Analýza a interpretace produktové reklamy využívající fresku Leonarda da Vinci Poslední večeře
Úvod
Produktová reklama je jednou z mnoha forem mediální komunikace. V současné době jsme tímto druhem mediální komunikace přehlceni. Tento stav je způsoben masovým rozšířením nových technologií, které produktovou reklamu ještě více rozšiřují do
všech oblastí našeho života. Objevuje se i tam, kde bychom ji třeba ještě před deseti lety nečekali. Většinu těchto sdělení přehlížíme, málokterého si všimneme a ještě méně je těch, u kterých se zabýváme interpretací.
Cílem této práce je pokusit se o analýzu a interpretaci produktové reklamy, která využívá fresku Leonarda da Vinci Poslední večeře. Při analýze jsou uplatňovány postupy narativní analýzy, které jsou někde propojeny i s postupy diskurzivní analýzy.
Cílem práce je odhalit příběh, který je na obrázku zachycen a který obrázek vypráví, ale také, jaké strategie byly při jeho výstavbě použity, a jak můžeme příběh daného mediálního textu interpretovat.
Práce je rozdělena do několika částí s názvy: Základní přístupy ke kultuře, Narativní analýza jako metoda analýzy a interpretace kulturního textu, Analýza a interpretace produktové reklamy využívající fresku Leonarda da Vinci Poslední večeře,
Identifikování základních kategorií narativu, Příběh, Závěr, Přílohy a Použité zdroje.
Základní přístupy ke kultuře
V 60. letech 20. století dochází ke změně přístupu ke kultuře, který je od této doby komunikačně pragmatický. Změna souvisela s takzvaným „obratem k jazyku“.[1] Pod tento termín lze zahrnout mnoho myšlenkových proudů vznikajících a rozvíjejících se v západních částech světa v průběhu 20. století. Tyto
proudy jsou skeptické vůči představě jazyka jako transparentního média, díky kterému můžeme objektivně popisovat a pozorovat vnější skutečnost.[2]
Východiska komunikačně pragmatického přístupu ke kultuře vycházejí z předpokladu, že nástrojem konstrukce sociálně kulturní reality a producentem lidské kultury je lidské komunikativní jednání. Podle tohoto pojetí kultury je kultura současně
předpokladem
i výsledkem, nástrojem produkce i produktem, interpretačním prostředkem i interpretací lidského komunikativního jednání. Toto jednání jednak generuje celou sociálně kulturní realitu, jednak je na této realitě závislé, protože tato realita funguje jako
prostředí, ve kterém se lidské komunikativní jednání děje, a také funguje jako sada pravidel s jejichž pomocí jsou sociálně kulturní produkty konstruovány a interpretovány.[3]
Nyní je vhodné si položit otázku, do jaké míry se čtenář podílí na konečném významu sdělení. Odpověď na tuto otázku dávají dva proudy myšlení. První proud je reprezentován hermeneutikou a recepční estetikou rozvíjenou v rámci Kostnické školy.
Tento proud velmi zvýrazňuje aktivní roli čtenáře. Lze jej tedy označit jako individualistický. Druhý proud vycházející ze sémiotiky, je charakterizován výrazně protiindividualistickými tendencemi. Pro tento proud je charakteristické, že jazyk je pojímán
jako systém pravidel, kterým je každý jednotlivý text podřízen, aniž by přitom musel tato pravidla realizovat.
V souvislosti s tím, jak principy komunikačně pragmatického přístupu ke kultuře vznikají
a rozvíjejí se, rozvíjejí se také nové metodologické přístupy. Řadí se sem sémiotická, diskurzivní a naratologická analýza. Poslední jmenovanou analýzou se budu podrobněji zabývat v následujícím oddíle.
Narativní analýza jako metoda analýzy a interpretace kulturního textu
Naratologie je označení pro různé koncepce v rámci výzkumu vyprávění, které se zaměřují na systematický popis druhů, struktur a funkcí narativních jevů. Pojem naratologie, který se používá jako synonymum teorie vyprávění, zavedl bulharský
literární teoretik Tzvetan Todorov na konci 60. let 20. století.
