Oblomov - O kapele | Bandzone.cz

Oblomov metal-experimental / Slaný/Plzeň

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Deconstructing the Order (Communitas, 2009)
    Nezařazeno
  • Wings of the Silver Drake (Communitas, 2009)
    Nezařazeno
  • Mentality Failure (Mighty Cosmic Dances, 2005)
    Nezařazeno
  • Starsend (Mighty Cosmic Dances, 2005)
    Nezařazeno
  • Lost Between Emotions (Mighty Cosmic Dances, 2005)
    Nezařazeno
  • Wishing the Renaissance (Wishing the Renaissance, 2003)
    Nezařazeno

Členové skupiny

Kontakty a odkazy

Dodatečné info

       Na tomto místě bychom se s vámi rádi podělili o myšlenkový proud, který je základem "konceptu" alba "Communitas (Deconstructing the Order)". Nechceme zde nic vysvětlovat, ale spíše posluchače navést a malinko poodhalit tajemství, které stálo za vznikem tohoto alba. Jak s poskytnutými informacemi naložíte bude již na vás, posluchačích...

Jak si lze při důkladnějším prostudování materiálu všimnout, album drží pohromadě červená nitka, jež se proplétá mezi tématy jednotlivých skladeb. Tato nitka nebyla naším záměrem od počátku tvorby nového materiálu, ale do jisté míry se spontánně vynořila v průběhu prací. Základy některých skladeb byly položeny již po dokončení předchozího alba „Mighty Cosmic Dances“, jiné se objevily až těsně před vstupem do studia. Podobně se taktéž začala vynořovat tématika, jež pod vlivem našeho dlouhodobého studia kulturní a sociální, resp. biologické antropologie nabrala vysoce antropologického rázu. Postupně byl těmto tématům přizpůsobován i charakter jednotlivých skladeb, přičemž u posledních kousků již šlo o šití přesně na míru.

Jednotlivé kompozice tak lze číst jako vybrané kapitoly z dějin antropologického myšlení. Avšak tyto „vybrané kapitoly“ mají něco společného. Onu červenou nit zde plní témata lidí na okraji společnosti (tzv. marginality – a to ať již marginality prostorové či marginality statusové), přechodových rituálů, karnevalů, masopustů a relativizace hodnot a norem pevně strukturované majoritní společnosti.

Opomenout karnevaly jako nejzásadnější výraz stavů přechodu by z tohoto hlediska bylo neodpustitelné. S touto tématikou se tak na našem albu setkáte hned v několika skladbách, přičemž nejvýraznější podobu tohoto motivu naleznete ve skladbě „Romans 1580“, která pojednává o konfliktu šlechty a nižších stavů ve francouzském městě Romans roku 1580, který tak podrobně popsal francouzský historik Emanuel Le Roy Ladurie ve své obsáhlé studii. Právě tento konflikt proběhl pod rouškou masek během masopustu zmíněného roku, díky čemuž nabyl pozoruhodně brutální míry. Další karnevalové motivy nalezneme ve skladbě „Farewell to the Flesh“. Pozorný posluchač zaznamená, že překladu tohoto anglického termínu odpovídá české slovo „masopust“. Taktéž etymologie slova „karneval“ odkazuje k posledním třem dnům masopustu před postním obdobím před Velikonocemi. Jacques Heers pak ke karnevalům dodává že jde o: „… poslední dny volnosti (v době kdy lze ještě jíst masité pokrmy: carne vale). Od Masopustního úterý po Popeleční středu je to přechodový rituál (sic!) velebící radost ze života a blahobyt.“ Snad ještě zmiňme návaznost těchto liturgických svátků na pohanské kulty obrody. Taktéž téma „lodi bláznů“, jež nám líčí Sebastian Brant ve své stejnojmenné básni, se úzce pojí s relativizací hodnot. Avšak „blázni“ jsou taktéž zdrojem nového génia a tajných vědomostí. Podobně tak - jako blázni - táhli na počátku třináctého století Asií a Evropou mongolské hordy. V řeči „teorie světového systému“ Imanuela Wallersteina je to marginální zóna, jež rodí (stejně jako blázni) inovaci a může dát povstat nové civilizaci. A právě tou byli v mnoha směrech Mongolové pro Evropu. Jak se jeví zřejmé s přihlédnutím k binárním opozicím: neexistuje dobro bez zla, a tak i zlo může zplodit mnoho dobrého. Rozvoj umění, věd a řemesel spojený s mongolským vpádem do Evropy je toho zřejmým důkazem. Téma „kosmického tance“ je náplní skladby „Mysterium Tremendum“. Až zpětně si člověk uvědomí, že se až nápadně často v životě vrací k podobným tématům a jevům (byť mnohdy z poněkud jiného úhlu pohledu), a až po čase nalezne pojítka a významy udávající věcem hlubší smysl. Bohužel tento způsob myšlení je taktéž možno pro náš svět nazvat spíše marginálním…

