Hambi - Úvod | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Hambi Muž / Želatovice

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Hambi si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.


Blog

Medailonek skladatele Jana Kapra

Jan Kapr (12.3.1914 Praha – 29.4.1988 Praha)

 

-         hra na klavír od sedmi let (náhoda – sledoval lekce svých straších sester)

-         později také hra na housle a flétnu, v deseti letech dosáhl úrovně, kdy mohl hrát v otcově kabaretní kapele

-         více se ale věnoval gymnastice, jeho výkony na nářadí vzbuzovali velkou pozornost, v 16 letech jej ale potakala nehoda, když se s ním utrhly kruhy, spadl na záda a už nevstal – léčil se dlouhé měsíce a poté zůstal celoživotně invalida (o berlích) – upnul se k hudbě

-         1931 vstoupil na konzervatoř (chtěl studovat klavír ale u přijímací zkoušky ukázal své klavírní skladbičky a byl ihned přijat do kompozičního oddělení k Jaroslavu Křičkovi), absolvoval roku 1938, poté nastoupil na mistrovskou školu k Jaroslavu Řídkému (1938 - 40)

-         po absolutoriu působil 7 let jako hudební režisér Pražského rozhlasu

-         1950 – 52 byl šéfredaktorem vydavatelství Orbis

-         Spolupracoval s mládežnickými soubory a také s Armádním uměleckým sborem Víta Nejedlého

-         byl členem SČS – ze začátku se velmi angažoval, byl přesvědčeno správné cestě české hudební kultury, zapojil se v oblasti dvou nej. žánrů – masové písně a budovatelské kantáty

-         Asi 60 masovek

-         písně pochodové – 2/3, durový tónorod, vstupní interval kvarty, označení „rázným pochodem“ nebo „pevným krokem“

-         písně taneční – 1/3, durový tónorod, valčíkové, označení „lehkým krokem“ „živě“ nebo „tanečně“

-         za některé masovky získal ocenění ale žádná nezlidověla jako u jiných autorů

-         Masovky: Mladá píseň, Jen nám, Síla míru

-         Kantáty: Píseň rodné zemi, V sovětské zemi, Do boje, Kantáta o pionýrském slibu

-         1951 – získal Stalinovu cenu, hodně cestoval, byl oficiálním představitelem nové socialistické kultury

-         1948 – 52 – zasvěcen režimu, poté prohlédl, špatně se vyjádřil k úmrtí Stalina i Gottwalda, chtěl vystoupit z KSČ ale nesměl, ochlazení vztahů

-         Od roku 1952 vyvinul opět velkou tvůrčí aktivitu, „chrlí jedno dílo za druhým“(2. koncert pro klavír a orchestr, 3.smyčcový kvartet, 3. a 4. symfonie)

-         1961 – 72 – působil jako docent skladby na brněnské Janáčkově akademii múzických umění, jeho žáci: František Emmert, Milan Slavický, Arne Linka, Evžen Zámečník…

-         těsně před vpádem sovětských vojsk byl v USA, vystoupil z KSČ, zaujal negativní postoj k sovětské okupaci a k celému režimu, bylo mu zakázáno učit a provádět jeho díla – odešel do ústranní, už jen komponoval

-         doma zakázaný ale ve světě úspěšný – ocenění na Mezinárodní skladatelské tribuně UNESCO, v roce 1980 mnichovská koncertní a současně rozhlasová světová premiéra VIII. symfonie "Pražské zvony" v sérii koncertů Bavorského rozhlasu Musica viva

-         40 – 50. léta – tematika lásky k rodné zemi, vztah ke sportovní tematice (Olympijská symfonie), v rámci tonality, samozřejmě vliv doby, propaganda a víra v socialistickou hudební kulturu

-         od 60. let vliv tehdy nových racionálních kompozičních technik Nové Hudby

-         hledání nových zvukových možností, práce s aleatorikou a dvanáctitónovou technikou, zkoumání artikulačních možnosti různých nástrojů a lidského hlasu (Cvičení pro Gydli), nové zvukové zdroje a jejich kombinace s tradičními (Šifry s podílem elektronických zvuků), ponechával také velkou volnost interpretovi – improvizace

Dílo:

-         10 symfonií - 1959 V. symfonie "Olympijská" pro žestě, bicí, 2 klavíry,                   varhany, housle a kontrabas

        - 1971 VIII. symfonie "Campanae Pragenses" pro smíšený sbor (na texty nápisů na pražských zvonech), velký orchestr a magnetofonový pás se zvukem zvonů

        - 1985 X. symfonie "Lanžhotská" pro dva vokální sólisty a velký orchestr

-         8 smyčcových kvartetů

-         Muzikantská pohádka - opera na námět Marie Kubátové

-         Cvičení pro Gydli, pro soprán, flétnu a harfu

-         Snář (The Dream Book), pro zpěv, flétnu a harfu

-         Flauti magichi (Kouzelné flétny), pro soprán a flétnu na vlastní text

-         Rotace 9 (Krystal) pro housle, violu, violoncello a klavír

-         Testimonianze (Svědectví) pro čtyři sólové nástroje

-         Woodcuts (Dřevoryty) pro 8 žesťových nástrojů

-         Barvy ticha pro osm nástrojů

-         Concertino pro klarinet a komorní soubor

-         Domov I. a II. Cyklus klavírních skladeb

-         Šachová sonáta pro dva klavíry

-         Signály pro trubku a klavír

 

-         Teoretické spisy a kniha Konstanty (1967)

-         Literatura: J. Bártová: Jan Kapr: nástin života a díla (Brno, 1994)

Zobrazit všechny články »

Poslední přidané obrázky

Zobrazit všechny galerie

Poslední názory

Zobrazit všechny názory