4kolka
Čtyřkolka je malé motorové vozidlo obdobné motocyklu se čtyřmi koly (umístěnými na dvou nápravách a ve dvou stopách, jako u automobilu). Je určena pro jízdu v terénu, kde má díky menším rozměrům a hmotnosti lepší průchodnost než terénní automobil, a
oproti terénnímu motocyklu je méně náročná na jezdce a umožňuje přepravu nevelkého nákladu, např. nářadí. Proto je vhodná např. pro dřevorubce, či jiné lesní pracovníky. Běžný je přední a zadní nosič, existují i verze s valníkem. Za čtyřkolkou je také
možné tahat přívěs (obvykle pomocí běžného tažného zařízení v provedení „koule“, jaké se u automobilů používá pro tažení přívěsů o hmotnosti do 3,5 t). Čtyřkolka má pohon buď zadních nebo všech čtyř kol. Protože je určena do terénu, postrádá často
diferenciál (pro lepší průchod terénem, a navíc to snižuje výrobní náklady a poruchovost). Existují i větší valníkové verze se 6 koly (2 zadní nápravy). Čtyřkolka pro práci a pro jízdu v terénu bývá vybavena i navijákem. Přestože je čtyřkolka vyvinuta a
určena pro jízdu v terénu, často se díky módní vlně objevuje i na silnici, pro kterou je naprosto nevhodná – zejména absence diferenciálu neumožňuje běžný a bezpečný průjezd zatáček. Na silnici čtyřkolka spojuje nevýhody motocyklu (vystavení jezdce
nepřízni počasí, malá pasivní bezpečnost (ochrana jezdce při nehodě) a malá užitná hodnota) s nevýhodami osobního automobilu (dvě stopy, nemožnost předjet kolonu stojících automobilů). Kromě práce je čtyřkolka v terénu užívána i k zábavě. Využívají ji i
někteří motocyklisté, kteří jsou (např. po nehodě na motocyklu) odkázáni na invalidní vozík. Vyrábějí se též dětské čtyřkolky, zpravidla na bateriový pohon a o rychlosti chůze nebo až kolem 15 km/h. Podle českých pravidel silničního provozu však i tato
vozidla jsou motorovými vozidly a na pozemních komunikacích včetně účelových smí být provozovány pouze za zákonem stanovených podmínek (registrace vozidla, řidič s řidičským oprávněním). Podle přílohy českého zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu
vozidel na pozemních komunikacích, patří čtyřkolky o hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg (nebo do 550 kg u nákladní čtyřkolky) a maximálním výkonu motoru do 15 kW mezi vozidla kategorie L (motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly), a to do
skupiny motorových tříkolek. Čtyřkolky o vyšší hmotnosti nebo vyšším výkonu patří do kategorie osobních nebo nákladních automobilů (M, N). Ve slangovém označení se pojem „čtyřkolka“ používá i pro označení osobních automobilů s pohonem všech čtyř kol (4x4,
4WD).