A protože, jak říká americký antropolog Victor Turner, „struktura potřebuje antistrukturu“, berme poslech tohoto alba jako průchod, jako stav pomezí neboli stav liminární, do kterého se snad budete rádi vracet a vykračovat směrem z pevných pout, která nemusí být výrazem toho jediného a nefalšovaného, jak si mnoho lidí myslí a dle čehož také bohužel jedná …

Vítejte ve světě bez pravidel a závazků … Vítejte ve světě „Communitas“…

OBLOMOV, září 2009

Bio a historie

Skupina Oblomov byla založena přibližně v polovině roku 2000 Honzou (g.,voc.) a Martinem (b.), sestavu doplnil bubeník Petr Žák. Počátkem roku 2001 se s příchodem Pavla z opavských Sacrist začíná pracovat na vlastních skladbách, které jsou na podzim téhož roku nahrány v pražských studiích jazzové sekce.Vzniklá nahrávka dostává název "The Final Destination" a kapela se poprvé prezentuje v tuzemských zinech a odehrává několik koncertů.

V půlce února 2002 oznamuje Petr odchod a během léta je na výpomoc pozván Tomáš Husák z rozpadnuvších se pražských Science Fiction. V sestavě Honza, Pavel, Martin a Tomáš pak probíhá podzimní turné s Dying Passion, Return To Innocence, Sacrosanctum a Sbathory jakož i říjnové nahrávání duhého dema "Wishing The Renaissance" v pražské Hostivaři. Nahrávka sklízí velice kladné ohlasy a počátkem roku 2003 dochází k jejímu vydání v podobě EP u začínající žatecké firmičky Radiation Noise Production.

Po dalších problémech s hledáním bubeníka se kapela rozhoduje pokračovat ve třech s bicím automatem.

Po kratší stagnaci během léta 2003 se kapela rozjíždí opět počátkem roku 2004. Jaro je ve znamení koncertů s kapelami Mortifilia, Onanizer a Smashed Face. Ještě předtím se objevuje 1 nová skladba (Starsend) na kompilaci k jubilejnímu desátému vydání R.U.M.zinu Průběžně také vznikají nové skladby, které kapela hodlá v prosinci 2004 nahrát opět v pražském studiu Hostivař.

Po dokončení alba "Mighty Cosmic Dances" v lednu 2005 začíná skupina rozesílat proma aktuální nahrávky s cílem oslovit vydavatelství. Na nabídku spolupráce se skupinou a firmou Radiation Noise reaguje IFA records a vydání je tak dohodnuto na březen 2005.

Na konci března pak o album projevuje zájem americká firma Deepsend records, jež podepisuje s kapelou smlouvu na vydání alba po celém světě. Skupina se tak stává stájovou kapelou firmy, pro níž mělo být natočeno i další album plánované na rok 2006. Avšak různé okolnosti tomu chtěly jinak a kapela se na delší dobu odmlčuje. Důvody byly veskrze osobní. Členové skupiny strávili určitý čas v zahraničí a věnovali se osobním záležitostem.

Aktivní komponování nových skladeb se spouští s koncem roku 2007.  Na jaře 2008 jsou pak položeny základy nahrávky, jenž v budoucnu ponese jméno „Communitas“. V mezičase se skupina kvůli špatné komunikaci rozchází s firmou Deepsend records. Práce na albu jsou dlouhé a jsou provázeny množstvím komplikací. Ty pokračují i během léta 2009 při dokončování grafických podkladů. Vše je nakonec hotové v říjnu 2009 a album „Communitas (Deconstructing the Order)“ může konečně spatřit světlo světa pod hlavičkou Werewolf Production.

V současnosti kapela působí jako dvoučlenný projekt využívající na příležitostné koncertování služeb kamarádů ze spřátelených kapel.

OBLOMOV live line-up:

Martin H. - keys, vocals, sax /Rastafidli Orchestra/

Honza V. - guit., vocals /Panychida, Stíny Plamenů/

Štembus - guit. /Feeble Minded, Octagone/

Paty - bass /Panychida/

Honza K. - drums /Panychida, Avenger atd. atd./

Apia - voc. /Belligerence/

Další informace (včetně podrobných informací o aktuálním albu) k nalezení v sekci s novinkami.