Teorie vyprávění se zabývají „specificky narativní dimenzí vyprávěcích textů a vytvářejí modely, popisující struktury vyprávění“[4]. Rozsah
působnosti teorie vyprávění závisí na tom, jak definujeme narativní, tedy vyprávěcí složku textu. Teorie vyprávění se ale neomezuje pouze na literární texty. Předmětem zájmu jsou i jiná než textová sdělení, protože „narativní složky se vyskytují
v nejrůznějších druzích textu a žánrech a přesahují jednotlivé kultury
i epochy“[5]
Narativní analýza vychází z diskurzu literární teorie. V rámci procesu „obratu k vyprávění“ byla přejímána různými vědními obory a dále modifikována. Je proto velmi obtížné definovat metodu narativní analýzy. V rámci této seminární
práce, ve které analyzuji obrazové sdělení, vycházím z kategorií, které jsou rozvinuty v literární teorii a jsou zohledňovány při analýze
a interpretaci literárního textu.
V procesu analýzy je možné rozlišit dvě úrovně příběhu, příběh vyprávěný a příběh interpretovaný. Obě tyto úrovně se mohou, ale také nemusí překrývat (znamenat to samé). Rozcházet se mohou v kontextu, ve kterém se autor a interpret nacházejí.
Příběh vyprávěný je modelován vypravěčem, příběh interpretovaný naopak modeluje příjemce.
Druhou kategorií, kterou se budu zabývat, je kategorie vypravěče, fiktivního čtenáře, postav příběhu a příběhu. Vypravěč a fiktivní čtenář jsou kategoriemi ve vzájemném vztahu. Tyto kategorie odkazují k myšlenkovým konstrukcím, které účastníky
komunikace transformují v myšlenkové konstrukty obsažené v textu. Kategorie vypravěče je instancí, která zprostředkovává vyprávění. V rámci mé analýzy nebudu vypravěče brát jakožto osobu, která je z přítomnosti v ústním vyprávění
přenesena do vyprávění písemného, ale jako strategii sdělení, tedy jako rozvíjející kritérium promluvy, s „jehož pomocí lze odlišit literární druh zprostředkované vyprávění od nezprostředkovaného dramatu“[6]. Při analýze se tedy budu zajímat o to, jakým směrem rozvíjí vypravěč vyprávění, co se snaží zdůraznit a čeho chce dosáhnout. Koncept fiktivního čtenáře
vychází z předpokladu, že vyprávění je vždy vyprávěním pro někoho.
Posledními kategoriemi, kterými se při interpretaci obrazového sdělení budu zabývat, jsou empirický autor a empirický čtenář. Tyto kategorie odkazují k fyzickým osobám, které se podílejí na komunikaci. Empirickým autorem je osoba, která vytváří
daný text, či sdělení
a tím zakládá prostor pro komunikaci. Empirický čtenář je konkrétní osoba, která se dostane do styku s daným mediálním produktem a vstupuje tak do prostoru této komunikace.
Postavy příběhu jsou ty, které se vyskytují v textech. Většinou jsou postavami lidé, ale pokud tomu tak není, aspoň se člověku velice podobají. V textech se také obvykle rozlišuje způsob
a obsah ztvárnění postav. Z pohledu teorie vyprávění jsou postavy funkcí děje. Příběh pak lze chápat ve dvou významech. Buď tímto slovem označujeme něco, co se opravdu stalo a nebo v přeneseném významu znamená příběh popis nějakého děje, ať
skutečného, či fiktivního.
