Dvacet let s Kořenem - díl šestý (2008 - 2009)
Upraveno:Přijde mladý muž na nádraží k pokladně a říká: „Jednou do Prahy přes Všetaty.“ Paní pokladní mu lístek prodá a další mladý muž si přeje totéž: „Jednou do Prahy přes Všetaty.“ Paní pokladní i jeho objednávku vyřídí. Další ve frontě se nakloní k okénku paní pokladní a zvesela hlásí: „A do třetice!“ Paní pokladní začne pátrat v počítači, trvá jí to několik minut a pak rezingovaně hlásí: „Já tady žádnou zastávku Třetice nemůžu najít...“ Toto není nablblý šotoušský vtip, tohle se skutečně odehrálo před pár lety jednoho časně červencového odpoledne na nádraží Litoměřice - město. Možná poněkud nepřenosná historka pro nezainteresované, ale pokud předtím strávíte několik dnů a nocí v kuse ponořeni do onoho neopakovatelného koktejlu hudby, přátel a známých a samozřejmě taky spousty nápojů, jak se to mě i kamarádům už léta stává na festivalu Litoměřický kořen, i takováto historka může jednomu udělat den a nakonec se stát svým způsobem legendou. Legendou se během uplynulých dvou dekád bezesporu stal i samotný Litoměřický kořen. Loňské dvacáté výročí mě přivedlo k nápadu sepsat pár vět o tom, co jsem za ty roky na Střeleckém ostrově zažil. Budu to sem postupně vršit.
Křesťanskej festival, kterej se vymkl kontrole
Na ročník čtrnáctý jsem dorazil netradičně automobilem s kolegy z mého nového pracoviště a příjezd na ostrov zaplněný stany rozptýlil každoroční obavy, že „nepřijdou lidi“. Taktak jsem stihl DG 307 a byl jsem tomu rád, protože šlo pro mě o jeden z vrcholů celého festivalu. Toho roku opět sluníčko pálilo ostošest a na hudebním menu převládaly tentokrát nejrůznější bizarnosti až šílenosti. Třeba spojení Plastiků s Agon Orchestra v představení Vlaková opera, které vyvolalo rozporuplné reakce. Vícero lidí si získala sympatická švýcarská majitelka několika nástrojů jménem Shirley Anne Hofmann, pozdě večer nechyběla tradiční polská kutálka tentokrát s výrazně romským elementem jménem Čači Vorba. V sobotním odpoledni došlo na festivalové matadory Rudovous či Dýchánek nebo sympatickou, tenkrát ještě takřka neznámou formaci jménem Dva. Ještě předtím podium opanovala skupina jménem Pankrot. „O hudebních kvalitách se zde hovořit nedalo ani v nejmenším,“ brblal recenzent, ale jelikož kapelu tvořili staří známí z „festivalového inventáře“ Mourad, Evžen Kredenc. Míša Hrubý a speciální hosté jen pro tuto příležitost Janinka Modráčková z Trabandu a Bonzo z Rudovousu, někteří jsme se bavili víc než dobře. Vůbec tenhle ročním mám spojený spíše s různými „nehudebními“ zážitky, takže pokud jde o kapely, ještě bych stručně zmínil docela svěží set Jana Budaře, energické a velmi vřele přijaté (na mě snad až moc alternativní) německé duo Guts Pie Earshot v obsazení violoncello + bicí. Francouzská „mouradovina“ Little Ballroom v crazy kostýmech mě se svým afektovaným projevem už víceméně srala, lepší dojem zanechala noblesní Barbara Buchholz se svou themerinovou multimediální show. Mezi tyto bizarnosti se do večerního programu vklínil Traband se svou várkou zbrusu nových písní, loňské nadšení se ale tentokrát u mě nedostavilo.
A teď k zážitkům „mimo program“. Noční život se tentokrát nesl ve znamení harmonikových duet s Honzou Koláčkem, toho času členem Rudovouse. Kdo ho někdy zažil, ví, že sám dovede utáhnout celou noc a ve dvou to teprve byla jízda (přidávali se samozřejmě i mnozí další). Mezi hospůdkou a pivním stanem vznikl docela početný chumel a jak už to bývá, dav přitahuje nejrůznější typy a týpky. Jak jsem tam tak stál a vyhrával na harmoniku, začal se ke mně kdosi tisknout víc, než by mi bylo příjemné. Jakýsi mladík s minoritní sexuální orientací byl stále neodbytnější a na moje stále razantnější výzvy, ať toho nechá, nereagoval. Naštěstí se odkudsi ze tmy vynořila rychlá pěst a obtížného nápadníka mě definitivně zbavila. Ta pěst patřila Tomáši Vlasákovi, pořadateli litoměřického filmového festivalu a vůbec dobrému duchovi všech aktivit kolem litoměřického ostrova. Takže Tomášovi patří zpětně mé velké díky, i když je s ním jinak vždycky děsná nuda:)
Nuda rozhodně nebyla o pofestivalové neděli, kdy se naše početná společnost po tradičním „veselém obědě s přáteli“, který se tenkrát odehrával v restauraci Čingis, nakonec zabydlela (dá li se to tak říct) na zahrádce litoměřické hospody Eden. Čas plynul, nápoje tekly a my si nechávali ujíždět jeden vlak směr domov za druhým, až ten poslední jsme taktak stihli (a personál v Edenu si dozajista zhluboka oddechl). V Lovosicích jsme nastoupili do přecpaného rychlíku Excelsior a naše stále dosti početná skupina se rozdrolila. Já se nachomýtl k nějakým trempíkům, kteří na chodbičce vyhrávali písně dle zpěvníku, samozřejmě jsem se musel přidat. V Holešovicích jsme ztratili Mourada a zbyly nám jeho nástroje. Baskytara skončila na Královské oboře, španělka zůstala u Tinka a tam vydržela asi rok, než si jí Mourad vyzvedl…
