Složení
Odysse forever - J.N.Cimbura, J.Lisec, K.Šel, R.Andrejs
Odyssea classic - J.N.Cimbura,V.Běhavý,K.Šel,R.Andrejs
Odyssea akustik - J.N.Cimbura,R.Andrejs
Plzeňská rocková líheň dala v 70. letech tuzemsku několik kvalitních tancovačkových kapel. Asi nejznámější z nich byla Koule, ve které se sešli Václav Běhavý, Jan Nový-Cimbura, Josef Lisec a Jiří „Bavr“ Lokajíček. tedy jména se kterými
budeme následně ještě pracovat. Skupina se ovšem po dvou letech hraní rozpadla a někteří její hráči přestoupili do nově vzniklé formace, která se nazvala Vozembouch. Časem v její sestavě opět čteme stejná jména Běhavý, Nový-Cimbura,
Lokajíček. Vozembouch ale hlavně v závěru své existence neměl na růžích ustláno. Jakmile se totiž v té době na nějakou amatérskou rockovou partu začaly hrnout davy lidí, vždycky z toho měla nejvíce problémů samotná kapela (argument „rock = ideologická
diverze“ tehdy opět hodně letěl). Svou "trochou do mlýna" přispěly i časté anonymní dopisy, které docházely na MKS Plzeň. A tehdejší kulturtrégři se jednoduše rozhodli, že skupinu prostě zatrhnou. Jenomže ta se nedala - papírově odešla ze Západočeského
kraje do středních Čech; jejím novým zřizovatelem se stal ZK ROH podniku Buzuluk v Komárově, ležícím na jihozápad od Berouna. Ale samozřejmě fungovala i na Plzeňsku, ovšem pod jiným názvem.
Tehdejší plzeňské máničkovské publikum bylo s nelehkou situací okolo kapely dobře obeznámeno - nakonec ono samo bylo vyzváno hudebníky v sále Sputniku, aby z předložených asi sta návrhů na nový název vybralo ten, který se mu bude nejvíce líbit. A je
zvláštní, že nejvíce hlasů získal název, který tak trochu symbolizoval nelehké fungování tehdejších bigbítových skupin - Odyssea může v přeneseném významu znamenat dlouhé bloudění či putování s množstvím útrap.
Odyssea se na začátku 80. let stala asi nejoblíbenější českou zábavovou kapelou, ale jako jedna z mála souborů tohoto typu se dokázala prosadit i na koncertních pódiích. Důvod byl nasnadě - Západočeši měli totiž repertoár složený pouze z vlastních
písniček; kolem roku 1983 se hovořilo, že jich je dokonce okolo sto třiceti (!). Z jejich charakteru šlo také poznat, kdo je napsal - zatímco Andrejs skládal povětšinou tzv. „hitovky“ a Běhavý se orientoval na „tvrďárny“ pak Nový psal většinou skladby
melodičtější, vyhovující jeho hlasovému naturelu. O texty se staral kromě Nového a Andrejse také Pavel Půta, známý z folkového dua Půta-Staněk.
Hudebně byla Odyssea klasický a s energií a chutí zahraný hard rock s výraznými refrény, přičemž všichni hudebníci byli považováni za výborné instrumentalisty, ale zároveň také za zdatné zpěváky. Pěvecké party si většinou rozdělovali Běhavý, jehož
nakřáplý vokál s překvapujícím rozsahem vyhovoval spíše drsnějším skladbám, a Nový-Cimbura, který se celkem snadno dokázal poprat i s těmi nejvyššími hlasovými polohami takže dostával přednost v lyričtějších věcech. Texty se pohybovaly od závažných témat
(např. skladba „Apartheid“), přes lyrická („Madonna“), střípky ze života („Florenc 16:30“) až k různým vtipným legráckám („Travolto běž“, „Uzenáč“). Soubor natočil několik skladeb pro královehradeckou a českobudějovickou pobočku Českého rozhlasu, od první
poloviny 80. let pak pravidelně vydával singly pod firmou Panton, později Supraphon. V televizi vystupoval několikrát v TKM (finále Hudebního poháru) a také v pořadech Videodisco, Amatéři uvádějí a Hudební aréna.