Analýza a interpretace produktové reklamy využívající fresku Leonarda da Vinci Poslední večeře
Předmětem analýzy této práce je analýza a interpretace produktové reklamy využívající fresku Leonarda da Vinci Poslední večeře. Autor tuto fresku vytvořil v klášteře Santa Maria delle Grazie v Miláně mezi lety 1495 až 1497.[7]
Konkrétním analyzovaným sdělením je fotografie Poslední večeře zveřejněná na webových stránkách www. bestrejectedadvertising.com. V roce 2005 si francouzská společnost s téměř čtyřicetiletou tradicí Marithé et Francois Girbaud, zabývající
se prodejem módních džínů, objednala u známé fotografky Brigitte Niedermair zhotovení reklamního katalogu pro své zboží. Ta nafotila snímek vycházející z námětu obrazu Poslední večeře Leonarda da Vinciho. Fotografka Briggite Niedermair pochází
z jižního Tyrolska. V současné době žije v Meránu
a v Paříži. Umělkyně narozená na počátku 70. let 20. století se věnuje především kresbě, malbě a fotografii.Briggite spolupracuje od roku 2000 s módními společnostmi. Celá její tvorba je zaměřená na ženské
portrétování.[8]
Fotografie Briggite Niedermair je koncipována jako barevné obrazové sdělení, které je orientováno na šířku. Fotografie zřetelně odkazuje k dílu Leonarda da Vinci. Osoby mají stejné rozvržení jako na da Vinciho fresce, je jich tu i stejný
počet. Liší se jen pohlaví. Místo mužů jsou tu moderně oblečené ženy, které tímto způsobem propagují oblečení. Autorka tu pracovala i s domněnkou, že po Ježíšově pravici nesedí apoštol Jan, ale Máří Magdaléna.[9] Na fotografii se tak nachází dvanáct žen a jeden muž. Uspořádání postav na fotografii je stejné jako na fresce da Vinciho. Postavy jsou uspořádané
do čtyř skupin po třech. Tato kompozice má za následek, že celé dílo působí obratně a nenuceně. Že si jen zřídka někdo všimne, že s prostorem je zacházeno svévolně. Postavy jsou tak namačkané, že by takto ve skutečnosti sedět nemohly. Fotografka si
zde také vypůjčila typický znak Leonardových maleb, kterým je vztyčený ukazovák (také na fresce Poslední večeře). Odborníci dnes spekulují nad jeho významem, většina se shoduje, že toto gesto navozuje pocit tajemna.[10]
Fotografie znázorňuje i stejnou situaci jako freska. Leonardova Poslední večeře zachycuje chvíli, kdy Ježíš řekl apoštolům, že jeden z nich jej zradí. Apoštolové různě odpovídají na tuto předzvěst. Freska je tedy studií charakterů a
vypodobněním jejich náhlých emocí a výrazů.[11]
Identifikování základních kategorií narativu
Naratologická analýza vychází z diskurzu literární teorie. Jejím základním přesvědčením je fakt, že kulturní texty a lidské prožívání lze číst jako příběhy. Výše jsem stručně představila základní koncepty, se kterými budu při analýze pracovat.
Nyní se je pokusím identifikovat na obrazovém sdělení, které je předmětem analýzy.
Empirický autor
Za empirického autora je v oblasti naratologie považována fyzická osoba, která se podílí na komunikaci. Je to osoba, která vytvořila daný text, v tomto případě obrazové sdělení, a otevírá tak prostor pro komunikaci. Empirickým autorem je
v tomto případě fotografka Briggite Niedermair. Část věnovaná autorce je v úvodu tohoto oddílu.
Empirický čtenář
Empirickými čtenáři daného sdělení jsou všichni, kteří si shlédli fotografii, ať už na stránkách společnosti http://www.girbaud.com/ nebo kdekoliv jinde. Jsou to všichni lidé, kteří vstupují do prostoru komunikace
vytvořeného empirickým autorem. V tomto případě je také velmi pravděpodobné, že většina příslušníků spadající do kategorie empirického čtenáře budou především uživatelé a příznivci portálu http://www.girbaud.com/
než lidé, kteří o této módní společnosti nevědí. Na druhou stranu jsou díla z těchto stránek často využívána různými médii, takže i jiní uživatelé internetu, možná i tištěných médií, mají možnost se s daným obrazovým sdělením setkat.
