Mirko Očadlík
Mirko Očadlík se narodil 1. 3. 1904 v Holešově, zemřel 26. 6. 1964 v Praze. Rané dětství prožil v rodišti odkud se později přesouvá do Vídně, kde nastupuje do školy. Hudební vzdělání začal získávat právě zde. Klavír a harmonii studoval
soukromě u Alberta Pozděny, hudební formy a rozbor partitur pak u Ferdinanda Loweho. Vedl zde také místní studentský pěvecký kroužek. Měl touhu stát se sólovým pěvcem, ale usoudil, že pro to nemá vhodné hlasové kvality. Maturitu složil už na
gymnáziu v Praze, v roce 1923. Po maturitě nastoupil na Karlovu Univerzitu, kde studoval Právnickou fakultu (absolvoval v roce 1928), zároveň však navštěvoval Filosofickou fakultu, kde se věnoval studiu hudební vědy, estetiky a historie.
Nejvíce jej zaujali přednášky a semináře Zdeňka Nejedlého, kterému pomáhal už v roce 1924 s organizací a přípravou Smetanovy výstavy. Ta jej také přimkla k hudební vědě a smetanovskému bádání. Hudební vědu absolvoval v roce 1932 a
doktorský titul se snažil získat disertační prací Smetanovská diskografie. Disertačnímu řízení na Karlově Univerzitě však bránil Josef Hutter, a tak se Očadlík obrátil na Vladimíra Helferta. Na radu Helferta vypracoval novou práci se smetanovským tématem,
knihu Libuše, Vznik Smetanovy opery. Kvůli uzavření českých vysokých škol ale k obhajobě nedošlo a Očadlík tak doktorský titul získal až v roce 1946.
Už po absolutoriu práv získal Očadlík zaměstnání v Československém rozhlase, ve kterém setrval až do roku 1950. kdy byl nucen odejít. Působil zde jako tajemník hudebního oddělení, vedoucí hudebního vysílání, referent gramoarchivu a studijního
oddělení a od roku 1945 jako programový ředitel. V rozhlase naplno preferoval hudbu českou, vlasteneckou, hlavně v období okupace. Zúčastnil se povstaleckého vysílání pražského rozhlasu za květnové revoluce v roce 1945, kdy ze záznamů
reprodukoval smetanovu Mou Vlast. Byl zván do mnoha větších či menších měst v republice, kde provozoval přednášky. Od roku 1948 přednášel dějiny hudby na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze a později (v roce 1951) na katedře
hudební vědy Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, kde byl také jmenován profesorem a vedoucím katedry až do roku 1959. Zde založil a vydával muzikologický sborník Miscellanea musicologica apůsobilněkolik let jako děkan fakulty. Od roku 1959 až do své
smrti byl ředitelem Ústavu pro dějiny československé hudby. Vynikl jako kritik, psal do odborného i denního tisku, v letech 1930 – 34 vydával časopis Klíč s podtitulem revue pro hudbu a pohybové umění. Řešil zde hudební problematiku ale
také sám psal například filmové kritiky. Do Klíče přispívali i jiné muzikologické osobnosti jako například Vladimír Helfert nebo skladatel Iša Krejčí. V letech 1927 – 1943 byl jednatelem Spolku pro moderní hudbu. Aktivní hudební činnosti se Očadlík
věnoval jako autor několika scénických hudeb a pásmových doplňků pro rozhlas. Za zmínku jistě stojí i jeho spolupráce s rozhlasovou klavíristkou Věrou Řepkovou, se kterou se pokoušel o postupné zvládnutí veškeré klavírní tvorby Bedřicha Smetany. Na
sklonku života se Očadlíkova pozornost přesunula na operní problematiku, byl předsedou rady Divadelního ústavu ( 1957 – 1959 ) a zastával vedoucí funkci ve Svazu divadelních umělců.
Přátelil se s řadou významných osobností, jako byli například Jaroslav Ježek, Iša Krejčí, E. F. Burian, Karel Ančerl, Miroslav Kabeláč, se skladateli Aloisem Hábou, Vítězslavem Novákem nebo Josefem Bohuslavem Foersterem. Ze světových osobností měl
přátelský vztah především s Albanem Bergem.
