Report: Depeche Mode
Stadion Eden
25. 6. 2009
Koncem loňského roku jsem si šla pro lístek a v hlavě mi běhala otázka, proč tam jdu sakra tak brzo, vždyť mají přijet až v červu. O měsíc později mi bylo jasné, že jsem jedna z těch „zodpovědnějších“ a šťastnějších. Ale nejprve, proč jsem se vůbec rozhodla navštívit synthpopový koncert a tím pádem (jak se později ukázalo) si nechala ujít Apocalypticu?
Je to vcelku jednoduché. V roce 2004 jsem zaslechla Enjoy the Silence, sice zremixovanou verzi, leč s krásným animovaným klipem. O pár týdnů později, roku 2005 spatřil světlo světa i singl Precious z alba Playing the Angel. Hrubé synťáky a více-méně čistý hlas Davea Gahana mě přiměl poohlédnout se nejen po celém albu, ale i po jejich starší tvorbě. A bylo vymalováno. A jak se můj hudební rozhled a informovanost rozšiřovali, došla jsem k názoru, že obrovským způsobem ovlivnili nejen generaci fanoušků, ale i dnešní scénu, a to nejen tu popovou či taneční. A tak, v rámci vzdělávání, jsem se nakonec tlačila uprostřed davu čítajícího několik desítek tisíc hlav.
Po příchodu na stadión přišlo klasické kolečko najít místo – pro pivo – na záchod – zpět na místo. Hodinu a půl dlouhé čekání za poslechu příšerného disca z reproduktorů nás již v půl sedmé (avizovaný začátek v sedm!) překvapili francouzští DJ’s Motor. Vzhledem k mé neznalosti tohoto žánru případně omluvte mé nepřesné termíny. Jak jsem už v úterý zjistila z třicetivteřinového sledování videa na Youtube, extrémně nudná a příšerně vypadající „„kapela““. Ještě ke všemu začalo slušně pršet. A i okolí, navlečeno v tričkách DM a s černými vlasy, nevypadlo zrovna dvakrát nadšeně. Leč díkybohuzato nic netrvá věčně, tudíž po 45 minutách byl konečně klid.
Další nekončené čekání, přestává pršet, nastupuje legendární trojice + bubeník a klávesák. Začíná se obligátně novou In chains, která otvírá i album Sounds of the Universe. Zatím dobré, jsem zvědavá na hlasový výkon Gahana i Gorea, na „poslouchatelnost“ a zvuk naživo a na show. Dave předvádí, že je na svém místě oprávněně, a co mě překvapilo, že i na svůj věk 47 let a na několik drogových, řekněme pochybení ,vypadá stále dobře. Srovnejte si ho třeba s Axlem. Ale zpět k hudbě. Po In Chains následuje Wrong, který byl naživo podstatně horší než na desce, a Hole To Feed. Pak se ovšem pokračovalo v hitech. Hlavně mě potěšilo Walking In My Shoes, It´s No Good a Precious.
Leč kde se vzala, tu se vzala, jedna z návštěvnic se dožadovala o trochu prostoru. V domnění, že se chce dostat někam dál k příteli či kamarádovi, ráda jsem ji pustila. A ona si stoupla přede mě. A stála. Tak jsme se slušně optali, zda-li se hodlá přesunout nebo se před nás vetřela záměrně. A ona návštěvnice nám okamžitě začala tykat, a obviňovat NÁS že jsme se přišli pohádat a že ona tady taky stála, sice o tři metry za námi, ale stála. To bylo i na mě moc, zvláště když nepomáhal ani loket pod žebra ani šťouchance mými Steelskami. Politování hodné je to, že jsem se snížila k větě, že „s takovou píčou se nemá smysl bavit“. Co mě ovšem naprosto vytočilo, bylo, když moje spoluúčastnice na ní vyjela, že jestli se nezklidní, tak „tě ty píčo odtáhnu za ten drdol“, a ona stála dál. Po úvahách, jak to smrdí, když hoří vlasy se ovšem konečně vydala ony tři metry za nás za manželem. Bylo mi ho chudáka líto. Ale opět zpátky k muzice.
Martin Gore je především autor hudby a nikoli zpěvák, což předvedl i v Praze. Utahané písničky nejsou zrovna pro DM silnou stránkou, a v kombinaci s Goreovým zpěvem to byly asi dvě nejhorší písničky večera. Zato pro skalní fanynky to asi byl nejlepší zážitek za poslední roky.
Poslední píseň z nového alba byla Peace, u které se mi chce vždy příjemně zavřít oči a spát, naživo zněla jaksi nedotaženě. Ale to již následovalo Enjoy the Silence, geniální skladba, a to nejen z přehrávače. Tak jsem přemítala jaké to je, hrát píseň, o které víte, že už jí nikdy nepřekonáte. Konečně jsme se dostali i k nějaké komunikaci s publikem, kterou Gahan opravdu šetřil. Ale to už hudebníci zalezli do šaten, aby se nechali vytleskávat.
Znova přišli a následovala trojice milostně podbarvených písní; Stripped, Master and Servant a Strangelove. Díky svým textům mám v oblibě zvláště poslední dvě, ale jen Master and Servant byl povedený. Ale zato opravdu povedený, i když mé zklamání ze Strangelove to moc nevyvážilo.
Následoval ještě jeden odchod do šaten a pak už Personal Jesus, při kterém se celý stadion vlnil a zpíval a nakonec romantická Waiting For the Night, při které jsme se raději počali procpávat k východům. I tak jsem tam ale čekali ještě půl hodiny, než jsme se dostali na vzduch.
Závěrem nutno říci, že DM jsou stále ve formě, mají skladatelský potenciál, ale staré hity to nepřekoná. Dave Gahan raději předváděl tanečky namísto mluvení, ve výsledku jen dobře. Show to byla skvělá, obří plazma s vybouleninou uprostřed byla stále plná zajímavých momentů, to nejen po dějové, ale i po výtvarné stránce. Zvláště u Walking In My Shoes celých 5 minut sledovalo hnědé oko havrana, klidně sedícího na kůlu. Obdivuji kohokoli, kdo to natočil, že přiměl toho havrana sedět klidně na stejném místě. Co se týče setlistu, měla bych drobné výhrady, ale do dvouhodinového vystoupení toho asi více nenacpete.
14. ledna mě sice v O2 aréně nenajdete, ale pokud přijdete ke mně domů, až budu mít zase dost kytarových sól a řvaní, jistojistě u mě v přehrávači najdete právě Depešáky. Pro tvrdé synťáky, temnou atmosféru, ale dost možná i jenom tak bez důvodu. A ač si je nepouštím zrovna často, jsou pro mě jedni z těch, kdo ve své době řídili scénu. A to se počítá.
P.S. Nejlepší stejně bylo, když jsem přišla domů, zapnula MTV a tam na mě koukal Max Cavalera se Sepulturou=)
Setlist: In Chains, Wrong, Hole To Feed, Walking In My Shoes, It's No Good, A Question Of Time, Precious, Fly On The Windscreen, Little Soul, Home, Come Back, Peace, In Your Room, I Feel You, Policy Of Truth, Enjoy The Silence, Never Let Me Down Again; Stripped, Master And Servant, Strangelove; Personal Jesus, Waiting For The Night