Pondělí jsem v práci samozřejmě protrpěl a rozptýlení mi přinášelo prohlížení fotek, které kdo dal na web. Nejvíc pobavila ta, kde Bonzo leží v neděli nad ránem na opuštěném a zčásti rozebraném pódiu. Kamarád tehdy zhodnotil fotodokumentaci čtrnáctého ročníku slovy: „křesťanskej festival, kterej se vymkl kontrole.“
Bejvávalo, bejvávalo, bejvávalo dobře
Jubilejní patnáctý ročník s letopočtem 2009 opět vyvolal spekulace o konci milovaného festivalu, ambiciózní a zároveň neotřelý program toho roku tomu ale nenasvědčoval. Termín letos padl zase jednou na dlouhý víkend, takže program prvního dne nemusel čekat na start, až lidé přijedou v pátek z práce. Toho roku jsme po delší době s Dýchánkem absentovali, ale já nemohl na pódiu chybět, tentokrát takřka na úvod prvního dne s kapelou Byl Pes. A jelikož jsem měl volno, přijel jsem o den dřív, tak jak to léta dělají například kamarádi z Jablonce. V hospůdce to docela žilo, ale šéf potřeboval být druhý den v kondici a tak zavřel brzy. Naštěstí tu byla čajovna provozovaná chlapci z okruhu hospody Nad Královskou oborou. Ta se postupně stávala nedílnou součástí festivalového soukolí, místem, kde si člověk mohl trochu odpočinout od koncertů nebo pivních osvěžoven. Toho večera měl čajovnu na povel Pičus, který zvládal obsluhovat lidi a zároveň jim s pomocí kumpánů hrát své písně.
„Rozjezdový“ večer se tedy protáhl, a když jsme následujícího dne krátce po poledni s kapelou Byl Pes nastupovali na podium, úplně lehko mi nebylo. S takovou situací jsme se ale na Kořeni nepotkali zdaleka poprvé a tak jsme náš set odehráli snad celkem se ctí. Po nás přišla má oblíbená, s publikem se však překvapivě trochu míjející Pohřební kapela a pak nějací dudáci – bubáci z Němec. Poté se dění přeneslo k altánku, protože hlavní pódium vyžadovalo několikahodinovou přípravu na show hvězdy číslo 1 jménem Vienna Vegetable Orechstra. Na stage se štelovaly pro tuto příležitost černě natřené stoličky a další propriety, aby na ně mohli usednout hráči na tykve, lilky, dýně a mrkve. Show to byla nakonec impozantní a i když nad muzikou převážila spíše performance, povedl se Michalovi zase jednou přivézt na Kořen něco jedinečného, i když zvládnout to celé produkčně rozhodně nebyla sranda.
Ještě předtím na „druhé“ scéně v altánku odehrály své sety jedna ze sestav dalšího kořenového inventáře Vladimíra Václavka a také Květy. Když před pěti lety ještě v jiné sestavě zahajovali někdy v deset ráno program druhého dne, znal je málokdo, tentokrát přijely ověnčené různými cenami a pověstí nové stálice naší alternativní scény. Musím říct, že tenhle jejich koncert jsem si užil jako žádný jiný a nic na tom nezměnil ani dočasný déšť. Po zelinářích z Vídně pak opanovaly „velké“ podium další stálice Ty Syčáci a Už jsme doma, hrající tentokrát repertoár předchůdců – punkové legendy FPB. Oba koncerty měly výbornou atmosféru, která vydržela i během setu německého cowpunkového šramlu La Boum.
Následující noc se tradičně protáhla a odrhovačkou večera se stal Hafkou vytrvale na klavír hraný popěvek Bejvávalo dobře, který jistě zněl v uších návštěvníků ještě řadu dní poté. Muziku na pódiu jsem začal vstřebávat až s pozdním odpolednem. Jedním z nečekaných vrcholů patnáctého Kořene se pro mě stal set Tara Fuki. Ve sluneční výhni jsem se usadil do hlediště a spolu s ostatními si užíval krásně konejšivou muziku. Dobrá nálada vydržela i při následující Garáži, která přivezla písně z nového alba a na rozdíl od některých jejich dřívějších výstupů, které jsem zhlédl, působili tentokrát pánové velmi svěžím dojmem. Hlavním tahákem berlínské Ajropy měl být hrdelní zpěv frontwomanky, ten zněl sice opravdu dobře, ale žádnou další přidanou hodnotu jsem v tom nenašel. To Peppe Voltarelli, který se na Kořen vrátil po čtyřech letech, tentokrát jako sólista s doprovodnou kapelou, se stal suverénně největší hvězdou druhého dne, jeho set nepostrádal silné melodie, trochu toho jižanského patosu a hlavně obrovskou dávku energie. Důstojný závěr vydařenému ročníku pak obstaral na Žižkově domestikovaný Angličan Phil Shoenfelt se svou melancholickou kytarovkou.
Tradičně bohatému společenskému životu letos dominovala „bitka“ zástupců broumovského a šluknovského výběžku, o tom, kdo si odnesl vavříny vítězů se pak ještě dlouhé týdny zúčastnění přeli na internetu. „Na Kořenu sem se ti mi vám tak nasmál, jak nikdy. buď tam bylo hodně humoru nebo nějaká kvalitnější tráva?“ bilancoval kamarád Viktor.