„Očadlíkovo vědecké bádání bylo zaměřeno především na dílo Bedřicha Smetany. I v odlišných tématech, kterým se Očadlík věnoval je cítit neustálá smetanovská problematika, která mu byla přímo životním určením. Život, dílo a celou dobu
Bedřicha Smetany, prozkoumal Očadlík v šíři a hloubce předstihující záběr mnoha muzikologů, jako například Zdeňka Nejedlého.“[1] „Pro své badatelské potřeby si vypracoval rozsáhlé kalendárium, které zachycovalo veškerá
smetanovská fakta. Kalendárium nebylo vedeno po rocích, měsících nebo týdnech, ale po jednotlivých dnech.“[2] Nepatrnou část z toho publikoval v zajímavě členěném Roce Bedřicha Smetany (Melantrich, Praha 1950). Ze
smetanova díla tak mohl zpaměti citovat nejen skladby, ale i skici. Prováděl rozsáhlé smetanovské komparace, o čemž svědčí publikace Zpěv českého obrození ( Praha 1940 ) a také jeho mladistvá studie Opery L. E. Měchurky ( Praha 1929, ve sborníku prací
k padesátinám prof. Dr. Zdeňka Nejedlého ). Důkladně prostudoval nástupní etapu, život a střípky, které připravili cestu Smetanově osobnosti a jeho dílu. Často psal o smetanově zálibě v kryptogramech. Zkoumal souslednosti vstupního kvartového
nakročení tónů B – Es na začátku Vyšehradu jako hudebního vyjádření skladatelova monogramu. Bádal nad kryptogamním vyjádřením jména skladatelova idolu ze Švédska – Frojdy Beneckové, sestupnou melodií z tónů F – E – D – A, kterou hledal
zašifrovanou v jiných jeho dílech. Věnoval se také skladatelovu klavírnímu dílu, kterému věnoval bohužel nikdy dokončenou edici Klavírní dílo Bedřicha Smetany, z níž vyšly první tři svazky: I. Prvé cykly ( Praha, 1944 ) II. Polky ( Praha, 1944 )
III. Skladby Studijní ( Praha, 1954 ). „Všechny tyto obsáhlé smetanovské znalosti v sobě Očadlík nosil dlouhá léta. Stále oddaloval svůj konečný cíl, vytvoření a vydání rozsáhlé smetanovské monografie. Byl si
vědom toho, že je to úkol nadmíru jedinečný, k němuž je nutno přistoupit s velkou odpovědností. Každý detail měl znásobenou hodnotu, která nemohla být opomíjena.“[3] „Jeho soupis smetanovských desiderat, zdánlivých
drobností v poměru k celku mu stále bránil dát práci z ruky jako hotovou. Byl nucen k dalším rozsáhlým výzkumům, k publikování dalších dílčích rešerší.“[4] Dalším z důvodů stálého oddalování bylo
dílo Zdeňka Nejedlého, ke kterému se Očadlík stavěl velmi kriticky („věnoval mu velkou pozornost ve studii Cesta vědce, napsanou pro sborník Zdeňku Nejedlému k 75. narozeninám, Čs. Spisovatel, Praha 1953, str. 264 – 253“[5]). Podmínky pro dokončení práce byli tedy bohužel velmi obtížné a ani po smrti Zdeňka Nejedlého již Očadlík nestihl svou práci včas před smrtí dokončit. Zůstalo tak jen u menších děl, jako například malá monografie Tvůrce české národní hudby
Bedřich Smetana ( Praha, 1945, 1949), Eliška Krásnohorská – Bedřich Smetana, Vzájemná korespondence ( Praha, Topič, 1940 ), Rok Bedřicha Smetany v datech, obrazech, zápisech a poznámkách ( Praha, Melantrich, 1950 ), Vyprávění o Bedřichu
Smetanovi ( Praha, Panton, 1960 ) a další menší brožury, studie, stati či články. Vztah Očadlíka ke Smetanově hudbě a hudbě všeobecně byl zvláštním způsobem vzrušený až vášnivý. Na rozdíl od jiných muzikologů Očadlík nepropadl profesionálnímu chladu
v citovém vztahu k hudebním hodnotám, dovedl z nich mít prožitek i znovu obnovovaný. „Díky rozhlasové praxi měl velkou znalost hudební literatury v jejím živém zvuku a interpretační variabilitě.“[6] Jeho
svérázná výkladová metoda, kterou charakterizuje bystrý postřeh a slovní brilance, která nahrazuje technologický rozbor virtuózními opisy a příměry, používání novotvarů jako náhrady za hudebně – teoretickou terminologii („Očadlíkova zvláštní větná stavba
a neobvyklý hudební slovník byly zřetelně inspirovány slohem Ferdinanda Pujmana“[7] ). „Při rozboru hudebního díla užíval metodu srovnávací , pozorný rozbor příčin a doby vzniku díla, zejména pak rozbor skic a autorských
revizí, neboť Očadlík předpokládal, že ze znalosti tvůrčího procesu lze velmi exaktně odvodit obsah díla.“[8] Ve své práci Libuše, vznik Smetanovy zpěvohry, se věnoval právě této problematice, stálého se navracení ke
smetanovským skicám a zápisníku motivů. „Základním pramenem poznání je podle Očadlíka hudební dílo v jeho živém zvuku, s jeho zdravě kritickým vztahem k autorským výpovědím o skladbě a jejím obsahu a programu.“[9]
Studie a práce Mirko Očadlíka jsou svým způsobem zvláštní. Používá velké množství citově zabarvených slov, slova knižní i básnická. „Jeho studie se občas podobají strukturou výtečně gradované detektivní novele, sloh je pregnantní, barvitý, výklad
staví na dramatických obratech, překvapivě spojuje fakta zdánlivě odlehlá.“[10] Často se může zdát, že nejde o díla vědecká v pravém slova smyslu, neboť zde chybí například bohatý poznámkový aparát, bibliografie,
odborná terminologie atd., jímž nechce Očadlík čtenáře „zbytečně“ zatěžovat. Očadlíkova díla nejsou tedy jen suchým výkladem nebo popisem ale spíš zajímavou a poutavou četbou, přístupnou nejen pro odbornou hudební veřejnost, ale i pro veřejnost širší.
