Vypravila jsem se do Strašnického divadla na představení indického kathaku skupiny DAMARU. Jejich
hudebníci - Elena Kubíčková a Tomáš Reindl, zde křtili své CD spolu s hostem, indickým tablistou Avigitem Gosvámím. Tancem k tomu zpívaly dívčinky z Damaru a Anežka s maminkou. Tanečnice se hluboce soustředily na kroky a
jen občas bleskly úsměvem - jejich dle tváře - mateřsky laskavá učitelka se mile usmívala pořád. Jistě také proto, že viděla svou dceru po dlouhé době studií tohoto tance v Dilí - a Anežka tančila velmi krásně precizně a plná radosti. Tak se mi
zdálo...
Bylo mi moc líto, že se to nemohu zkusit naučit, když mám ve stejnou dobu, kdy jsou
jejich kurzy jinou aktivitu. Nu, nedá se sedět na dvou židlích, že jo.
Být divákem tance vždy znamená také tančit, i když jen uvnitř - a to se počítá :-) stejně jako být posluchačem zpívajícího hlasu - vedeného křehce zevnitř, nebo i hluboce prožívané vyluzování tónů a rytmů skrze nástroje. Myslím ale, že právě ono
prožívání je ten spouštěcí mechanismus sdílení prožitku - jako zrcadlem ? nebo možná díky našemu jindy neuvědomovanému neoddělení... ???
Hudba byla také velmi kvalitní ač bylo vidět, když se chopil svého nástroje Avijit - že je pořád co se učit, to je prostě to riziko pozvat si takového profíka na koncert ;-). Hrál celou bytostí, pohrával si s rytmi právě tak, jakoby to byla jeho
řeč, kterou nám cosi vypráví. Nejdřív představil význam slova Damaru - názvu taneční skupiny (znamená to totiž dvoublánový buben, který rozeznívá kulička na provázku - ten,jehož zvuk počánal tvorbu světa... moc dobrý název pro tyco tančí klasický indický
kathak - aspoň myslím) a v další asi improvizované skladbě si popovídal s hostiteli a jejich nástroji. Jak jsem říkala, dobré to sousto...