Vše níže uvedené napsal Milan Tesař.
Míra 99
Ahoj Miroslave,
snažil jsem se Tě kontaktovat asi přez blbej servr ale teď mně napadlo Ti napsat sem.Ozvy se mi na mejl m.usel@seznam.cz.Mám na Tebe nějaký dotaz.Díky ,Míra Ušel
Pro přidání příspěku se prosím přihlašte.
Ahoj Miroslave,
snažil jsem se Tě kontaktovat asi přez blbej servr ale teď mně napadlo Ti napsat sem.Ozvy se mi na mejl m.usel@seznam.cz.Mám na Tebe nějaký dotaz.Díky ,Míra Ušel
Vše níže uvedené napsal Milan Tesař.
Jihomoravský básník Karel Miroslav Kučera se svým folkovým sdružením Karel & My natočil pásmo zhudebněné poezie zesnulého autora Josefa Řičánka. Výrazným prvkem na albu je hlas Miji Peterkové, zpěvačky skupiny Lee Banda.
Sursum je brněnské nakladatelství s dlouholetou tradicí, které se mimo jiné zaměřuje na poezii. Hudební album Na křídlech zefýru, které na této značce v roce 2013 vyšlo, do tohoto kontextu zapadá. Jeho protagonista Karel Miroslav Kučera je totiž v první řadě básník a až v druhém plánu písničkář. CD navíc přináší zhudebněnou poezii dalšího básníka, již zesnulého Josefa Řičánka. A do třetice – obsáhlý booklet alba je pojatý jako pásmo vzpomínání prokládaného poezií. S tím souvisí i drobný detail, že „texty písní“ jsou v něm uvedeny bez názvů. Z posluchače, který by si rychlým prolistováním ověřil nebo oživil jeden dva verše, se tak nutně stane čtenář, který verše pročítá kontinuálně.
Ve sdružení Karel & My (dnes už skupina s tímto názvem vystupuje v novém složení) na albu vedle Kučery dominují další dvě osobnosti – kytarista Jaroslav Matula, který písně zaranžoval, a Mija Peterková, zpěvačka adamovské skupiny Lee Banda, jejíž hlas se ozve ve dvou třetinách skladeb. Autorem melodií je většinou Kučera, dvěma svými písněmi přispěla Peterková. A i když zhudebněné básně Josefa Řičánka převažují, do kontextu poetického alba zapadají i původní texty Kučery a Peterkové.
Posloucháme-li album s podtitulem Rozvzpomínání na rousínovského básníka J.Řičánka jako souvislý příběh, můžeme se zachytit několika dramaturgických linií. Řičánek zemřel 42letý, v adventu 1989, tedy nejen před Vánoci, ale i těsně předtím, než naše země začala rezonovat sametovými revolučními výbuchy. Album symbolicky začíná úvahou Neptej se, v níž předčasně zesnulý autor jakoby adventně promlouvá: „Neptej se zdali přijdu zas / Nech mi mé tajemství / Někdy stačí tichý hlas / Ztratí se kouzlo / Ztrpkne čas / A svět je potom zlý / A svět je potom zlý.“ Příběh vrcholí poslední zařazenou Řičánkovou básní Vánoční (tedy jasné směřování od adventu k Božímu narození), po které ještě Kučera – jako svůj autorský bonus – zařadil Nikomédskou baladu o svaté Barboře.
Řičánkův advent a tajemné očekávání něčeho příštího, odhalení tajemství, můžeme samozřejmě vnímat jako metaforu, kterou vůbec nemusíme situovat na konec občanského roku (třebaže například v relativně hitové písni Solný sloup se „sníh právě snášel do ulic“). Vždyť album obsahuje i básně jako Léto („Léto je kouzelník / Pokyne holí / A láska sevře tě / Až ztratíš dech / Vítr ji přináší / Z lesů a polí / Náruč má voňavou / Měkkou jak mech“) nebo naprosto univerzální Zpovídám. Prvkem, který se ve verších různého charakteru opakuje a vrací, je vítr. Někde se jmenuje zefýr, jinde konkrétní název nemá („Pro vítr každý hřích / A každý strach / A každý pláč je jako prach“ – Zpovídám). Všude však symbolizuje onu nenápadnou sílu, která posouvá svět od tajemného očekávání ke konkrétnímu snu („Zvony zvou k půlnoční / Jedenkrát do roka jen / Krajinou vánoční / Po špičkách přichází sen.“)
Nahrávka je umírněně folková – čistě akustická, s kontrabasem a perkusemi, bez bicích. Karel Miroslav Kučera, motor projektu, bohužel není výrazným zpěvákem. Situaci naštěstí zachraňuje Mija Peterková, která se suverénně pohybuje mezi několika polohami – od dospělého projevu v úvodní Neptej se po dívčí zpěv v Solném sloupu. Jinak hudební složka nijak zvlášť nevyčnívá, spíš pokorně slouží jako doprovod k textům. Výjimkou je zvukově bohatší Nikomédská balada, ve které hostuje Chrámový sbor sv. Barbory z Adamova a která tvoří slavnostní vánoční tečku alba.
Vydavatel: Sursum
Rok vydání: 2013
Karel & My: Na křídlech zefýru (recenze CD)
Písně jsou jako ptáci
Jsou-li takové, ke komu přirovnat básně? Mám si poezii představit jako ptáka nelétavého, kterému chybí melodie, a tím pádem nemůže ke svým posluchačům letět? Zůstaňme u létavého, který právě odpočívá. A až vzlétne, seznámí se s ním spousty lidí...
Karel Miroslav Kučera patří k básníkům, kteří veršům dávají křídla. Díky písňové formě mají slova šanci doletět i k těm, které by ani nenapadlo koupit si knihu poezie. Tvorbu si autor vyzkoušel na albu Na křídlech zefýru. Mezitím jeho formace doznala změn. Stala pevněji semknutou. Doplňují ji výrazně mladí hráči – P. Šašinka - klavír a Zd. Stupinský - perkuse. O tom, že jde o projekt několikagenerační, svědčí i spolupráce s žáky Základní školy Adamov…
Když jsem měl možnost Karla a jeho kapelu slyšet ve studiu rádia, zaujala mě opravdovost interpretace. Verše opravdu dostaly křídla. Přeji zhudebněným básním, aby se dostaly k posluchačům i potenciálním čtenářům, kteří tak pro sebe objeví krásu slov...
Vidím na fotkách naše klávesy :-) Go on, boys