Největším příkladem je jeho dvoudílný Svět Orchestru ( I. Klasikové a romantikové, Praha 1942, 1951, II. Česká hudba, Praha, 1946, 1953, 1961 ), ve kterém si sám autor ke každé skladbě našel určitý osobitý vztah, který přitažlivě formuloval a snadno dílo
popsal tak, aby bylo snadno pochopitelné i pro laika. Bohužel jen pro laika, pro muzikologické účely je Svět orchestru dost nepraktický a v muzikologickém oboru se netěší zrovna velké oblibě právě pro jeho neodbornost, jednoduchost až
patetičnost.
V Očadlíkově muzikologickém odkazu je zastoupena také problematika hudebně historická. Zajímal se o období husitství, dobu obrozeneckou a samozřejmě smetanovskou. Je mu ovšem vytýkána příliš subjektivní interpretace historického materiálu.
Z velké zásoby nashromážděných faktů a informací, Očadlík využíval většinou jen zlomek, který považoval za reprezentativní. Tyto fakta potom spojoval do souvislostí často až sporných a přisuzoval jim velkou hodnotu, čímž si často vysloužil dosti
tvrdou kritiku.
Očadlík věnoval taky velkou pozornost hudbě soudobé, české i světové. Psal především časopisecké stati o Aloisi Hábovi, Leoši Janáčkovi, Igoru Stravinském, Dariu Milhaudovi nebo Albanu Bergovi. Velmi si cenil a obdivoval Leoše Janáčka, kterého
přirovnával k samotnému Smetanovi. Ze světových autorů to pak byl například Igor Stravinskij. Jeho poslední prací byl sborník Leoš Janáček a soudobá světová hudba ( Knižnice hudebních rozhledů, Praha 1963, str. 240 ), ve kterém srovnává právě tyto
dva autory, ve prospěch Janáčka.
Mirko Očadlík byl zvláštním typem muzikologa, pro některé až velmi rozporuplnou. Zanechal za sebou však mnoho užitečné práce, hlavně v oblasti smetanovského bádání, kterou pak mnoho dalších českých muzikologů (především jeho žáků ) mohlo využít a
dokončit to, co již Mirko Očadlík dokončit nemohl. I přes velkou profesionalitu, dokázal stále hudbu prožívat, mít z ní radost a stát se jen tím obyčejným posluchačem. Jeho znalosti byli díky širokému vzdělání rozsáhlé a proto byl okruh jeho
práce rozmanitý. Činnost publicistická, rozhlasová, ediční a v pozdějších letech především pedagogická a přednášková, měla vliv na budoucí generaci muzikologů a badatelů. Byl popularizátorem i vědcem zároveň, za což mu podle mého názoru, právem patří
místo v muzikologické společnosti.
Použitá literatura:
Lébl, V. Mirko Očadlík a jeho muzikologické dílo, in Hudební Věda, 1964, č. 4 s. 525 – 534
Český hudební slovník osob a institucí, on-line z:
http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/index.php?option=com_mdictionary&action=record_detail&id=5464, citováno ke
dni 26.3.2009
Očadlík,Mirko: Libuše, Vznik smetanovy zpěvohry Praha, Melantrich 1939
[1] Lébl, V. Mirko Očadlík a jeho muzikologické dílo, in Hudební Věda, 1964, č. 4, s. 529
[2] Lébl, V. Mirko Očadlík a jeho muzikologické dílo, in Hudební Věda, 1964, č. 4, s. 530
[3] Lébl, V. Mirko Očadlík a jeho muzikologické dílo, in Hudební Věda, 1964, č. 4, s. 530
[6] Lébl, V. Mirko Očadlík a jeho muzikologické dílo, in Hudební Věda, 1964, č. 4, s. 531
[10] Lébl, V. Mirko Očadlík a jeho muzikologické dílo, in Hudební Věda, 1964, č. 4, s. 526