátele a nepřátele. A čím hlubší
koryto, čím víc peřejí stylu a tůní zkušeností, tím síla jeho řeky nabírá na intenzitě; abych
teda důkladně vyvětral své básnické střevo! (smích).
Netroufnu si hodnotit, jak mocně tekla mně. Snad se mnou aspoň nebylo sucho (smích)
. Každopádně, naplavené kmeny vždycky časem odplavou. A rakovnická scéna? Na ni
nazírám s nostalgií, shovívavostí a skepsí.
S nostalgií na rozpuk obecně nezapomenutelných 90. let. S přející shovívavostí ke všemu
a všem, co se tady i ve zcela jiné společenské situaci pořád snaží něco kulturního vytvářet.

Se skepsí potom k míře originality podstatné části zdejší produkce. Nedovedu mimo jiné
například pochopit, proč se kluci, když už teda berou do ruky nástroj, většinou snaží hrát jako
jejich tátové.
V muzice tedy ostatní česká a moravská maloměsta Rakovník nedohání ani nepředbíhá.
Prakticky v každém z nich mezi řadou tuctových najdeš aspoň jednu pozoruhodnou kapelu.
Ani v ostatních dimenzích života to tady není úplně hnědé. Ale ta zahleděnost do sebe,
ochota spokojit se s málem a zároveň všechno hanět, je vyčerpávající. Ale někdo to tu
rád mít prostě musí. Všichni nemůžou jezdit tramvají.

ZIMA NA DNĚ: O MANIPULACI, URANU A ZIMĚ (1. část)

(Upraveno: )

rozhovor jana lamrama s markem bradáčem

16. číslo 9. ročníku brněnského časopisu spodních proudů DNO, zaštítěného freemusic.cz, věnovalo obsáhlý prostor Zimě. Vedle rozhovoru s Markem Bradáčem se dvě písně Zimy – Univerzální dobro a Jméno – objevily i na přiloženém sampleru „Long Life of Underground – Vol. II“. Rozhovor vedl zpěvák a kytarista Jan Lamram.

Můžeš krátce popsat historii a vznik skupiny (Ruská) Zima, a proč před několika lety odpadlo slovo Ruská z názvu kapely?

Tvá otázka na začátek ve mně automaticky vyvolá otázku z konce každého dílu Křesla pro hosta. V bolševické éře toho pořadu se moderátorka Zdena Vařechová vždy svého hosta obligátně tázala „A jaké je vaše životní krédo?“. To křeslo & krédo se váže ke konci dětství, což se v mé blahé paměti v podstatě rovná vzniku kapely. Ani teď nevím, jestli by mě tyhle asociace měly víc rozněžnit, rozesmát nebo děsit. Myslel jsem totiž, že budeme hlavně „nastavovat zrcadlo soudobé společnosti“, abych parafrázoval obligátní hlášku kolegyně paní Zdeny, hlasatelky Marie Polákové (smích). Pod oním názvem jsme každopádně vystupovali jen asi jednu dvanáctinu naší historie. Rozloučili jsme se s ním před víc jak 18 lety krátce po koncertě v Liberci, kde nám místní punkeři za jiné životní krédo taky nastavili zrcadlo. Přitom punk to tenkrát od nás byl poměrně solidní (smích).

Bolševici nastavovali zrcadlo neustále kdekomu, a přitom jim šlo o propagandu a manipulaci, což jsou témata, jež tvé texty často pojednávají. Jenže kde najít (alespoň přibližnou) hranici mezi tím, co opravdu chci, a tím, k čemu jsem byl zmanipulován, abych chtěl. Cítíš se ty osobně manipulován? A nejsou často ony teze o manipulaci (médii, reklamou, politiky, kůrovcem, USA, EU, Íránem, uranem, vírou, pohlavím, ženami, manželkami, prací, životem...) také těžce manipulativní?