Vypravěč
Vypravěče v analýze pojímám jako strategii obrazového sdělení. Zajímá mě, jakým směrem rozvíjí vypravěč vyprávění, co se snaží zdůraznit, a čeho chce dosáhnout.
Jelikož je kategorie vypravěče úzce spojena se způsobem vyprávění příběhu, budu se touto kategorií více zajímat až v části Příběh vyprávěný. Vypravěčem jsou v tomto případě všechny postavy vypodobněné na fotografii, které nám vyprávějí příběh
o poslední večeři.
Fiktivní čtenář
Každé vyprávění je vyprávěním pro někoho, proto zde nesmí chybět kategorie fiktivního čtenáře. Fotografie vyvolává dojem, že je příběh určen především nám, empirickým čtenářům. Tento dojem se dá zdůvodnit jednou postavou na fotografii, která upírá zrak
ven z obrazu, tedy přímo k nám, empirickým čtenářům.
Příběh
Kategorie příběh v sobě zahrnuje velmi mnoho konceptů. Je zde důležitá analýza toho, co je příběhem na ikonickém sdělení, jaké jsou postavy příběhu, a jak je příběh vyprávěn. V této části práce se zaměřím na všechny tyto kategorie.
Postavy příběhu
Z pohledu teorie vyprávění jsou postavy funkcí děje. Na analyzovaném obrazovém sdělení jsou postavami třináct figur sedících u stolu, které reprezentují příběh.
Zde stručně představím příběh fresky Leonarda da Vinci Poslední večeře, který je shodný s příběhem fotografie (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že místo apoštolů jsou na fotografii ženy a jeden muž).
Poslední večeře Leonarda da Vinci představuje příběh jednoho z posledních dnů života Ježíše Krista. Freska je namalovaná podle evangelia svatého Jana. Zachycuje chvíli, kdy Ježíš oznamuje apoštolům, že jeden z nich ho zradí. Freska konkrétně
zachycuje reakci každého apoštola na tuto zprávu. Jsou to výrazy různých stupňů hněvu a šoku. Apoštolové jsou rozděleni do čtyř skupin po třech. První skupinu z pohledu zleva doprava tvoří Bartoloměj, Jakub mladší a Ondřej, všichni tři jsou
překvapeni. Ve druhé skupině je Jidáš, Petr a Jan. Jidáš vypadá uzavřeně a zaskočeně náhlým zjevením jeho plánu, Petr vypadá naštvaně a nejmladší apoštol Jan vypadá, že omdlí. Uprostřed stolu sedí Ježíš. Nejblíže Ježíšově levici sedí Tomáš, Jakub starší a
Filip. Tomáš je jednoznačně naštvaný, Jakub starší vypadá ohromeně, zatímco Filip vypadá, že žádá nějaké vysvětlení. V pravém rohu jsou pak usazeni Matouš, Tadeáš
a Šimon. Matouš i Tadeáš jsou obráceni k Šimonovi. Vypadají, že doufají, že jim Šimon dá odpověď na tuto zprávu, kterou před chvílí uslyšeli z úst Ježíše Krista.[12] Je nutné podotknout, že autorka fotografie pracovala s domněnkou, že nejblíže Ježíšově levici není apoštol Jan, ale Máří Magdaléna.
V následující části tedy rozvedu tuto domněnku.
Podle některých odborníků je na fresce Poslední večeře od da Vinciho klíč k tajemství, že Ježíš a Máří Magdaléna tvořili pár. Osoba sedící nejblíže Ježíšově pravici nemá být muž, ale žena. Nemá být apoštolem Janem, ale Máří Magdalénou. Svatý Jan
má jemné mladické rysy
a obličej bez vousů, je tedy snadné přistoupit na tuto domněnku.[13] Dle mého názoru je na fresce zobrazen skutečně muž. Označení mladík by bylo
přesnější, Jan byl nejmladším z apoštolů a také Ježíšovým oblíbeným žákem. Kompozice podle mne vyjadřuje sympatie
a vzájemnou blízkost mezi Ježíšem a jeho učedníkem.
