ROSE MEANS ROSE
Members: Romana Doležalová, Karel Kalousek, Gerard Tereska, Milan Pištěk
Sites: bandzone.cz, ukp98.cz
Ústecko-teplická kapela složená z ostřílených hudebníků, kteří působili či dosud působí v řadě dalších uskupení. Od svého počátku se snaží produkovat takřka výhradně vlastní songy. Největším tahákem určitě je zpěvačka Romana Doležalová (Houpací koně, Caries, Severočeské kroje, Croyes, Intimní život ad., v roli doprovodné vokalistky se též vyskytuje např. na CD albu Nothing At This Moment In Time jihoanglických Red Letter Day - ANK Rec. 1995 - a nejen v této souvislosti je zmiňována v rozsáhlé publikaci Twenty Missed Beats - The Portsmouth Music Scene - 1977 - 1996, A. Rollinson, Mouthy Publications 1996), jejíž výraz bývá někdy přirovnáván k např. Joan Akre (The Rockfords) nebo P. J. Harvey a která adaptuje texty renomovaných básníků (V. Nezval, J. Skácel, G. Apollinaire, C. Baudelaire ad.) Proto také občas bývá jejich projev žánrově označován jako "female punk" či "punkový šanson". Svědčí o tom i vlastní název, jenž vychází z výroku Gertrudy Steinové: "růže je růže je růže..." Skupina vznikla přibližně v polovině r. 1998. V původní sestavě kromě R. Doležalové figurují Milan "Fred" Pištěk - bicí (Pecka z vajíčka, Hobit, Hever, Anna a Já, Anna, Fred a Já, Šanov 1, Croyes, DundrGround, výhradně studiová sešlost Kocour - J. Peclinovský, L. Zedník, R. "Hurvajs" Hurčík, M. "Fred" Pištěk, R. Hladík, M. "Dodo" Doležal, K. Střihavka či Intimní život - zde ovšem především sólový zpěv, např. titulní píseň pro krátkometrážní TV dokument D. Vávry Šumné Ústí n. L. - 2002 ad.), Karel Kalousek - kytara (Hluchý telefon, Šanov 1, Dixie 45 aj.) a do r. 1999 Gary Edward Beach (Boston, USA) - baskytara (Croyes, No Chaser, Old Town Squares ad.), kterého posléze nahradil multiinstrumentalista Jan Brambůrek - baskytara (The Stories, V. Z. N., Caries, Houpací Koně, Rose'n'Kranz, BetAversion, The Boom atd.) a takto si premiéru odbyla v sobotu 20. 3. 1999 v ústeckém klubu 4ka, kdy se na plakátech objevuje ještě jako FKRB Rose Means Rose. V této sestavě - pod odborným dohledem zkušeného veterána Zdeňka Mazače (No Guitars, -123 Min. atp.) od mixážního pultu - také nahráli první desku Rose Means Rose I (2001), k jejímuž křtu došlo v úterý 9. 4. 2002 za asistence spřízněného britského ansámblu Pata Fulgoniho Kava Kava v někdejším ústeckém klubu Doma. Dále byli k vidění na Tanečních besedách Českomoravského podpůrného spolku, tzv. Chabařovice festech, Campostelle, Hudbě Ústí 2000, Útulek festu, nEMAdEMAfestech, Čtverci, Hnátafestu atd. V důsledku stále častějších dlouhodobých zahraničních cest J. Brambůrka, ale i díky nedostatku času některých členů, zůstává částečně natočený materiál pro další desku ve stále nedokončené podobě a již v r. 2001 také přichází a víceméně začíná v současné době již téměř permanentně v zahraničí působícího J. Brambůrka alternovat Martin Nosek - baskytara (Houba, No Sympathy). Na konci r. 2004 definitivně zaujímá post baskytaristy bývalý trumpetista Gerard Tereska (Elyps, Aviril H, Orobinec, Free Jazz Orchestra, DundrGround, F. S., Čistírna pokaždé jinak atd.)
Members: Romana Doležalová, Karel Kalousek, Gerard Tereska, Milan Pištěk
Sites: bandzone.cz, ukp98.cz
Historie podle J. B. Šerýho
Kdybychom se chtěli dozvědět něco o historii této skupiny, které dala název sama nebožka Trudi Steinová (čti "štajnová"), pak bychom se museli vrátit o celý rok zpět, tj. do doby, kam až sahá její bohatá historie. Tehdy si řekli 2 kluci, 1 Američan a 1
zpěvačka "proč bychom to nezkusili také?"