Bolševici kdekomu nenastavovali jen zrcadlo, ale hlavně nohu. To pro pořádek. Jinak, čistě technicky vzato, za manipulaci lze označit skoro cokoli. Od rodičovské výchovy po předpověď počasí. I dřív takřka nedotknutelné póly samotné existence – početí a smrt – mají čím dál větší asistenci. Přímou kontrolu zvenčí. Nikdo nežije izolovaně. Každého formuje – tedy s ním manipuluje – okolí. Našim egům samozřejmě může lichotit emocionální a rozumová investice, kterou se filtrování (dez) informací snažíme věnovat. Nicméně, čistě matematicky vzato, v míře ovlivnitelnosti jsme si velmi podobní. V ní se vzájemně lišíme míň než DNA člověka a šimpanze. Skoro pro každého je totiž ten tvůj uran stejně daleko jako Neptun. Upřímně, kdo se kvůli získání zcela objektivních informací hluboce ponoří do analýzy problematiky uranu? A pokud ano, co když ho půli vědeckého studia napadne kůrovec nebo manželka? (smích) Pro většinu je zkrátka praktičtější, nechat se v relativním fyzickém a hmotném bezpečí táhnout po kolejích jako vagóny. Neriskovat. Přijímat, přejímat a předávat. A neustále neřešit, zda je to fakt pravda. Vždyť mě to bezprostředně neohrožuje. Vždyť z toho koukají jen starosti a žádná hmotná satisfakce. A vždyť názorů – často protichůdných – je nespočet… Praktičtější to pak bohužel je i pro posunovače mínění: „Pozor, na třetí koleji přijíždí ptačí chřipka!“. Nebo „Pozor, vlak s vašimi důchody bude o 5 let opožděn!“ Nezbývá tedy, než se tou informační džunglí ostražitě brodit. Pídit se a mýlit se. A leckdy skočit někomu na špek. Natož na uran. Leckdy je ale dobré někomu na něco skočit. Díky spoustě pozitivních manipulací se (minimálně ta západní) polokoule má tak dobře jako teď.

Jako se ještě nikdy neměla.

Z principu ani nemohla! A co dnes kdo ví o včerejším „dobře“? Ono do dna vzato, i DNA je manipulací, byť nám uvědomění si toho v našem životě reálně pomůže asi jako matné povědomí o jakési vzdálené namodralé planetě naší sluneční soustavy, jak zmiňuješ. V písni Univerzální dobro z vaší poslední nahrávky 3X mimo jiné zpíváš kriticky: „Jediná verze pravdy / s prstem na knize / hrdina přináší spásu / a to všechny spojí...“ V písni Loga ze stejné nahrávky pak zazní: „Loga obrázky svatých / a ještě lepších / linie štěstí (...) od peřinek po rubáš / utkat vlákno pouto síť / hermeticky zavřít prostor snů / v kokonu šálení / že jsi účel.“ Co je to ta jediná verze pravdy? A lze vnímat kupříkladu kříž, jenž je symbolem protnutí božského a lidského aspektu existence (příznačné je, že sloužil též jako popravčí nástroj), jako reklamní logo zaměnitelné s reklamou na vložky? A nemohou naopak tato „loga“ otevírat prostor porozumění, víry a snů? Nemohou být demonstrací účelnosti vezdejšího života?

A co tuhle vznešenou debatu citlivě vyvážit pivem, buřtem a fotbalem? (smích) No nic, text Univerzálního dobra komentuje odzbrojující sebejistotu snad všech věr a všelijakých hnutí mysli, že právě ten jejich postoj je jediný správný a univerzálně dobrý pro všechny. Při jeho prosazování se takoví roznašeči dobra obvykle opírají o nějakou starou knihu a nějakou novou zbraň. A zpravidla si jsou jistí, že deklarovaná šlechetnost jejich cíle vypláchne kýble špíny, které během vymýtání „zla“ naplní. Všechna čest výjimkám, ale za snahami o vítězství „univerzálního dobra“ se přitom dosud obvykle skrývala jen nutkavá potřeba ovládat větší počet lidí a jejich majetky. Navenek ideologické hnutí si tak v principu nezadá s ambiciózním ekonomickým subjektem. Expandovat, ovládnout, profitovat a kontrolovat. Firma jen používá jiný bič či meč. A jako každý produkt, i „univerzálně dobré“ hnutí musí mít své logo. Logo prodává. Výtvarná zkratka funguje beze slov. Nadnárodně. Proto i tebou zmíněný křesťanský kříž je logo. Ale jaké logo! Nejen, že jedno z prvních a funkčně nejstarších; je to myslím nejgeniálnější logo všech dob! Znak, který sestavíš ze dvou klacíků! Slož ze dvou klacíků logo Coca-Coly! Takže ano, loga otevírají prostor porozumění, víry a snů. Ale beru to asi z druhého konce než ty. Loga nyní podle mého otevírají prostor především pro porozumění výrobku, víru v jeho nezbytnost a sen si ho pořídit. Ostatně, propracovanost mediálního marketingu se minimálně vyrovná ostatním psychologickým disciplínám. Obří firmy královsky platí přední psychologické experty za výzkum cest, jak se ještě efektivněji infiltrovat do podvědomí zákazníků. A to hlavně dětí, které jsou vůči reklamě minimálně odolné, a zároveň – ačkoli nevydělávají – představují největší kupní sílu. Zanedlouho ale ten samý tlak čeká i seniory.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 202224273136425060718395106115122127131133135 136 137 138 139