Why?! - Blog | Bandzone.cz

Why?! Muž, 34 let / Liberec (intr) a občas Prysk :D

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Why?! si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.


Blog

Nepříjemná fakta znamenají rasismus?

Nahlížet na člověka, kterého vidíte poprvé, naprosto bez předsudků, je někdy těžký úkol. Vyrůstal jsem v malém městě. To, že jsme bydleli nedaleko několika malých, rodinných romských „ghett“ by měl být nepodstatný detail – tedy alespoň podle bojovníků za práva u nás prý jistě utlačovaných a diskriminovaných etnických menšin. Jenže z dětství mi v paměti utkvělo několik nepříjemných vzpomínek: Na chodbu nám zavřeným oknem přilétá kámen (nestalo se to jednou, naštěstí v ní níkdo zrovna nebyl); Na mou babičku výhružným hlasem kdosi pokřikuje jakási, pro mě neznámá slova; Ze zatáčky v úzké uličce vyjíždí auto a vysokou rychlostí do nás naráží, my už jsme stáli. Řidič přiznal dvě piva před jízdou; Táta se zlobí, že “nám zase ukradli železný věci ze zahrady“; Jdu po cestě, když si všimnu, že jeden ze dvou starších kluků jede proti mně s prázdným vozíkem (že by na železo?), a bourá do mě. Poté do mě strčí a poslechnu si pár nadávek – zřejmě za to, že bourám do jeho vozíku. Druhý to uzavírá slovy „táhni špíno“, a z jeho úst mi na bundu dopadá několik slin;.

Pokud nechci být označován jako rasista, nesmím poukazovat na jistě čistě náhodný fakt, že ve všech těch incidentech hráli hlavní roli obyvatelé oněch romských ghett ve městě. S jinými obyvateli (kterých tam bylo pořád víc), jsme neměli žádné problémy. Čistě náhodný je také fakt, že většina z nich ještě pořád nijak nepřispívá do státní kasy, ale přesto mají často i víc jak šest dětí. Ty, pokud jdou do školy, v ní dosahují většinou slabých výsledků, protože se o ně rodiče příliš nestarají. Na základní škole jich moc není, jsou tam jen ti lepší z nich. Ostatní jsou ve zvláštní. Zřejmě jen náhodou byly zrovna tyto děti často agresivní, a už si ani nevzpomínám, proč jsme nechtěli chodit přes místa, kde se jich často dost scházelo.

Všichni kolem mají stejné zkušenosti. Jen v médiích o tom moc neslýcháme. Je to opět náhoda? Přiznejme si, kdo z nás je takový “kabrňák”, že by jen tak zaparkoval auto či se prošel, třeba po nyní “proslulém“ Lítvínovském sídlišti v Janově? To, že bych to neudělal, je něco jako pud sebezáchovy, který má každý zdravý člověk. A on ten pud sebezáchovy, i když se to někomu může zdát rasistické, opravdu funguje. Když mám s něčím špatnou zkušenost, která se navíc neustále opakuje, automaticky již tuto špatnou zkušenost nebudu chtít zažít, a budu se jí (vědomě i podvědomě) snažit vyhnout. A ono se to vyplatí. Jen tak vystavit své auto, nebo dokonce sám sebe takovému nebezpečí by udělal málokdo. Kdo nevěří, ať to zkusí.

Pokračování na mém blogu www.whys.cz

Můj život a budoucnost

Vždy, když se zamyslím o tom, kde, v jaké době žiji a jaké mám možnosti, zůstávám jakýmsi způsobem „fascinován“. Takové možnosti v kontextu celých lidských dějin ještě před nedávnem nikdo neměl. Relativně fungující společenský systém, postavený na kapitalistickém základě, jdoucí ruku v ruce s individualismem, který bychom na takové úrovni v dějinách nejspíš nenašli a technologie, které by ještě před pár stoletími jistě každý člověk považoval za kouzla a černou magii, dává každému naprosto neomezenou možnost seberealizace.