Toto nejslavnější obsazení Odysseji skončilo v lednu 1984, když Nový-Cimbura z kapely odešel a připojil se k folk-rock-bluesovému seskupení Pohoda. Mezeru po něm zacelily hned dvě náhrady - východočeští hudebníci z chebského (!)
Naturalu - Miloš Novotný (bg) a Petr Štěpánek (ks, voc), který též skládal a psal texty.
Skupina nadále koncertovala, ale stále více se zaměřovala na taneční zábavy, neboť na samostatných koncertech byl již znát zřetelný pokles zájmu publika. Nebylo divu - módní záležitostí druhé pol. 80. let se stal heavy metal, na pódia se vracely
zakazované kapely ze začátku dekády a tak pro kvalitní hard rock zbylo místo právě na venkovských tancovačkách. A na těch měla Odyssea vždycky narváno.
V roce 1987 došlo k dalším změnám v sestavě kapely - odešel dlouholetý pilíř, bicman J. Lokajíček (prožil si půlrok v populární skupině Turbo), a také Štěpánek s Novotným. Na jejich místa nastoupili opět kvalitní hráči; po epizodním
bubenickém záskoku Karla Hrabáka (ex-Coda) to byli hráč na bicí Václav Soukup (ex-Experiment) a hlavně baskytarista a zpěvák Radek Křemenák (ex-Bumerang, ex-Blue Effect). Sestava
Běhavý-Andrejs-Křemeňák-Soukup pak vydržela si dva roky a kupříkladu v květnu 1989 si dokonce zahrála ve francouzském Niortu. Následně Soukupa na místě bubeníka vystřídal Jaroslav Špeta. A tento team Odysseji také vstoupil do devadesátých let - skupina
pak fungovala s menšími či většími přestávkami až do roku 2002, kdy se rozešla.
Odysseu lze považovat za jednu z nejlepších tuzemských tancovačkových kapel hlavně proto, že obvyklou instrumentální dovednost souborů tohoto typu nevyužila jen k přehrávání repertoáru zahraničních rockových hvězd, ale dokázala se prosadit vlastní, hodně
nadprůměrnou tvorbou. I když její skladby nepředstavovaly žádné novum, přesto svojí kvalitou vysoko přesahovaly písničkové pokusy obdobných skupin.
Co se zachovalo do r. 1989:
Video:
TV klipy v TKM (Hudební pohár) „Nedělní rána“ (1981), „Apartheid“ (1981), „Nádraží Florenc 16:30“ (1981), pořad Amatéři uvádějí „Pro Zuzanu“ (1982), pořad Videodisco „Horečka páteční noci“ (1982), „Tohle zůstalo - vlásků pár“ (1982), pořad Čtyřlístek
„Stěhování“ (1988), pořad Hudební aréna „Nejsem poslední“ (1989), „Jenom se bráním“ (1989)
Audio:
Odyssea: nahrávky pro Československý rozhlas (v průběhu let 1980 - 89 asi 20 písní)
„Chléb se solí“ (1983, Panton, sampler, Odyssea píseň „Apartheid“)
Odyssea: singly (Panton) - „Úděl žen“/„Spálená“ (1984), „Horečka páteční noci“/„Bačkora blues“ (1985), „Hrajem všechno“/„Někdy si vzpomeň“ (1985),
„Rockový maratón“ (1985, Panton, sampler, Odyssea píseň „Slova“)
„Rockový maratón 2“ (1986, Panton, sampler, Odyssea píseň „Tak, co vám řekli pane Händel“)
Odyssea: singly (Supraphon) - „A to mi pro začátek stačilo“/„Koukej vypadnout“ (1987),
„Jenom se bráním“/„Nejsem poslední“ (1988)
V seriálu BIGBÍT písně:
„Nádraží Florenc 16:30“ (1981)
„Apartheid“ (1981)
Dnes má kapela za sebou : | 4000 vystoupení od Aše až po Žilinu (dnes SR) |
200 písniček/50 nahrávek | |
500 000 km většinou po naší republice |