Nebyli však úplnými začátečníky. Např. jeden ze dvou jejich kytaristů, jistý GARY Beach byl Američan, což by bývalo pro začínající skupinu dobré, nebýt však toho, že období hamburgerového boomu již v Čechách dávno pominulo. Beach nedlouho po zrodu ansámbl
opouští a zbývají pouze ti zbylí, tj. K. Kalousek (ex Šanov apod.), který do skupiny přináší tolik potřebného obrozeneckého a vlasteneckého ducha v podobě vlastních skladeb a nebo alespoň jejich šikovně zamaskovaných zahraničních aranží. Nově příchozí
druhý kytarista, H. Brambůrek (ex Houpací Koně apod.), který na původním repertoáru tolik nelpí, dokáže svými pohybovými kreacemi (slovo 'drive' bude použito později) rozvášnit mnohdy značně frigidní obecenstvo, což si dříve dovolit nemohl, protože to
narušovalo konstantní image jedné z kapel, v níž během své pestré kariéry působil. Bubeník tělesa M. F. "Dnes" Pištěk (ex Šanov apod.) v sedě za bicími hraje původní, do značné míry Kalouskův český repertoár, avšak s mírným zámořským drivem, který již za
totality odposlouchal od svých zaoceánských (slovo 'zámořský' se zde již jednou vyskytlo, proto uvádím jeho synonymum) rádoby kolegů. POSLEDNÍM členem je PRVNÍ dáma kvarteta R. Doležalová (ex Houpací Koně, Caries, Severočeské stejnokroje, Croyes, apod.),
která stojí před členy skupiny a zpívá, což kdysi podle nejmenovaných zdrojů nesměla a musela v jednom z dříve zmiňovaných uskupení údajně zpívat ukryta za bicími. Formace vystupovala v podstatě již všude, vyjma ústeckého plovárenského skorofestivalu
HABRÁK '99, kde se vedle pořadatele v penězích topily skupiny jiné. To ovšem je už trochu jiná historie...
Jan Brambůrek (*19. 9. 1973 Litoměřice) - hudebník, skladatel, sound engineer, producent, organizátor - Hudební vzdělání získal na LŠU, 6 let se věnoval hře na trubku a 2 roky na klasickou kytaru. Jako muzikant a skladatel působil v r. 1989 (a poté od r. 2003 příležitostně až dosud) ve formaci The Boom Revival nejprve jako bubeník, baskytarista a zpěvák. Později se začal věnovat analýze a přepisu originální symfonické orchestrace, klávesových nástrojů, programmingu, občasné supervizi zvuku a tzv. sound designu. Mezi významná vystoupení řadí 'Legendu zvanou Beatles' v Svč. div. opery a baletu Ústí n. L. (květen 2003) a 'BeatleWeek' v Liverpool Empire Theater - ve městě vzniku legendárních 'Brouků' (srpen 2006). V r. 2004 spolupracoval s bubeníkem Pavlem Fajtem na znělkách pro pořad ČTV Brno Crescendo a hudebního festivalu United Islands, oba se postarali i o zvukovou režii, mix a mastering. V l. 1998 - 2005 si na postu 'programming, kytara, klávesy, zpěv, autor, zakladatel' užívá projektu Betaversion, jenž se později transformoval v uskupení Fly To Mars, kde je nyní producentem. Z l. 1997 -2004 si ho je možno pamatovat jako baskytaristu 'punk-šansonových' Rose Means Rose, předtím (1996 - 2003) jako kytaristu, klávesistu a zpěváka ústeckých Rose'n'Kranz. V největší známost ale zřejmě vešel v období 1991 - 98 spolu s Houpacími koňmi, s nimiž (baskytara, klávesy, trubka, zpěv, komponování a texty) natočil demosnímky Three Songs, Baťůžek, Batoh, Question Mark, Teď Leť (zvuková režie), Alabastr Pizza i CD Houpací Koně (MNP 1996) a Zaříjen (MNP 1997). Autorsky se podílel i na některých písních z následujících 3 alb. Další aktivní hudební angažmá lze zaznamenat ve skupinách Lamači Zápěstí (1993 - 94) - baskytara (demo Čtyři nejlepší ženy 1994), Carries (leden - květen 1991) - baskytara, trubka, texty (demo Carries 1991), Stories (1991 - 93) - kytara, zpěv, autor, zakladatel (Intoxication 1991, Živě v Litoměřicích 1993), Jak jste krásní (1989 - 91) - kytara, zpěv, autor, zakladatel, The Fluidum Underground (1987 - 89) - kytara, zpěv, autor, zakladatel - ad. (Telegram Sam, Empty Alkohol Windows, DoubleDeckerDiggerDucks ap.) V současnosti je velmi aktivní v pozici tzv. sound engineera u muzikálů Mamma Mia - The Musical, Wicked - The Musical, Mozart Meets Musical (červenec 2006 - doposud, Palladium Theater Stuttgart), Cats On Tour (březen 2005 - květen 2006), Miss Saigon Praha (podzim 2004 - březen 2005), Les Miseràbles Praha (jaro 2004 - březen 2005). Jeho studiová diskografie čítá za uplynulých 13 let na 19 titulů, mj. i Do řady! - Neber to osobně; Ignorance - Agrofílie; Universal Android; Jazz-Tau-Race; Romská 14 - Romano dešuštar; Útulek Fest 2002 + 2003; Schwarze Aussig - Demo; nEMA.dEMAglajz.nejen.CZ #1 (2002); Rose Means Rose - #1 (2001); Zen- Eye Catching; Bez Peří - Demo aj. V l. 1999 - 2000 na Ústecku organizoval s Faking Sound Systemem (jehož je zakladatelem) freetechno parties Easter Free-Tek, Kaňon, Střížák a v podstatě pravidelné parties v klubu Jam (Neštěmice) a baru na ústeckém hlavním nádraží. Dle vlastního vyjádření akce víceméně odstartovaly ústeckou freetechno scénu...