Považuji za normální, že každý přemýšlí (a někdo nejen) o své budoucnosti. Samozřejmě, že tak činím i já – ostatně, jinak by tento článek nevznikl :). Při tomto přemýšlení vždy dojdu k závěru, že život je neskutečně krátký, než abych stihl všechno, co bych chtěl. Na jednu stranu bych si chtěl život především užít, ale na druhou stranu mě zajímá a chtěl bych vědět tolik věcí, že k jejich nastudování bych potřeboval víc, než bych za celý život poznávání stihl. Můžu úplně všechno. Cokoliv mě napadne. Ale jen to, co stihnu. Nejvíce mě láká psychologie – prozkoumávat lidskou mysl, jako naprosto unikátní věc – soubor ojedinělých vlastností a myšlenkových pochodů. Ale nejen mysl “někoho”, ale především tu svou. Myslím, že sebepoznání je jedna z nejdůležitějších věcí, a v podstatě by měla být i jedním z hlavních cílů života – protože člověk se v dnešní době naštěstí nemusí tolik zaobírat oním primitivním pudem “přežít”, a tak má více času na “hlubší”, či “zajímavější” činnosti.

Nesouhlasím s názorem mnohých antimaterialistů, že k onomu sebepoznávání – tedy vytváření jakéhosi duševního bohatství, není třeba žádných materiálních hodnot, ba dokonce, že tyto hodnoty působí jednoznačně jen jako rušivý element. Do jisté míry tak působit mohou, ale jen při špatném nakládání a špatném pochopení jejich významu. Samozřejmě, že samy o sobě, nemůžou nahradit minimálně stejně důležité potřeby, či spíše “přirozené pudy”, jako je nalezení svého protějšku, založení fungující rodiny či pocitu “náležitosti” k určité skupině. Nicméně, nejenže je to nástroj k naplenění základních životních potřeb (jídlo, pití, hygiena), také nezbytných pro to, abychom mohli rozvíjet ono “duševní bohatství” (viz jakákoliv teorie lidské motivace) – které tyto potřeby nenaplní, je to i nástroj k tomu, jak svůj život učinit šťastnějším (a znova opakuji, že jsou k tomu samozřejmě nezbytné i ostatní, výše zmíněné potřeby) – nejen pocitem jistoty, kterou nám například finanční svoboda dává, ale i například možností podívat se na jakékoliv místo planety – a využít tak možnosti, kterou ještě v nedávné minulosti málokdo dostal (a v té vzdálenější nikdo), či, pokud to člověka jakýmsi způsobem naplňuje, získat pocit úspěšnosti – větší, než dosáhli ostatní. Proč ne.

Pokračování na mém blogu www.whys.cz

Globalizace a vyspělost III. - Co bude se třetím světem?

Pokud se bavíme o vyspělosti, potom téměř výhradně v souvislosti s prvním, popřípadě druhým světem. Do třetího světa totiž vyspělost nedorazila.To nás nutí k položení dvou otázek: Proč, a jak, popřípadě jestli vůbec blahobyt do těchto zemí dostat.

Otázka "Proč" je v tomto případě oficiálně dost složitá a vzniklo o ní opravdu mnoho zajímavých teorií. Jasné je to, že hlavní příčinou je marná snaha zavedení kapitalistických hodnot, kterých se drží všechny vyspělejší společnosti světa. V podstatě tedy řešíme otázku, proč se mnoho zemí třetího světa snaží neúspěšně zavést kapitalistické hodnoty (zejména právní stránku vlastnických vztahů), dle vzoru těch, kterým se to podařilo. Příčina může být ve zvyklostech a kultuře - zejména v životních cílech jednotlivců ve společnosti. Například Africké nebo indiánské kmeny/kultury naplňovaly své životy povětšinou jakýmsi duchovním bohatstvím, Evropané se hnali za bohatstvím materiálním (zamyšlení o tom, co je lepší/horší by se dal věnovat celý článek).

Zatímco se za ním hnali a dali základ infrastruktuře, právnímu systému a ostatním věcem pro rozvnoj nezbytných, Afričané nebo Indiáni pojídali sladké bobule a při obřadech konzumovali halucinogení rostliny, ze kterých věštili budoucnost. Čas plynul dál, než se tyto světy střetnuly. Pár století po tomto období už začínala jedna civilizace - ta evropská, procházet důležitým obdobím - průmyslovou revolucí. V této době evropská civilizace udělala ohromný hospodářský pokrok, ale základní etické otázky řešeny nebyly, rychle se tak rozmohlo otrokářství, které bylo nepochybně mnohými chápáno jako plnění zákona přírody - zákona silnějšího, resp. schopnějšího. Při tomto kontaktu ale začali obyvatelé třetího světa toužit také po materiálních hodnotách a někteří z nich sami, dobrovolně prodávali své děti do otroctví. Tato touha po bohatství pořád rostla - zejména pak po zrušení otroctví - obyvatelé třetího světa se chtěli vzdělávat a prosperovat, což přetrvává dodnes.

Pokračování na mém blogu www.whys.cz