bezprostředně po nahrání alba 3X vítek s davidem oznámili záměr opustit zimu.
oficiální zveřejnění přichází až teď - po odehrání podzimního turné k desce, které jsme ještě absolvovali společně, a po bezmála třech měsících potřebných k emocionální regeneraci. silnými, bezmála rodinnými vazbami mezi členy nicméně zima výjimečná
určitě není.
rozluka proběhla v pochopitelně nikterak radostném, ale pokud možno konstruktivním a důstojném duchu.
dominantní příčinou ukončení spolupráce ze strany vítka a davida nebyl lidský ani umělecký faktor. již neúnosným se pro ně stalo časové a finanční vytížení, umocněné ještě logistickými komplikacemi. základna kapely zůstala v rakovníku, a tak za každou
aktivitou zimy david s vítkem vždy museli cestovat desítky a stovky kilometrů bez nároku na jakoukoli kompenzaci.
říká se, že nikdo není nenahraditelný. nemá cenu ale zastírat, že úloha obou v kapele byla ve značné míře nezastupitelná.
david pišvejc se nesmazatelně zapsal už jen tím, že se mnou a marcelem chmelíkem v lednu roku 1992 kapelu založil. a byl to zpočátku právě on, kdo svým instrumentálním umem povýšil tehdejší vyjukané pubertální trio na pozici
regionálně relativně respektované skupiny.

mimořádný talent david prokázal i mimo zimu (tu poprvé opustil po čtyřech letech). když na přelomu milénia odjel do seattle, prosadil se do sestav zdejších skupin acacia a batter dean, s nimiž natočil dvě desky. po návratu do evropy nahrál tři alba se skupinou twin dragons, v níž se sešel s černošským zpěvákem a baskytaristou
nathanielem petersonem (ex savoy brown či muddy waters) a italským kytaristou andreou
braido (eros ramazzotti, zucchero,marcus miller). koncertoval i s doprovodnou kapelou
zpěváka tony martina (ex black sabbath).
po odchodu bubeníka michala petříka na jaře roku 2006 se david k zimě vrátil. specifickým, výrazně technickým stylem hry obohatil dvě desky - 2134 (2007) a 3X (2010).
vítek kučera pak na zimu měl ještě markantnější vliv. a to zdaleka nejen smyslem pro osobitou melodiku syntezátorových partů.

jeho zásluhou zima prošla jednou z nejzásadnějších proměn v historii; právě on totiž kapelu nadchl pro práci s počítačem jako regulérním nástrojem. tím ovlivnil vývoj ostatních spoluhráčů a pozměnil zvuk zimy, ale taky asi navždy zcela změnil systém
tvorby a produkce kapely jako takové.
byl to zároveň vítek, který s pomocí svých ústeckých přátel začal experimentovat s tématickými projekcemi k jednotlivým písním. graficky se ostatně realizoval i na obalu desky elektro (2003).
konečně, za unikátní lze označit jeho obětavost pro kapelu. fakt, že 30. září 2009 odjel do paláce akropolis před televizní kamery na nejdůležitější koncert kariéry zimy v semifinále 1. ročníku
soutěžergm live space přímo z operačního sálu, kde právě přicházela na svět jeho prvorozená dcera ela, nepotřebuje komentář.
komentář je zbytečný i ohledně skutečnosti, že vítek s davidem napořád zůstanou alespoň symbolickými členy pomyslné rodiny "zima". aspoň pár slov je naopak nutných k osvětlení budoucnosti kapely.
v této složité situaci se zbytek zimy bez nejmenšího váhání rozhodl pokračovat dál. ze dvou obdobných krizí jsme vždy vyšli ještě silnější. každá evoluce ostatně potřebuje občasný tvrdý otřes, aby nezakrněla, a rozvinula se do nových forem.
současná hektická a zatím velmi úspěšná práce ve zkušebně skýtá mnoho optimismu, že to zvládneme i tentokrát.
» maru