Příběh vyprávěný
Nyní se zaměřím na analýzu příběhu vyprávěného, tedy příběhu, který nám podává vypravěč daného ikonického sdělení. V tomto bodě analýzy by bylo dobré poukázat také na klasické kategorie narativní analýzy, a to na fabuli a syžet. Fabule je jakási
příhoda, o které se vypravuje v díle, nebo souhrn událostí v díle. Je to kauzálně-chronologické spojení děje ve smyslu obsahové roviny. V případě ikonického sdělení, které analyzuji, lze za fabuli považovat všechny postavy na fotografii a
také stůl, u kterého sedí. Závěrem postavy tento příběh vyprávějí ostatním posluchačům. Syžet, neboli zápletka, znamená způsob uspořádání jednotlivých tematických složek a ztvárnění informací o fabuli. V tomto případě je syžet shodný s fabulí.
Příběh čtený
Příběh vyprávěný a příběh čtený se můžou, ale nemusí shodovat. Autor a interpret se totiž mohou nacházet v různých kontextech. Právě v závislosti na tomto kontextu může každý
z nich interpretovat příběh jiným způsobem. Příběh čtený je modelován příjemcem.
Vyprávěný příběh lze chápat jako výchozí text, se kterým čtenář pracuje. Interpretace sdělení začíná ve chvíli, kdy se čtenář a daný text setkají; interpretace pak má podobu interakčního procesu mezi oběma aktéry, tedy mezi textem a čtenářem. Protože
má každý čtenář jiné zkušenosti a je zasazen do jiného kontextu, může být příběh daného sdělení interpretován jiným způsobem, než jaký zamýšlel autor.
Příběh daného ikonického sdělení fotografky Briggite Niedermair lze tedy číst mnoha způsoby. Některým sdělení může přijít vtipné, nepozastaví se nad tím, zda chtěla autor něco sdělit. Jiní se mohou pozastavit a popřemýšlet nad hloubkou
obrazového sdělení, co se nám vlastně snažila autorka říci. Jiné může tato fotografie dokonce pohoršit. Tohle pohoršení pak může způsobit až soudní zákaz daného zobrazení, jako se to stalo v katolických zemích Francii a Itálii.[14]
Závěr
Produktová reklama využívající fresku Leonarda da Vinci vznikla v roce 2005, kdy si francouzská společnost Marithé et Francois Girbaud, zabývající se prodejem módních džínů, objednala u známé fotografky Brigitte Niedermair zhotovení
reklamního katalogu pro své zboží. Fotografie byla následně zveřejněna na webových stránkách www.bestrejectedadvertising.com. Tohle zobrazení Poslední večeře však vzbudilo v Itálii a
ve Francii takové pohoršení, že bylo soudem zakázáno. Fotografka Briggite Niedermair spolupracuje od roku 2000 s předními módními společnostmi. Celá její tvorba je zaměřená na ženské portrétování.
Cílem této práce bylo provést narativní analýzu a interpretaci vybraného kulturního produktu. Základním přesvědčením narativní analýzy je skutečnost, že kulturní texty a lidské prožívání lze číst jako příběhy. V teoretické části se zabývám
vymezením naratologie, tedy teorie vyprávění; praktická část pak rozebírá fotografii Briggite Niedermair a to z hlediska kategorií, které se v tomto typu analýzy používají.
Jak jsem psala v úvodu práce, mým cílem bylo odhalit příběh, který je na obrázku zachycen
a který obrázek vypráví, ale také, jaké strategie byly při jeho výstavbě použity a jak můžeme příběh dané fotografie interpretovat. Analýza ukázala, že příběh, který je vyprávěn, tedy Poslední večeře, může být chápán různými čtenáři různým způsobem;
záleží totiž na našich zkušenostech a kontextu, ve kterém se nacházíme. Tyto prvky jsou většinou odlišné od zkušeností a kontextu autora sdělení.
Freska Leonarda da Vinci je námětem mnoha ikonických sdělení již od doby svého vzniku. Většina obrazových sdělení, které se v současnosti tímto tématem zabývají, má komickou či zesměšňující povahu.